За шоуто си за Висша мода пролет-лято 2022 CHANEL превърна парижкият Гран Пале в авангарден хиподрум. Ревюто беше открито с грандиозна поява на Шарлот Казираги на кон (внучката на Грейс Кели се занимава с езда от малка), и с музикално изпълнение на Себастиан Телие.
За първи път в историята си CHANEL повери на съвременен артист сценографията на шоуто. Инсталацията с тематични скулптури е дело на художника Ксавие Вейан. Неговите творби се съпоставят с авангарда от 20-те години на миналия век.
Отчасти пейзаж, отчасти градина и отчасти открита театрална сцена, проектът на Ксавие Вейан за CHANEL интегрира, както модния подиум, така и местата запазени за зрители. Това функционално оформление предизвиква образи и представи, скъпи на художника – от конните и кучешки пътеки до архитектурата на мини-голф игрище, надуваеми елементи и използване на семпли и привидно скромни материали – естествен шперплат , постелки, щрангове.
Тук намираме също така повтарящи се елементи от „речника“ на художника, по-специално образа на коня, често присъстващ, филмиран или представен в неговата работа. Това е една препратка, която се пресича и със света на Мадмоазел Шанел, защото самата тя е била запалена по конете и ездата.
„Идеята за декора на шоуто дойде от дългогодишното желание да работим с Ксавие Вейлан. Неговите препратки към конструктивизма ми напомнят тези на Карл Лагерфелд“, казва Виржини Виар. „Харесва ми това сходство на духа между нас, сега и през времето. В допълнение към създаването на декора на шоуто с неговите препратки към авангардите от 1920-те и 1930-те години, Ксавие искаше да работи с Шарлот Казираги. Неговата артистична вселена е пълна с коне, а Шарлот е опитен ездач.“
Самата колекция също е вдъхновена от атмосферата на 20-те години на миналия век.
Рокли с ниска талия – с волани, ресни или бродирани с пера – напомнят за флапър момичетата. Дължината на полите на костюма, според предписанията на тогавашната мода, трябва да достига до средата на бедрата. Прочутите двуцветни „Мери Джейн“ обувки също са с тях – Габриел Шанел ги измисля точно през 20-те години на миналия век, когато всички танцуват чарлстон и фокстрот и е необходимо обувките да седят здраво на крака.
Ключова визия на колекцията, според креативния директор на CHANEL Виржини Виар, е роклята изцяло бродирана с камелии от черни, бели и коралови мъниста.
Текст: Тереза Восканян
Снимки: @OlaRindal / Chanel