Кристо и Жан-Клод – любов, която опакова мечти!

x

 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Галин Петков (@galin_petkow)


Истински скандал избухва, когато през лятото на опаковането на Райхстага (1995 г.) артистичното семейство Христо Явашев и Жан-Клод заявява пред обществеността: „Ние сме равнопоставена двойка и искаме да ни възприемате по този начин. Не като Кристо и съпругата му, а като Кристо и Жан-Клод!“. Поглед отблизо показва: двамата творят като едно органично цяло. Въображението им е родило оригинални пространствени художествени инсталации и опаковало с плат различни предмети – от пишеща машина и телефон до цели сгради, острови и дори крайбрежие.

Христо Явашев и Жан-Клод де Гийебон са родени в един ден на една и съща година – 13 юни 1935 г. Той – в България, а тя – в Казабланка. Срещат се в Париж през 1958 г., докато той рисува по поръчка портрет на майка й. По това време Кристо е беден художник, емигрант от България. Чувството на бедност, изолация и отчуждение са верни негови спътници в този период от живота му. Жан-Клод започва да взима при него уроци по рисуване и му помага с френския език, но за любов от пръв поглед между двамата не може и дума да става. В началото Кристо се увлича по доведената й сестра Джойс, а тя се сгодява за приятеля си Филип Планшон. Месец преди сватбата, Кристо и Жан-Клод се влюбват, но въпреки това брак има. След медения месец бременната от Кристо Жан-Клод решава да се раздели със съпруга си и да заживее с художника. Скоро се ражда синът им Кирил.


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Галин Петков (@galin_petkow)


Семейство с мисия

В началото Кристо започва да опакова в съвсем малки мащаби. Увива с напоено със смола ленено платно празен флакон от боя, завързва го и третира с лепило, пясък и автомобилна боя. През 1959 г. той забравя за боите и все повече се концентрира върху опакованията, но променя стила си.  През 1962 г. заедно с Жан-Клод реализира първия си проект, в който двамата опаковат множество варели, открити в пристанището в Кьолн – „Желязната завеса – стена от петролни варели”. За целта една от страничните на река Сена улици – ул. „Висконти” била блокирана от гъсто наредени петролни барели. Въпреки някои проблеми с властите, двойката оставила инсталацията с петролните барели за цял един час. Две години по-късно артистичното семейство заминава за САЩ.

 „Аз станах човек на изкуството от любов към Кристо”, споделя Жан-Клод. „Ако той беше станал зъболекар, щях да стана зъболекарка и аз.“ Началото им в новата страна е свързано с редица трудности: езикова бариера, дългове и липса на място за живеене. След дълго търсене двамата откриват западнала сграда, която ремонтират в продължение на два месеца. Проблемите обаче не ги отдалечават един от друг, а заздравяват връзката помежду им.


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Галин Петков (@galin_petkow)


„Ние не работим като писателите, композиторите или художниците, които създават творбите си в самота”, споделя Кристо. „Ние работим като археолози и морски изследователи. Това, което търсим, не се намира в нас, а е някъде отвън. Затова е полезно да работим заедно. И затова никога не повтаряме нещата.”

Двамата артисти финансирали проектите си само със собствени пари, за да се чувстват абсолютно независими. Те не приемат никакво спонсорство или участие в търговска инициатива. През 1988 г. дори отказват едноминутна реклама за 1 млн. долара по японската телевизия. Заедно мечтаят проектите си, обмислят подходящите за тях места и нужните материали и заедно организират работата по творбите си. Създават в симбиоза емблематични проекти като „Опакованият Пон Ньоф” (в Париж), „Чадърите” (в Япония), „Портите” (в Сентръл парк, Ню Йорк). Сред най-мащабните е и „Заградените острови”, осъществен през 1980-1983 г. в Маями, Флорида, и посветен на майката на Кристо – Цвета. Проектът представлява 11 острова с изкуствен произход, които са обградени едновременно с плаващи платна от розов полипропилен.


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Галин Петков (@galin_petkow)


Винаги двама, винаги…                                             

„Ние правим всичко заедно. Всичко – с изключение на три неща: никога не летим с един и същ самолет; аз не рисувам, а Кристо никога не е изпитвал радостта от попълването на данъчна декларация”, признава Жан-Клод.

Четириетажната къща в Ню Йорк, в която двамата артисти живеят и творят, се намира съвсем на границата между елегантния квартал Сохо и пълния с бездомници и сергии Чайна таун. От 1964 г. до ден днешен адресната регистрация в Манхатън е непроменена – същата тясна къща без асансьор. Художникът не притежава друг дом. Никога не е имал асистент, прави всичко сам, дори и рамките си. Макар че от 2009 г. Жан-Клод не е между живите, той продължава да говори за нея така, сякаш тя все още е с него. И усилено работи по един от последните им съвместни проекти – „Плаващите кейове” на италианското езеро Изео. Проект, който е почти готов и очакваме да видим с притаен дъх…


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Галин Петков (@galin_petkow)


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Галин Петков (@galin_petkow)


 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Галин Петков (@galin_petkow)


Текст: Велиана Симеонова

Снимки: Instagram

Вижте още:

КИНО ШЕДЬОВРИТЕ ИДВАТ С МУЗАТА (ГОЛЕМИТЕ РЕЖИСЬОРИ И ТЕХНИТЕ ВДЪХНОВИТЕЛКИ)

АНДЖЕЛИНА ДЖОЛИ ЗА УСПЕХИТЕ, ЛЮБОВТА И УРОЦИТЕ ПО ЖИВОТ

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Препоръки от седмицата
Препоръки от седмицата

Коктейлна рокля Dawnana Regular Fit от ROTATE

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Дамска чанта CP120 Черен от Coach

  Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Дяволът е в детайлите.

Ако сте пропуснали
Най-четени