Готвим интервюто с Деси още от есента. Все се разминаваме в графиците – както всички обичаме да се оправдаваме. Моят все е пълен с отразявания на модни седмици и новини за напуснали дизайнери. Нейният – с опити да създаваш успешен моден бранд в същата тази еклектична модна действителност.
Познавайки я от години, като съосновател на Fashion Inside, знам как се простира размахът на нейната творческа мисъл и бизнес нюх. Сега обаче, когато ги наблюдавам в самостоятелния й моден полет – Merlenne – ми се струва, че е по-целеустремена от всякога.
В думите й се отличават амбицията, любовта, оптимизмът, сладката умора… Ще разберете повече сами – в следващите редове.
Знаем, че Merlenne е проект, подготвян с години. Започваш, спираш, после пак се връщаш – нещата в живота често се случват така. Какво те накара този път да изтичаш трасето докрай?
Случайна среща… или съвсем неслучайна, защото аз не вярвам в случайните неща. С години се опитвах да стартирам Merlenne. Идеята за марката, която винаги съм искала да създам, се оформи ясно през 2016 г. Оттогава неминуемо се сблъсквах с проблемите в сектора. Те не са тайна за никого. Знам, че в началото винаги е трудно, защото цялата работа се поема от един човек, но практически, такъв проект, реализиран само от един човек, се оказа невъзможна задача. Нещата в Merlenne потръгнаха, когато срещнах нашия производствен директор Таня Коцева. Това много облекчи моята работа и даде реален ход на марката в по-голям мащаб през 2023 г.
View this post on Instagram
Моден бранд в България – всеизвестен факт е, че това хич не е лесна работа. Ако трябва да подбереш трите най-трудни момента в изграждането на Merlenne, кои ще са те?
– Моментът, в който търсех хората, с които да работя. Секторът страда много в последните години. Квалифицираните специалисти в България са все по-малко и това завърта един порочен кръг, където картината съвсем не се подобрява. Да намериш хора, с които говорите на един език – тези, които вместо количества биха работили по лимитирани серии от ексклузивни и висококачествени изделия, това съвсем не е лесна работа.
– Да отделиш нужното на своя проект, докато е само инвестиция на време и усилия е друга сложна задача. Налага се дълго време да го съчетаваш с всичко, което правиш.
– Не на последно място, минавайки през всичко това, да продължиш да вярваш във високите си изисквания и ценности, защото има обезкуражаващи ситуации и моменти, в които си наистина склонен да промениш идеята, щом не намираиш друго решение.
А кои са най-хубавите, сега, след като Merlenne вече е live?
Живея в света, в който искам. Това е моят свят и винаги е било така, дори и когато не съм вярвала, че мога да го направя. Всички усилия си заслужават, защото много обичам това, което правим – от избора на материи и решения за новия сезон до доволните ни клиенти и техните разкази за нашите дрехи. Това са много хубави, незаменими моменти.
View this post on Instagram
Успяваш ли да видиш как ценностите на бранда се отразяват върху клиентите? Какви са първите отзиви?
Щастлива съм да виждам лицата на хората, когато облекат наша дреха. Да, това са ценностите на марката, но и ценностите на клиентите ни. Има нестихващ интерес и много висока оценка на работата ни. Това е огромна награда и стимул да сме все по-добри. Личните срещи с клиенти в нашия шоурум ни зареждат с нови идеи и повече решения. Всеки може да си запише час и да дойде, за да разгледа в удобно за него време. Работим усилено, стараем се да покажем добро разнообразие от модели, но и изключително висококачествен продукт – той няма как да бъде масов. Отзивите са наистина добри. Фактът, че го виждаме толкова скоро, за мен е категоричен. Знам, че сме на правилното място.
Модата е невероятен творчески процес, но и бизнес. Във Fashion Inside винаги сме се вълнували и от двата аспекта на индустрията. Можеш ли да споделиш кои са бестселърите на Merlenne?
Разбира се! Най-продаваните ни палта са моделите от алпака – имахме ги в три цвята през изминалия зимен сезон. От ризите – нашият фееричен модел с авторски принт от монограмите на марката, също в няколко цвята, както и кожените колани с мек кашмирен финиш отвътре и златна катарама – монограм. Това са най-харесваните и купуваните дрехи и аксесоари от изминалия сезон.
View this post on Instagram
Разказваш модни истории от години, но коя е най-съществената разлика между това да ги разказваш с думи и с дизайн? По-трудно или по-лесно предаваш посланията, които искаш светът да чуе?
Не е по-лесно, но светът сякаш става по-красив, когато видя готовия модел, който сме започнали от нулата. Аз съм човек, израснал с идеалите за модата и за мен тя е средство, чрез което изразяваме себе си, креативността си, красотата и индивидуалността си. Затова и работим с цел да правим устойчива мода – такава, която можете да носите повече от един сезон, да се чувствате удобно. Да знаете, че това, което имате, ви служи по най-добрия начин, защото е създадено с внимание и старание към най-доброто качество. Обичам обратната връзка. Слагам акцент на това да чуем и разберем хората, които избират Merlenne. Това е една по-дълга и много лична модна история, но винаги ще обичам всяка стъпка, която ме доведе тук.
Когато питат световните дизайнери коя е любимата им колекция, обикновено отговорът е „следващата“. Ще издадеш ли какво готвиш в нея? Мисля си, че малко inside информация е напълно наложителна.
Лен, коприна и шифон. Оставаме верни на материите, които галят тялото и създават комфорт. Пролетта е решена в габардин и деним, малко преди лятото ще ви покажем лен с изключителна линия и модерни акценти. Колекцията Resort е решена в коприна, бродиран памук, лен и шифон. Ще бъде много красиво лято!
Текст: Наско Фотев
Снимки: Merlenne