Лорън Санчез: когато властта носи пайети

x

Светът обича историите на жени, които „си проправят път“. В модата, една от най-показателните такива истории е тази на Ким Кардашиян — риалити звезда, превърнала се в глобална модна сила. Години наред тя се опитваше да влезе във Vogue, буквално и метафорично. Битката беше трудна, а стилистичната трансформация – цялостна. Канйе Уест играеше ролята на моден наставник и врата към свят, който дълго време се опитваше да я държи отвън. Когато Ким най-сетне се озова на корицата на Vogue през 2014 г., това беше културен момент. Спорен, но извоюван.

Санчез не извоюва нищо. Тя просто пристигна.



Лорън Санчез не влиза в модата през врата, прозорец или пукнатина. Тя слиза от яхта, хваната за ръка с Джеф Безос, облечена в рокля на Dolce & Gabbana, и директно заема централна позиция на първия ред. Тя не се интересува от модата като култура или език – модата я интересува като контекст, в който да бъде видяна, призната, валидирана.

Нейният стил е пищен, изрязан, скъп и не особено интересен. Тялото ѝ е направено да носи лукс, но не и да го интерпретира. Тя не предлага идея за женственост, а идея за власт, която изглежда като жена. Силиконова, бронзирана, пайетена. Не че Санчез няма свои качества – тя е амбициозна, медиен професионалист, умела в навигацията на мъжки светове. Но това не е история за пробив, а за достъп. Не за визия, а за видимост.

В този смисъл, Санчез не прилича толкова на Ким, колкото на Мелания Тръмп – друга жена, която стои до силен мъж и използва тази позиция, за да дефинира как изглежда луксът в дадена епоха. И двете жени не са продукт на модата, а на системите, които я финансират.



Стилът = фантазия за власт

Когато погледнем стила на Санчез, виждаме нещо, което не говори на естетическо, а на символно ниво. Нейните рокли – тесни, изрязани, обсипани със скъпоценни камъни – не разказват история. Те не цитират, не търсят диалог с традицията на модата. Те искат само едно: да бъдат гледани. Това е стил като заявка за присъствие. Не културен език, а визуален доминант.

В нея има нещо дълбоко балканско – не като география, а като естетическа логика. Стилът ѝ е този на фолк дива в ранните 2000-те, на съпруга на олигарх. Но днес този стил вече не стои извън елита – той е елитът. И това е голямата смяна в модата.

Защото докато някои жени използват стила си, за да се изразят, Санчез го използва, за да се затвърди. Тя не е муза – тя е манифест. Но не на индивидуалност, а на ресурс. Нейната мода не казва „ето какво обичам“. Тя казва: „ето какво мога да си позволя.“



Исторически погледнато, модата винаги е била елитарна. От Мария Антоанета до Джаки Кенеди, от съпругите на римски императори до светските дами в парижките салони – стилът е бил начин за демонстрация на класа, пари и влияние. Но онези жени, които са определяли модата, са имали и естетическа визия, влияние върху вкуса, дори културна стойност. Те са били вдъхновителки, а не просто витрини. Грейс Кели, Лейди Ди, дори Карла Бруни – всички те са създали език, който надживява мъжете до тях. Санчез не създава език. Тя потребява готов етикет.

Модата, в класическия смисъл, е била код – за принадлежност, култура, ценности. Днес тя все повече се размива във визуална стойност без съдържание, а фигури като Санчез не носят нови идеи, а просто поставят „check“ на луксозния статус. Това не е еволюция – това е загуба на измерения.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Pete Burkill Hair (@peteburkill)


В този смисъл Санчез е идеалният символ на една нова вълна: тази на новите богати. Хора, за които модата не е вдъхновение, а доказателство за статус. Те не разбират контекста на Alaïa, но знаят, че изглежда „лъскаво“. Не ги интересува кой е Галиано, а кой е сега на корицата на Vogue. Това е модна култура на повърхността – хищна, визуално натрапчива, без вътрешен пласт. Санчез, разбира се, не носи фалшиви брандове. Но носи естетиката на фалшификата – онази балканска, евразийска, post-post-Soviet представа за лукс, в която важното е логото да е голямо, роклята – стегната, и златото – видимо. Това е модата на хората, които не познават стила, но искат да изглеждат като него. Санчез е тяхната богиня.



Какво означава Санчез за модата

Присъствието на Санчез на първите редове на ревюта, на частни вечери с Анна Уинтур и на потенциална корица на Vogue поставя важен въпрос: какво е нужно днес, за да си модна фигура?

Явно не е вкус. Не е оригиналност. Не е културна чувствителност. Санчез не е в модата, защото тя я интересува – тя е там, защото модата не може да си позволи да я игнорира. Защото зад нея стои човек, който може да купи не само Condé Nast, а и цялата система, която я произвежда.

Днес модата играе нова игра. Не става дума за принадлежност към определена култура или идея, а за принадлежност към определен кръг. Кръг, в който няма нужда да цитираш Шанел, за да си вътре. Достатъчно е да си облечена в Dolce & Gabbana – не защото това е твоят вкус, а защото те са единствените, които нямат скрупули да те облекат.



И докато индустрията се лута между нуждата да запази културен авторитет и реалността на икономическата зависимост, Лорън Санчез влиза в нея като златен танк. Тя не иска да бъде приета. Тя просто е там. И това е най-страшното: не нейното присъствие, а фактът, че вече никой не пита защо е там.

Тук няма въпрос дали Лорън Санчез има право да изглежда така, както изглежда. Разбира се, че има. Тялото ѝ, стилът ѝ, изборите ѝ – това са лични територии. Критиката тук не е към Лорън Санчез като жена. Тя просто играе играта на времето си – и я играе добре. Проблемът е, че модата – тази някога бунтарска, артистична, идеологическа индустрия – днес се подрежда около фигури, които не са двигатели на идеи, а просто консуматори на привилегии.

Лорън Санчез не е муза. Не е визия. Не е стил. Тя не е образец, нито икона. Тя е новата реалност на модата: естетика, облечена във влияние. Красота, осмислена от капитал. И най-вече – женственост, превърната в трофей. Тя е огледало – в което модната индустрия вижда собствената си абдикация от съдържание в полза на достъп.

Нейното присъствие е симптом – не на естетически подем, а на културна ерозия. И ако някой ден се появи корица на Vogue с Лорън Санчез, това няма да е моден момент. Ще е некролог на едно време, в което стилът все още е имал значение.


Текст: Тереза Восканян

Снимки: Getty/Instagram

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

White Embroidery Poplin Dress от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Linen Trousers in Terracotta color от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Обувки на ток от DeeZee

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Linen Blazer in White Melange от Merlenne

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Летен стил за работещи момичета.

Ако сте пропуснали
Най-четени