Бяла риза. Какво толкова ще си кажете, това си е просто бяла риза. Един основен елемент в гардероба, но нищо повече. Ние обаче сме готови да ви опровергаем, особено когато става въпрос за творчеството на Джанфранко Фере.
Един от властелините на модата, който незаслужено според нас потъна в забрава в последно време. Затова и използваме възможността да напомним за архитектурно-модния гений на италианския дизайнер, чийто афинитет към бялата риза в момента е част от мащабна изложба в Музея за изкуства във Феникс.
„Бялата риза, както я виждам аз“ е посветена на основния обект в творчеството на големия дизайнер в продължение на 30 години.
Фере, който изучава архитектура в Политехническия институт в Милано, определя бялата риза като „абсолютният символ“ на собствения си стил и отправна точка за „нови и нови интерпретации на правилата за елегантност“. Към нея той се връща неведнъж през годините, като я изучава задълбочено, с подход на учен, изследва всички нейни детайли, смесва елементи, създава нови версии с различни линии, обем и пропорции.
И въпреки че 27-те модела, представени в изложбата, на пръв поглед нямат и капка прилика, в процеса на създаването им Джанфранко Фере използва един и същ метод.
В модела „Ризата на художника“ дизайнерът повтаря обемите и формите от епохата на Ренесанса, като използва съвременни материали и техники, докато в „Деконструктивната риза“ той следва класическия модел, като поставя акцент на яката и маншетите.
Моделът „Оригами“ няма никакви конструктивни белези на традиционната риза – тя няма обичайните ръкави, нито деколте. Тя буквално повтаря сгънатата на ветрило хартия с изрязани с ножица краища.
Съзнателният отказ от цветовете в полза на бялото е позволявал на Фере да наблюдава, експериментира с тъканите – тяхната прозрачност, лекота, поглъщане на светлината, тяхната игра със светлините и сенките, с безкрайното разнообразие от отблясъци, които лежат върху човешката кожа и околните предмети.
Джанфранко Фере докрай е смятал бялата риза за „синоним на съвременната женственост“. И освен великолепните му модели, добавяме от нас няколко от най-добрите модели тази есен, които показват цялото разнообразие и универсалност на тази дреха.
Текст: Ивайла Влахова
Снимки: Press
Вижте още: