Докато пиша тези редове и морските вълни се разбиват пред очите ми в идеалистична лятна картина, редакторите на всички гиганти в модната издателска индустрия вече трескаво очакват излизането на най-вълнуващия и значим брой през годината – септемврийският. “The September Issue Cover” – най-важната корица, заключваща най-големия и дългоочакван брой…
View this post on Instagram
Преди няколко дни, просто ей така, докато разглеждах своя Instagram, нещо фокусира вниманието ми скорострелно. Потърках очи, ощипах се и на лицето ми се изрисува усмивка до ушите. Супермоделите се завръщат.
Не онези, които се разхождат по подиума всеки сезон, а онези истинските, първите… Моделите, които разпознаваш дори без фамилия след името – Наоми, Сидни, Кристи и Линда. Фантастичната четворка, обърнала модния бизнес с краката нагоре, за да го изстреля в невиждани дотогава висоти.
View this post on Instagram
Ерата на супермоделите – между края на 80-те и началото на 90-те. Залезът на „бездушната, хилава, хероинова манекенка”. Време, в което моделът трябва да изглежда жив! Време, в което, за да стигнеш до ревюто на Versace, трябва да даваш вид на жена, която се храни добре, има висока самооценка, здрава е, прави невероятен секс със още по-невероятното си A-list гадже и ако твърдиш, че не искаш да си точно като този модел, то 100% лъжеш.
View this post on Instagram
„Предизвикателството е прието” – навярно това са си казали онези четири момичета от провинцията, които днес възприемаме като живи икони на модния бранш. Никоя от тях не идва от имение и не е плод на непотизма (*кашлица* ⅔ от съвременните „супермодели”), но пък всяка има мечта и знае как да я постигне…
Наоми, Сидни, Кристи и Линда са като директна репрезентация на понятието Vogue Model. В Gen Z/ Tik Tok превод – that girl/ it girl, но в пъти по-известни, влиятелни и можещи. Няма корица, на която да не са били, таблоид, чиято прехрана да не изкарват и плейбой, с който да не са свързвани. Супер във всяко едно отношение.
View this post on Instagram
Те успяват да превърнат модата в част от развлекателната индустрия, редом до музика, телевизия и кино. Строят мостове между различните брегове на шоубизнеса и жънат успехи навсякъде. От Freedom ‘90 до House of Style, бляскавият квартет, заедно с изключителната Татяна Патиц, която ни напусна съвсем скоро и твърде рано, пишат история от десетилетия.
На 20-ти септември в Apple TV излиза документален филм, озаглавен The Super Models, от няколко части, който ще разкрие любопитни подробности за живота на дамите и ще отрази спомените и опита им от „зората на супермоделите”. Всички го очакваме с нетърпение!
View this post on Instagram
Фотосесията и корицата, които вдъхновиха този материал обаче, не са ретроспекция. Никой не се завръща в миналото, не пресъздава старото, не го търси… Това е мнението и на Едуард и Анна – главните виновници за просъществуването на този моден феномен.
Искаме да видим тези жени на 50+. Искаме ги сега, в настоящето, без сладникави спомени за младините. Искаме ги сега, защото те все още са толкова невероятни, толкова актуални, толкова вдъхновяващи… Дават ни храна за размисъл и ни карат да се запитаме: „Каква е тайната за тази неугасваща слава, величие и признателност от света?”
View this post on Instagram
Отговорът, до който аз достигнах е автентичност. Автентичността, която толкова отчаяно търсим днес, без репликиране, преструвки и фалшиви пози. Автентичността на образите е това, което ни кара да ги обичаме толкова. Те са съвсем истински, лоялни и обичащи приятелки. Те са съвсем истински купонджийки, любовници и диви. Те са съвсем истински икони. Без извинение!
View this post on Instagram
Минават през препятствия и трудности в кариерата (Кейт Мос вълната), преживяват раздели, твърдейки, че „Мъжете са кучи синове, дори със супермоделите!”. Променят се, развиват се и моделират живота си, както всички нас. Днес вече са майки, Сидни дори се шегува, че вече е „просто майката на Кая Гербер” и въпреки всичко, все още си ги бива. Над 30 години са на върха, а съвременните модели дори не могат да се доберат до него. Защо?
View this post on Instagram
Какво е „новото нещо” сега? Къде е революцията, сензацията, лудостта? Хората винаги са жадни за тези неща. Със сигурност знаем, че „новото” не се крие в лица. Бела Хадид е като дубликат на Карла Бруни. Със сигурност знаем, че „новото” не е в котешката походка. Кендъл Дженър трябва взима уроци от Наоми. Със сигурност знаем, че „новото” не и адаптивността. Лутаме се между крайности в стандартите за красота постоянно и днес. След малко повече размишления си задаваме въпроса: „Може ли да търсим нещо ново изобщо?”.
View this post on Instagram
Модата отдавна е потънала в “re-“ философия и няма намерение да изплува (ако не искаме да се удавим в отпадъци, по-добре да не го и прави). Щом инклузивността е ключова дума в съвременната индустрия, не е ли глупаво да търсим ексклузивни модели? Нали точно срещу това се борим? Обществото ни и разбиранията му са в противоречие, звучащо като главоблъсканица.
„Искаме индустрия, която да е приемаща всякакви цветове, форми и размери, изключително инклузивна спрямо всички, но все пак успяваща да отличи няколко лица, които да са по-известни и по-добре платени от останалите. Всички са равни, но някои са по-равни от другите.”
Мисля си, че специално ние, като българи, тая игра отдавна сме я превъртели и сме осъзнали (за съжаление, не всички), че не работи. Няма логика в това да търсим еквиваленти на моделите от 90-те години на миналия век в реалността на 20-те години на настоящия.
View this post on Instagram
Нека оставим „големите” да си бъдат такива и да разгръщат потенциала си на тяхната си времева линия и да бъдем благодарни, че можем да бъдем свидетели на част от блясъка. Нашето време също ще отсее своите „големи” през ситото на годините, не се притеснявайте. Децата ви също ще имат своята Кристи Търлингтън, само че с друго име и образ.
Текст: Наско Фотев
Снимки: Instagram