За предстоящия ShapeShift Festival ви разказахме наскоро, а сега ви срещаме с един от неговите участници. Марин Руи-Ледюк, дизайнер, автор на самостоятелни изложби, лектор и вдъхновяваща млада жена, пристига от Париж в София, за да разчупи рамките и да ни потопи в един светъл и цветен свят. Работата й в създаденото от нея дизайнерско студио Meaningful съчетава дигитални и чисто предметни подходи, въздействащи емоционално и представящи неизмеримите пътища, по които творчеството, индустрията и стремглаво развиващите се технологии общуват помежду си. В новото време докосваме екрани, но и чувстваме, а светлината и нейните цветове са навсякъде около нас, стига да отворим очите и съзнанието си и да ги видим. Замисляли ли сте се някога, че цветът не се базира само на материалите, материите и текстурите? Цветът е тясно свързан със светлината на момента.
Интересна е Марин Руи-Ледюк, споделяме с вас какво ни разказа тя и вече нямаме търпение за ShapeShift Festival в НАТФИЗ от 31 май до 2 юни. Марин ще представи „The Colors of Light“ на 1 юни от 14:00 ч. Темата обобщава 2 години изследвания и експерименти върху цветовете на светлината и включва серия от проекти, разработени в областта на обектния дизайн, визуалните изкуства и дигиталното изкуство.
Ако се фокусираме върху думите, какво е meaningful за теб?
Освен че това е името на моето дизайнерско студио, за мен „Meaningful“ се свързва изцяло с подобряването на живота на хората, с подпомагането на това да се направи ежедневието по-красиво и по-приятно за живеене, дори в малък мащаб.
В Meaningful това означава например създаване на дигитални инструменти и услуги, които могат да променят света на образованието, света на труда или дори индустрията, с инструменти, които са по-прозрачни, достъпни и приобщаващи, правейки хората по-автономни в тяхното обучение или работа. Означава също и проектиране на домове и среда, които са по-красиви и по-икономически достъпни за всички.
Какво да очакваме от участието ти на ShapeShift Festival?
Ще представя работата ни в Meaningful и ще споделя дизайнерския характер и процеса на студиото. След това ще се съсредоточа върху нашите лабораторни дейности и изследователския проект, който развивам лично от няколко години, фокусирайки се върху цветовете на светлината и опитвайки се да достигна до нови класификации и определения за нея.
Какво се случва, когато подходим към цвета от ъгъла на самата светлина, а не само от материалите? Задавайки си този въпрос, започнах да подхождам към цвета и светлината по напълно нов начин, който никога не е бил разработван от светлинни дизайнери, от една страна, или от дизайнери на цветове и материали, от друга.
Къде е пресечната точка между физическите и дигиталните пространства в изкуството и в нашия свят?
Все повече артисти, дизайнери и изследователи поставят под въпрос връзката между физическото и дигиталното пространство. Например бях много вдъхновена от работата на Iroshi Ishii, изследовател в MIT Media Lab, който ръководи Tangible Media Group. Въпреки факта, че мислим за дигиталния свят като за „нематериален“, аз съм убедена, че той винаги ще има нужда от физичност, дори от тактилност, за да навлезе в живота на хората. Светът на изкуството е чудесно пространство за експериментиране с това ново отношение към технологиите и за поставянето под въпрос на ролята, която те играят в живота ни.
Има ли светлината цвят и какъв е той? Как бихме могли да внесем повече цвят в деня и в живота си?
Дневната светлина е съставена от всички цветове на спектъра, а цветът на светлината, който възприемаме, зависи много от това в кое време на деня се намираме, както и от облаците и праха, присъстващи в небето, които в крайна сметка създават нюансите, които възприемаме при изгрев или залез. През нощта цветът на светлината се състои от всички изкуствени светлини, които използваме, за да продължим да живеем, пътуваме или купонясваме. Изкуствената светлина има много различно значение от естествената светлина. В крайна сметка, да започнете да наблюдавате промяната в цвета, която се случва в небето или в града на светло, е добро начало, за да получите повече цвят в живота си. Цветовете на светлината, подобно на парфюма, са навсякъде, просто не им обръщаме внимание.
Текст: Деси Найденова
Снимки: личен архива