Текстилът разказва истории. Те носят спомени, отразяват идентичности и документират социални промени. След като научим уроците на миналото, можем да оформим по-устойчиво и осъзнато бъдеще. Това бе мощното послание на световното изложение за текстил Heimtextil, което се проведе от 14 до 17 януари във Франкфурт.
Heimtextil 2025 бе с пълни изложбени зали, 142 участващи нации (вкл. България), нов ръст на изложителите и посетителите, както и много високи оценки. За тези четири дни повече от 50 000 купувачи имаха възможността да разгледат най-новите колекции, материали и текстилни решения за цялостен интериорен дизайн от над 3 000 изложители.
Heimtextil Trends 25/26 на Alcova Milano и инсталацията „among-us“ на световноизвестния дизайнер Патриция Уркиола поставят нови стандарти. На фокус е дизайнът, управляван от AI, устойчивите производствени процеси и интериорите на бъдещето. Три основни теми се откроиха: „Naturally Uneven“, „Radically Restructured“ и „Regenerative“, адресирайки ключови ценности като почтеност, дълголетие и екологично съзнание.
View this post on Instagram
Днес, когато човек избира килим за дома си, той не е воден единствено и само от визията, а и от това дали този продукт отговаря на определни етични и екологични изисквания. Потребителите стават все по-селективни и внимателно претеглят нещата, преди да вземат решение за покупка. Продуктът трябва да бъде издръжлив, висококачествен, но и устойчив. Аспекти като дълготрайни продукти, рециклируеми материали и прозрачност са сред ключовите критерии при избор на домашен текстил за европейците.
Но това не е всичко. Защото освен че удовлетворява изисквания на бизнеси и потребители и разказва истории, текстилът възстановява прекъснатата връзка. Като здрава нишка, започваща от миналото и достигаща до бъдещето; като топло човешко докосване в един все по-студен свят на екрани.
View this post on Instagram
„Naturally Uneven“ е ода за суровата красота и автентичността на естествените материали. Тъкани като лен, коноп, юта и вълна са в основата на органични структури и ръчно изработено съвършенство. Малките несъвършенства правят всеки артикул уникален и разказват истории за майсторство и оригиналност. Цветовата палитра подчертава тази естествена естетика: меко сиво като на необработен камък, нюанси на неизбелени влакна и деликатния „Rose of Permanence“, който символизира заземяване и безвремие.
„Radically Restructured“ показва как напредналите технологии могат да се слеят с екологичния дизайн. Фокусът е върху рециклирани материали, които намаляват потреблението на ресурси и поставят нови стандарти в производството на текстил. Тежки и леки, прозрачни и непрозрачни – тези контрасти илюстрират очарователно взаимодействие на структура и външен вид. Доминират смели нюанси като „End of Petrol“ и „New Green Deal“, които са като вик към резките промени в света ни. Техники като 3D тъкане, дигитален печат и лазерно рязане отразяват иновативността на този подход.
„Regenerative“ въплъщава принципите на обновяване, растеж и кръговрат за клиенти, които искат да помогнат за по-устойчиво бъдеще. Тук са естествени, рециклирани и био базирани влакна от лен, коноп и рециклирана вълна, както и рециклиран или използван повторно текстил. Ръчно изработените елементи и техниките подчертават фокуса върху несъвършенството и индивидуалността, а цветове като „Regenerative Azure“ или „Repairable Green“ са точно в десетката на темата.
View this post on Instagram
Инсталацията „among-us“ на Патриция Уркиола показва възможностите пред хотела и дома, разкрити от текстилния дизайн на утрешния ден. Испанската дизайнерка набляга на холистично проектирани стаи и предмети, зони, които се сливат безпроблемно, както и на вещественост и гъвкавост. Живи цветове, иновативни форми и вдъхновяващи идеи, които потапят в уют със смисъл.
„Among-us“ е дружелюбна и интуитивна текстилна инсталация, която показва развиващите се възможности на текстила, изследвайки техния хибриден потенциал в различни мащаби – от дизайна до отделните съставни части. Заглавието се отнася до концепцията да бъдем заедно като хора в света и отразява намерението на инсталацията да отпразнува хибридни нови отношения“, споделя Патриция Уркиола. Инсталацията бе разположена на 650 m² и бе създадена от Уркиола в сътрудничество с партньори като Kettal, Moroso и Kvadrat.
В „among-us“ физическите и виртуалните светове се сливат чрез решетка на пода, вдъхновена от софтуера за чертане. В центъра са текстилни елементи в абстрактни и органични форми, сред които диван или тапицирана скулптура. Те демонстрират взаимодействието на материали и технологии. Екраните показват техните виртуални двойници и насърчават взаимодействието. Инсталацията на Уркиола показва как текстилните иновации влияят върху дизайнерските процеси. Текстилът съчетава функционалност, естетика и устойчивост и създава безкрайни възможности. Интересно е да се види и как традиционното майсторство за изработване на ръка може да бъде интегрирано в модерния дизайн на пространства и продукти.
View this post on Instagram
Принтове с лица ни направиха впечатление сред принтовете за таблети и дамаски. Видяхме и с очите си как машините стават все по-прецизни и вече могат да отменят човека дори във фини движения.
И последно, но не и по важност, отбелязваме българските участници в Heimtextil 2025: Авила текстил ООД, Даун криейтърс АД, Дитекс – СМ ООД, Машинхед ЕООД, Ню Текс Интернешанъл ООД, Свепол EАД, Сигнал ЕООД, Симак чери ЕООД, Тед – Бед ЕАД.
Плетен килим, възглавница, одеяло, завеса – това са не просто предмети, а малки светове на уют и топлина. Те ни напомнят, че истинският лукс е в малките детайли, които ни свързват с дома, природата и със самите нас. В днешната консуматорска култура текстилът и майсторството означават автентичност, устойчивост и вечни ценности. Те създават момент на осъзнатост в свят, доминиран от екрани, и така дават усещането, че наистина можем да докоснем нещо отново.
Замисляли ли сте се колко дълбока е станала нуждата ни от физическа връзка и близост, от тактилност? Текстилът ни връща тази връзка.
View this post on Instagram
Текст: Деси Найденова
Снимки: Heimtextil