Професионалистите, които се грижат за развитието и процъфтяването на модната индустрия носят различни имена като модели, гримьори, дизайнери, фотографи. А решим ли да се върнем назад във времето, дори не толкова много назад, бихме открили още едно интересно поприще – това на модния илюстратор. И макар, в България тази творческа дейност да не е позната, в модните среди името Рене Грюо означва гений-художник, влюбен в модата и ценител на женската красота и запечатването ѝ в илюстрации.
Между модните илюстратори, малцина са онези, които биха могли да се сравняват с Грюо и плодотворната му кариера, продължила от 20-те години на миналия век до 2004 година, когато той умира. През всичкото това време, той не спира да рисува модата, жените и съчетанието между двете, като ту извежда модата на преден план, ту женското присъствие. Рене е роден в Италия през далечната 1909 година, но носи смесена кръв на италианец и французойка. Баща му е аристократ с големи надежди да превърне сина си в дипломат. Грюо от своя страна решава да следва елегантните стъпки на майка си – тези на модния диктатор. Той често пътешества с нея и твърди, че тя го е научила да пътува, преди да го научи да ходи. Тя е човекът, който представя Рене на главните редактори на модни списания и го насърчава да следва мечтата си да рисува. На 15-годишна възраст, благодарение на майка си, нейните приятели и на собствения си талант, Грюо вече е стартирал обещаваща кариера на моден илюстратор. Пикът в кариерата си той достига в периода след Втората световна война. Тогава започва да работи за едни от най-брилянтните модни дизайнери на всички времена – Диор, Живанши и Ланвен.
Отличителен елемент в рисуването при Рене Грюо е употребата на „линия” или „черта”. Това е похват в рисуването, който се характеризира с изобразяване на форма – лице или тяло с една непрекъсната линия. Само едно докосване на четката придава живот на формите. Художникът е избирал моделите си много внимателно като е държал те да имат излъчване за стил и силно изразена персоналност.
Още по-интересно в творчеството на Грюо са цветовете, които използва – черно, бяло и червено. Последният е цвят, който човешкото око възприема интензивно и за това е идеален за рекламна цел. С него той акцентира върху устните на жените като им придава мистичен и изкусителен вид.
Илюстрациите му са били изключително важни за висшата мода, но работата му е запомнена с още любопитни подробности. Рене е рисувал реклами за „Мулен Руж“ и е създал известния плакат за филма на Фелини от 1959 година „Сладък живот”. През 2011 година Джон Галиано представя колекция висша мода за Dior, която изцяло е вдъхновена от творчеството на Грюо. Днес произведенията му се показват на изложби по целия свят и въпреки, че епохата на рисуването с четка и боя за рекламния бизнес отмира, модният свят няма да забрави елегантността на илюстрациите му. Жените и модата ще останат неразривно свързани в спомена ни за Рене, а трите пословични цвята в модата винаги ще напомнят за него, на тези, които поне веднъж са видели негова рисунка или са чули името му.
текст: Стефи Стоева
снимки: Press