Вдъхновено от новото модно събитие в столицата – Feeric on Tour Fashion Show – си говорим с Митичи Преда, президент на Feeric Fashion Week и Feeric Hub, както и основател на Modic Magazine.

По покана на Paradise Center международната модна платформа Feeric on Tour Fashion Show включва България в своето турне, с което популяризира мода, създадена с етични материали. Организацията, която е позната като създател на най-голямото модно събитие в Източна Европа, разработва проект, който има за цел да популяризира устойчивата мода и младите таланти, като дава възможност за изява на студенти и изгряващи дизайнери, които създават облекла от рециклирани материали. Още подробности за събитието вижте тук.
Вижте тази публикация в Instagram.
За приноса на българските студенти към регионалната модна сцена, как се менажира успешен моден проект на Балканите и какво е inside/ outside fashion – четете в следващите редове…
Г-н Преда, моля, представете се на нашите читатели. Кратко run-through на професионалния Ви път до момента…
Казвам се Митичи Преда и съм президент на Feeric Hub – инициатива, посветена на предприемаческото образование в модата, създадена след дългогодишния ми опит с Feeric Fashion Week, която днес е неразделна част от хъба (б.р. Feeric Hub).
Как се озовахте в модната индустрия?
Започнах кариерата си в рекламата, работейки с различни клиенти, когато някои от тях – от локалната модна сцена в Сибиу – ме потърсиха да се погрижа за техния имидж и кампании. През 2005 г. започнах да се занимавам с модна фотография и скоро спечелих престижен конкурс в Румъния. Този опит разпали страстта ми към модата и ме доведе до създаването на агенция за модели, после продуцентска къща, а накрая, през 2008 г., до старта на собствения ми проект — Feeric Fashion Week.

Разкажете ни повече за Feeric Fashion Week – идеята, концепцията и как се разви през годините. Правите събитието почти две десетилетия, това е впечатляващо.
Когато създадохме Feeric Fashion Week, в града нямаше никаква стабилна основа за модна продукция, а в цяла Румъния модната сцена беше доста слабо развита – както откъм събития, така и откъм индустриално присъствие. Искахме да правим модни ревюта – не знаехме много за модата, но знаехме как се прави шоу. Да кажем, че през първите пет години търсехме пътя си. Този период на експерименти ни доведе до международната сцена.
Това, което научихме от Милано, Париж и Лондон, бързо приложихме, и това ни донесе признание от Vogue Italia – първото ни голямо международно отличие. От този момент разбрахме, че имаме отговорността да изградим истинска модна седмица. До 10-ото издание вече бяхме събрали дизайнери от над 30 държави, а благодарение на нашите иновативни локации и уникален подход към ревютата международната преса нарече Feeric Fashion Week „най-голямата модна седмица в Източна Европа“ (Vogue Italia).

Как се поддържа един моден проект в нашия регион?
Това е добър въпрос, защото е много трудно да се остане последователен в тази индустрия. За съжаление, предизвикателствата в модата – несигурност, нестабилност, възходът на fast fashion и фалшивия лукс – често отслабват местната сцена. За нас постоянството се превърна в основна мотивация. След няколко години осъзнахме колко ценен е проектът ни за дизайнерите, които често виждат в него единствения си шанс да се развият. Това осъзнаване засили чувството ни за отговорност да продължим да създаваме възможности. В крайна сметка всичко се свежда до мотивация и мисия: да осигурим приемственост на местната мода и да помогнем на новите поколения дизайнери да растат и успяват.
Feeric on Tour, част от което е и модното събитие в София, е много любопитна концепция. Как се прави „турне“ на модна седмица?
През 2018 г. забелязахме нарастваща нужда от бизнес образование сред младите дизайнери, които трудно оцеляваха под натиска на пазара, доминиран от fast fashion – предизвикателство, което пандемията по-късно само засили. За да отговорим на тази нужда, създадохме Feeric Hub, в който насочихме натрупания през годините опит и ресурси към създаване на достъпни образователни инструменти и практическо обучение за модни студенти.
Сътрудничихме си с университети от региони със сходни предизвикателства – Източна Европа, Балканите, Близкия изток, Централна Азия и Северна Африка – и започнахме да организираме модни ревюта за техните студенти, помагайки им да придобият видимост и реален опит.
С развитието на проекта, преди две години NEPI Rockcastle се присъедини като стратегически партньор чрез програмата си за корпоративна социална отговорност. Тяхната финансова и логистична подкрепа ни позволи да пътуваме, да се срещаме директно със студентите и да разширим въздействието си. Благодарение на участието на NEPI Rockcastle не само засилихме връзките си с университети в различни държави, но и приближихме творческия дух на Feeric до местните публики, като представяме млади дизайнери в техните собствени пазари. Тези инициативи сега са обединени под концепцията Feeric On Tour, която в момента се провежда в София, в Paradise Center и Serdika Center, част от портфолиото на NEPI Rockcastle.


Има ли характерна визия, която българските студенти внасят в модата?
Имахме удоволствието да открием много талантливи дизайнери в България чрез партньорствата ни с Нов български университет, Националната художествена академия и Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев“, Пловдив. Тези сътрудничества ни дават достъп до забележителен кръг от млади таланти всяка година.
Това, което ми направи впечатление, е силното чувство за отговорност през целия творчески и производствен процес. Тяхната посветеност, амбиция и желание да изразят гласа си са типични за новото поколение, но това, което наистина ги отличава, е способността им да съчетават тенденции със смислени концепции, добавяйки личен и разпознаваем почерк в колекциите си.
Ако трябва да уловите състоянието на балканската модна сцена в моментна снимка, какво бихме видели на нея?
По-рано споменах петте региона, които споделят сходни предизвикателства – най-вече икономически условия и ограничена образованост на пазара. Навсякъде виждаме поляризиран пейзаж: повечето потребители се насочват към fast fashion, а малък сегмент – към лукс. Пространството между тези две крайности е тясно, оставяйки малко възможности за местните дизайнери да се развиват.
Чрез Feeric Hub се стремим да променим тази реалност. А тук, на Балканите, имаме силата и ресурсите да го направим. С подкрепата на NEPI Rockcastle и нашите партньори в Paradise Center и Serdika Center, помагаме на дизайнерите да намерят гласа си, да получат видимост и нови публики. Тази колаборация ни позволява да създаваме смислени възможности за младите таланти и да пренапишем бъдещето на модата в региона.

Кои са трите неща, които са inside/ outside fashion днес?
Модата не е само за дрехи, според мен тя е и за предаване на послание, създаване на преживяване. От тази гледна точка, това, което е inside fashion днес, е отговорността, кураторството и свободата. Outside са повърхностността, невежеството и имитацията.
Текст: Наско Фотев
Снимки: ПР/ Instagram

Франко Гоби: как се прави коса за корица
Симона Ферари: „Villa Paradiso e повече от Dolce Vita“
Clos Biblioteque – да затвориш история в бутилка