Великолепни костюми за едни „Клети създания“

x

Сезонът на Оскарите ни дава невероятни филми, които остават завинаги в съзнанието ни. Преобръщат ни световете, показват една друга гледна точка. Важна част от магията на киното са и костюмите, които имат своят огромен принос в автентичността на това, което гледаме. Те допълват персонажите и често дори „говорят“ вместо тях. 



Докато лятото бяхме във вихъра на всичко розово благодарение на „Барби“ на Грета Гарвиг и си мислехме, че винтидж костюмите Chanel ще грабнат наградата на Академията, мрачният и дълъг януари ни запозна с една героиня, чийто гардероб залужено „хвърля ръкавица“ (pun intended) към костюмите на култовата кукла. Бела е Барби за тези, които харесват да слушат Bjork, беше споменал някой в социалните мрежи, и тази интерпретация не е много далеч от истината.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Poor Things (@poorthingsfilm)


Ема Стоун влиза в ролята на Бела Бакстър – порцеланова красота, с ум на новородено, която стъпка по стъпка преоткрива света за себе си. Филмът на Йоргос Лантимос не ни разочарова. Викторианската епоха е разредена с екстериори от жанра на фантастиката. 

Главната героиня напомня на булката на Франкенщайн със своята история на създаване, на Алиса в Страната на чудесата, заради (не)обикновените хора, с които се сблъсква, на  Уензди Адамс със своята черна коса и жестокост, на Лолита със своята невинност, която всеки се опитва да поквари или предпази. Но колкото и да напомня на тези запомнящи се женски персонажи, трябва да се отбележи, че в никакъв случай Бела не е събирателен образ. 

„Клети създания“ е история за развитието на човешкия ум и човешкия потенциал. За свободата на духа и тялото. За стигмите около женската сексуалност. За несправедливостите и за жаждата за живот. Това е история за живота представен по провокативния стил на Лантимос и подчертан от костюм директорката на филма – Холи Уадингтън. 


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Strange Harbors (@strangeharbors)


В началото на филма виждаме Бела в предимно бели облекла, които символизират нейната невинност и чистота. Филмът започва с бордерии въдху сатен, които напомнят на детски одеалца. В следващите кадри забелязваме, че стените в стаята на Бела са „тапицирани“ в тях. Преди да разберем за кондицията й, те грешно ни напомнят на стените в център за хора с ментални проблеми. Малко по-късно разбираме, че те всъщност са там като символ на нейния буквално бебешки ум. Нейната спалня е една голяма детска кошара. А дрехите й също са като за „пеленаче“ – бели, светли, детски, наивни.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Shona Heath (@shona.heath)


В момента, в който Бела започва своето приключение, черно-белият филм става цветен. Нейните облекла също придобиват живи оттенъци – жълто, небесносиньо, бледорозово, отразявайки новите етапи в живота й. Предпочетеният цвят на Бела е жълтият – символ на нейната любов към живия живот. Тя е слънцето, около което се върти сюжетът. Нейните лъчи докосват всеки, който влезе в нейната орбита. Викторианската епоха диктува обемни ръкави, волани и корсети. Но нормите на обличане не са за „пуснатата“ в света Бела. Тя се разхожда без корсети, по кюлоти, които са съвременени, с прозрачни поли и феерични наметала.  



Белите ботуши, които носи през по-голяма част на филма, са като детайл излязал по-скоро от научно-фантастичния жанр, отколкото от Викторианската епоха. Вдъхновението вероятно идва от първите колекции от периода на космическата надпревара не само в небето, но на модна „земя“. Те силно напомнят на точно тези от котюр колекцията на André Courrèges от 1966 и с малко помощ от търсачката откриваме интервю с костюм директорката на филма, която потвърждава, че не просто приличат, а са точно те.



Закачливо е и хрумването за дъждобрана й от латекс в периода й в Париж – може би препратка към фетишите или дори „предпазните“ средства. По-нататък, в нейния академичен живот, тя се спира на черното. Тук отново се набляга на това, че тя е „нова“ в този свят като костюмът й тук е подобен на това, в което са обличали малките момченца по това време.



Във филма може би най-голямо впечатление правят буфан ръкавите й – нейната запазена марка, които достигат своя максимален обем при сватбената й визия. Малко по-късно ги виждаме смалени и почти изчезнали, също като свободата й, когато тя се превръща в „заложник“ в един страховит дворец. Пурпурната й рокля в тези сцени съвпада с цветовете на имението, създавайки впечатление, че тя е просто част от този интериор. 

В крайната сцена виждаме една улегнала и мъдра Бела. Тук отново присъстват големите й ръкави, но са по-умерени. Шифонът и коприната са заменени с мек, плетен пуловер. Жълтото е тук, но в земен, горчичен нюанс. Облекло, отново по-близо като стилистика към съвременния ни свят, отколкото този на ерата на кралица Виктория. Намек, че Бела е изпреварила времето си.



Текст: Тереза Восканян

Снимки: Forum Film/ Instagram

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Препоръки от седмицата
Препоръки от седмицата

Коктейлна рокля Dawnana Regular Fit от ROTATE

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Дамска чанта CP120 Черен от Coach

  Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Дяволът е в детайлите.

Ако сте пропуснали
Най-четени