Най-сексапилният главен изпълнителен директор в света, според списание Business Insider. С най-бързоразвиващата се компания за търговия на дребно, според INC Magazine. Преди да навърши 30 години, изцяло със собствени усилия.
София Аморузо не изживява американската мечта. Тя я създава. Работи усилено за нея, за да постигне главозамайващия успех, превърнал я в един от най-успешните млади предприемачи. Бизнесдама, чийто бранд за миналата година е достигнал приходи, възлизащи на над 100 милиона щатски долара.
София има гръцки корени, но е родена и израснала в Щатите. Съдбата, подтикната от самата нея, я отвежда от родния Сакраменто в Сан Франциско, където на 22-годишна възраст стартира собствен бизнес.
Това обаче съвсем не е първата ѝ работа. В ранното си детство тя помага на баща си в разнасянето на вестници, като за целта става всяка сутрин в 6 сутринта. На 15 години прави сандвичи в закусвалня, а на 17 работи за 13 долара на час, проверявайки ID-картите на студентите в местния колеж. Докато стигне до началото на собствената си компания, вече е натрупала опит в десетки работни амплоа.
Истинската ѝ страст е фотографията, затова я избира за свое поприще и я превръща в част от образованието си. Скоро разбира, че университетът не е за нея и прекъсва обучението си. Любовта ѝ към снимането обаче остава непокътната.
Ebay се оказва ключовата печеливша дума за Аморузо.
Тя създава профил, в който продава винтидж дрехи. Първоначално това са нейните собствени, но бързият успех я кара да търси нови канали, от които да купува облекла, които да препродава. Основното ѝ правило е колкото семпло, толкова и работещо: „Продавай нещата за повече пари, отколкото си ги купил”.
Така например тя успява да открие автентично яке Chanel за 8 долара, което продава за 1000. Ръст на печалбата – огромен.
Кръщава марката си Nasty Gal – песен на Бети Дейвис от 1975 година. Когато по-късно създава уебсайт, той не може да носи името на бранда, защото вече има порносайт със същото наименование. Затова добавя “vintage” и въпросът е решен.
В началото София продава основно в eBay, като след това открива силата на социалната мрежа MySpace. Кое обаче кара хиляди хора да си купуват три пъти по-скъпи винтидж дрехи точно от нея?
Тя има идеи. И креативен начин на мислене, който я отличава от повечето обикновени търговци.
Аморузо не просто снима облеклата, които продава. Тя създава фотосесии, достойни за сериозни професионалисти в бранша. Разказва, че първоначално е снимала ученички, които имали желание да ѝ помогнат за проекта. Заплащането им било един обяд, а в най-добрия случай – 20 долара на ден.
Година и половина по-късно предприемчивата млада дама има 30 000 приятели в MySpace и 20 000 долара чиста печалба от бизнеса си. Обвързала акаунта си в eBay със социалната мрежа и собствения си сайт и започнала да пренасочва натам редовните си клиенти. Не след дълго била обвинена в нелоялна конкуренция и акаунтът ѝ в търговския гигант бил закрит.
Успешен ход в развитието на бизнеса ѝ се оказва комуникацията с потенциалните клиенти. Обратната връзка в интернет ѝ дава отговори на това какво търсят и какво (не) харесват. А тя, напълно сама, се старае да им осигури всичко онова, от което имат нужда.
През 2010 година Nasty Gal е една от най-бързо развиващите се млади компании. Големи имена в модата започват да искат сътрудничество, но София отказва. Причината е, че е започнала бизнеса си без нито един дълг и всеки един спечелен цент е връщан обратно в развитието на компанията. На което, според нея, се дължи успеха на марката.
Неслучайно най-големите икономически и модни издания в света определят модния бранд като „феномен”. В края на миналата година продажбите достигат почти 130 милиона долара, дело на над 150 000 купувачи от над 50 страни. Всеки месец в сайта на марката влизат повече от 6 милиона души, а бройката продължава да нараства.
А София Аморузо е на 29 години. Нежното живо доказателство, че успехът зависи не от възрастта и опита, а само и единствено от личните умения.
Текст: Станислава Добрева
Снимки: Nasty Gal