Второто за 2019-та провеждане на Модната седмица в Милано ни предложи много екзотика. Немалка част от подиумите бяха превърнати в джунгли, тропическото вдъхновение бе изпълнило пространствата и колекциите, а над главите ни по време на ревютата нерядко висяха лиани и палмови листа. Заради всичко това, очаквахме и Dior, като даващ началото на Модната седмица във френската столица да ни заведе на приключение, пък било то и само емоционално такова. Не останахме разочаровани, изненадани обаче – особено! В Париж джунглата се бе превърнала в гора. Буквално истинска гора от 160 живи дървета се бе разположила на сцената, върху която Dior представи своята пролетно-лятна колекция за 2020.
Декорът съвсем не е избран случайно и е резултат на вдъхновението на цялата колекция, в което се е превърнала по-малката сестра на Кристиан Диор – Катрин. Представете си една непокорна и смела жена със силен дух, която е била активен член на Френската съпротива от Втората световна война, и същевременно много нежна душа – обичаща цветята и градинарството – ето това е малката мис Диор, както всички са я наричали.
За да се доближи максимално до стила и живота на Катрин Диор, настоящият директор на модната къща – Мария Грация Киури разглежда десетки нейни снимки, сред природата. В резултат на всичко Мария Грация постига много добра опорна визия – модерна версия на „елегантната млада дама в пасторална среда“. Колкото до самата мис Диор – нейното присъствие е осезаемо и лесно за откриване в цялата линия на колекцията. От нежните тюлени материи, напомнящи много на ясно небе, през цветните бродерии, които са сякаш буквално засадени от семенца и отгледани с много внимание, та чак до сламените капели и текстурни рокли, ушити от рафия – толкова класическото „работно“ облекло. Не знаем как точно е изглеждала любимата градина на Катрин Диор, но силно вярваме, че ако брат й – Кристиан трябваше да я пресъздаде върху платове и модели, то тя би изглеждала точно така.
Колекцията напомняше на свръхестествена симбиоза между цветове и модели. Открихме много нежни силуети, които изглеждаха достойни за инвестиция. Особено впечатление правеха свободните панталони, широко разкроените поли, тънки пуловери и различните вариации на гащеризони. А да… и един модел мъжка риза, събрала много небе в себе си, която имаме чувството, че никога няма да забравим. Разкошна! И риза, и колекция!
При цветовете пък видяхме нещо, което не се бе случвало отдавна в модните седмици – колекция изцяло издържана в земните тонове. Отначало докрай. Бежово, кафяво, черно, сиво, бяло, екрю и охра, обгръщаха разкошните модели и се преливаха в нежни флорални мотиви и разнообразни плетеници. Дори избеленият деним с омбре ефект, противно на представите (ни) стоеше толкова на място.
На място, в ревюто беше и една българка – Белослава Хинова. Зад красивото име, стои едно току-що навършило 17-години момиче, с неподправена харизма и както вече споменахме – силни български гени. За крехката си възраст тя вече може да се похвали, че освен за Dior е излизала на модните подиуми и за Chanel, Sportmax, Emporio Armani и Dolce&Gabbana. Хареса ни много, Бел! Много!
Роклите ли? Те бяха цяла друга вселена, която заслужава по-специално внимание. Мария Грация Киури бе запазила същата цветна палитра, както при ежедневното облекло, различно обаче бяха детайлите и материите. Изобилието от детайли! Бродерии, волани, деликатни точки и дантела, правеха компания на рафия, жакард, коприна и вероятно десетки метри тюл. Там, където сме свикнали да откриваме така характерните нежни рози, с които Dior придобива известност през 40-те и 50-те години на миналия век, сега се бяха разположили пълзящи лозя, бодливи храсти и диви цветя. Мария Грация бе избрала да създаде рокли от типа „купи сега – носи завинаги”, в които да направиш инвестиция, чиято емоционална стойност расте с времето… и с поводите, на които ги носим. Получило й се е, роклите са като дошли от сън и подозираме, че ще изпълнят нашите!
Цялата колекция на Dior можем да характеризираме като една непоклатима, заземена и паралелно извисена трезвеност! Светът на модата и в частност арената за себеизразяване, каквато са подиумите, винаги са отразявали духа на времето. Днес, в ситуацията на глобалната екологична криза, пред която човечеството е изправено, Dior реагира повече от адекватно. Може би, както всички нас – малко закъсняло, но все пак адекватно. И това далеч не се изразява само във факта, че всичките над 150 дървета от декора на сцената, в близките дни ще бъдат засадени на различни локации. Призивът, съпътстващ колекцията, под ръководството на Мария Грация Киури е, че „трябва да използваме креативността си, но и да бъдем осъзнати и отговорни за това, което правим”. А колкото до устойчивостта – тя е сложен и много противоречив на модата въпрос. Постигането на баланс между безвремието и новостта със сигурност е трудно, но с новата си колекция Dior ни показа, че има начин(и). И смисъл! Особено, след като имаме цяла една планета за спасяване…
Текст: Ани Георгиева
Снимки: Vogue