Купидон днес работи усърдно. Денят на любовта носи със себе си много емоции, а светът на модата е насреща да ни помогне да ги изразим правилно. От розово бельо до сексапилни червени рокли са само някои от начините да отбележим Свети Валентин дискретно, чрез облеклото ни. Тази година, обаче, дизайнерите решиха да са абсолютно буквални и ни дават опции обсипани в сърца и аксесоари под формата на същия символ на любовта.
Сърцето като мотив е невъзможно да се игнорира в модата в момента. GCDS, Ágatha Ruiz de la Prada и Acne са поставили фокус върху аксесоарите под тази форма, докато Carolina Herrera, Alessandra Rich и Alessandro Enriques ни дават избор на разлчини сърдечни принтове върху блузи и рокли.
Появата на символа на сърцето
Има пет легенди за това как символът на сърцето, който няма нищо общо с истинската форма на човешкото сърце, се е появила и е станала синоним на любовтта.
Една от версиите е свързана с бръшляна, който в древна Гърция често е бил използван за изобразяване на лозата, която олицетворява бога на винопроизводството Дионис. Още преди много хиляди години символ, подобен на този на сърцето, е открит в елинските мозайки, както и в тяхната керамика и под формата на празнични ритуални венци, с които жреците на Дионис покриват главите си. Бръшлянът също се смятал за символ на вярност и плодородност и често бил подаряван на булката и младоженеца по време на сватбени церемонии. Вдовците и вдовиците също често са украсявали надгробните плочи на своите починали съпрузи със символа на бръшлян, тъй като са искали да бъдат неразделни с тях като бръшлян, увит около стъблото на друго растение.
View this post on Instagram
И все пак стилизираното сърце, което познаваме и обичаме днес, е най-близо до неговите изображения от 18-ти и 19-ти век. Всъщност, синът на шоколадовия бизнесмен Джон Кедбъри – Ричард е първият, който продава шоколадови бонбони в кутия с форма на сърце, което ще даде началото на бъдещето на сърцето, което ще бъде символ на любовта и романтиката. И заедно с това идва и желанието на хората да обличат сърцето по много начини. Викторианската епоха бележи период от време, когато медальонът с форма на сърце става невероятно популярен; хората съхраняват кичури коса от любими хора вътре в бижутата.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Сърцата в модата могат да се видят навсякъде от ранните сюрреалисти от 20-те години на миналия век (включително Елза Скиапарели) до 40-те години на миналия век – пуловер, носен от Джинджър Роджърс във филма Безгрижни от 1938 г., проектиран от Хауърд Гриър, е един от най-известните примери. През 60-те години украсеното със скъпоценни камъни сърце се превръща в личен талисман на Ив Сен Лоран, който по-късно преосмисля формата отново и отново. 80-те години на миналия век показват сърцето масово върху новите тениски заедно с дрехи от висок клас – епично украсени рокли от Christian Lacroix. И кой би могъл да забрави прочутата чанта с червено сърце на Moschino, носена от Фран Дрешер в The Nanny през 90-те години?
View this post on Instagram
Но каква е причината за внезапната мания за сърца? Обяснението може да е свързано с модните субкултури. Стилове, наречени Cottagecore и Dark Academic, отбелязаха 2021 г. като година на алтернативно изразяване. Сега виждаме следващата еволюция на тези субкултури под формата на Lovecore или Regencycore, които феновете на Бриджъртън прегърнаха в началото на миналата година. По-меката, момичешка страна на Lovecore може дори да се види на модния подиум под формата на колекцията на Moschino за пролетта на 2022 г., която беше пълна с щампи на бебешки дрехи и аксесоари, съчетани със сърца.
Феновете на чантите под формата сърце може да не го осъзнават, но мотивът говори за нещо много по-дълбоко. Тя показва психологически комфорт във време, когато нещата са все още невероятно несигурни. В крайна сметка една твърда кожена чанта няма същото настроение като бебешкорозова чанта-сърце с перлена верижка.
Текст: Тереза Восканян
Снимки: Getty/Instagram