„Надяваме се устойчивата и нишова мода все повече да завладява съзнанието на хората и да се развива, създавайки нови аудитории и субкултури.“
Преди доста години съдбата ме срещна с двама студени от специалност „Мода“ в НХА, които привлякоха погледа ми с необичайното за България чувство за естетика – Теодора Спасова и Йоан Гълъбов. Не след дълго привлякох Теди като асистент стилист към Harper’s Bazaar България, за което ни най-малко не съжалих. В същото време сериозният интерес на Йоан към фотографията ме провокира да заснемем фотосесия, за която си спомням и днес. Скоро след това завършиха своето образование и решиха да основат моден лейбъл, философията и дрехите на когото толкова много харесах – надявах се силно да успеят. Въпреки изключително професионално направения първи каталог и сайт си признавам, че имах сериозни резерви, как ще се приеме нещо толкова различно на нашия пазар. За моя радост нещата се развиха бързо и успешно и то на европейско ниво. Най-накрая марката, която функционираше само онлайн, обяви откриването и на първия си физически концептуален магазин. Наскоро той отвори врати в София на бул. Княз Ал. Дондуков 131, което ме провокира да ви срещна, вас нашите фенове, отблизо с артистите седящи зад тази марка. Не се изненадвайте, че отговорите в това импровизирано интервю, на повечето места, са без конкретен автор. Философията им за живота, изкуството, естетиката… са се преплели в една хомогенна ДНК от творчески гени. За артистичния тандем е важна визията на произведенията им, а не тяхната собствена. Това е и причината да не видите в този материал техните лица.
Вашият дизайн е различен и разпознаваем на фона на българския моден пазар. Как бихте го описали, като анти-мода, деконструктивизъм, не-мода или?
– Ние базираме дизайна на MINOÀR, изцяло от вътрешното ни разбиране за света и мирогледа ни за цялостна естетика.
Теодора прилага любовта си към математиката и по-точно геометрията в конструкцията на облеклото, докато аз естетиката си на художник в изграждането на визията и представянето на марката пред света.
Не се съобразяваме с тенденции, нашата цел е да създадем облекла и отличителни визии за тялото на човек, които едновременно да му служат, да го обогатяват естетически и да създават у него една различна емоция.
Как избрахте името MINOÀR и какво означава то?
– Името идва от рядко срещано състояние на организма идващо от средиземноморието – Таласемия Минор, което и двамата имаме по наследство. От там идва Минор, а буквата À поставихме с ударение от уважение към двете азбуки, които използваме като послание към знанието, което те носят със себе си.
Смятате ли, че изграждането на персонална визуална идентичност е успешна стратегия в съвременното консуматорско общество и ако е така, защо?
– Изключително важно е един моден бранд да има идентичност, но има един тънък момент в който отличителния дизайн трябва да е така изграден, че да може да се съчетава с друг и в същото време да не е преходен. Една от основните ни цели да сме извън консумацията на тенденции, а да задоволяваме съзнанието на високо естетическото желание за нещо различно, с отличителен, уникален подход и качество, което не се влияе от моменти социални феномени.
Как започна всичко?
– Всичко започна, когато реших да следвам мечтата си и да започна от нулата. Взех решение да уча моден дизайн в Национална Художествена Академия за степен бакалавър, след като вече бях завършила с отличие бакалавър по Финанси. На кандидадстудентските подготвителни курсове се запознах с Йоан. Там се припознахме като сродни души и двамата взехме решение да създадам един качествен свят, изграден от авторски образ, отдаден на визуалната естетика, обединяващ практичен и изящен подход в работата.
В работата ви се забелязва сериозна намеса в текстурата на материала, както и неконвенционален подход към изграждането на формата. Достигна ли българския пазар до момента, в който да приеме активно различния поглед върху стила или все още е силно заслепен от налаганите модни тенденции?
– Ние твърдо заставаме зад факта, че за да е авторски един дизайн то той трябва да е изграден на първо място от материя – текстил, кожа, метал, през конструкцията и така до цялостния облик. Поради тази причина сме в постоянно изграждане на текстури, форми и материи. Марката притежава патент за авторски текстил, наречен ‘FIBER BOND’. Тази уникална техника на създаване на материя се възприема и търси изключително добре по цял свят. От шест години сме на международния пазар, но все пак сме български бранд. Затова решихме да открием официален магазин на марката в гр. София, с амбиция да разпространяваме авангардната и висока, нишова мода и в България.
И двамата сте индивидуалисти, как намирате пресечната точка в работата си и кое е по-важно – личното виждане или компромисът?
– Пресечната точка се ражда в пика на спора между нас. Ние сме твърде различни и спорът е неминуем, същевременно и много ценен. Не правим компромис с нищо, а анализираме и избираме най-доброто от мнението на двама ни.
Разкрийте малко детайли от това как създавате и одобрявате един модел!
– При всеки модел е абсолютно различно. Както е при един художник – няма идентичен подход и повтор при създаването на една картина с друга. Чисто технически, аз създава конструкциите и базисния дизайн. Йоан създава посоката на колекцията и накрая двамата финализират детайлния дизайн на конкретната дреха. Дрехата е така замислена, че да бъде в синхрон с цялостната конфигурация от съчетания на облекла, които визуално трябва да комуникират помежду си в цялостна колекция, представяна под формата на lookbook.
Ще ви разкрия, последната ми модна находка, която вече е тествана на всички възможни нива, е с етикет MINOÀR – чифт панталони. Знаете, че ние мъжете трудно изразяваме емоции и още по-трудно гласуваме пълно доверие. Е, аз дадох своя категоричен вот не само на този продукт но и на марката, още преди години. Надявам се скоро повече хора да разберат че модата не е цел, тя средство да изразиш себе си. Това да се отличаваш, и то с положителен знак, в рамките на една среда е най-сигурният начин да бъдем индивидуалисти и като мислене, и като визия.
Текст: Константин Стойнов
Фотография: Йоан Гълъбов