В година, в която малко неща изглеждат нормални, стабилни или успокояващи, все пак има нещо, на което можем да разчитаме – Кока-Кола чества и споделя магията на Коледа.
Всъщност сега дори е изключително специален празничен сезон за Кока-Кола, тъй като бележи 100-годишнината на коледните ни реклами. От Дядо Коледа на Хадън Съндблом до полярните мечки и камионите „Празниците идват“, коледните реклами на Кока-Кола очароват поколенията вече повече от век.
Както винаги с Кока-Кола, кампаниите се развиват с променящите се времена, отразявайки културни тенденции и исторически събития. Новата коледна кампания, която стартира глобално този месец, не е по-различна. Тя показва колко е важно да бъдем „присъстващи“ с близките си, дори ако не можем да бъдем заедно физически. Наречена „Писмото“, кампанията отразява нашия дух и напомня, че най-добрият подарък, който можете да дадете тази Коледа, е просто… себе си.
Имало едно време…
Тъй като Кока-Кола продължава да отразява обществото и през 2020 г., ние се питаме какво можем да научим от отминалите времена. За да разкажем тази специална коледна приказка и да покажем някои скъпоценни камъни от трезорите, помолихме архивния екип на Кока-Кола да ни върне там, където всичко започва – бурните 20 години (от 1920 г.).
По това време, Кока-Кола вече е много популярна, но все още й се наслаждават основно през лятото. За да стимулира продажбите през по-студените месеци, Арчи Лий от рекламна агенция D’Arcy създава нов слоган „Жаждата не познава сезон“ и създава първите реклами с участието на Дядо Коледа. В онези дни Дядо Коледа изглежда много различно. От края на 19-ти век той е представян като много строг и мрачен, а понякога дори и като елф.
През 1930 г. Кока-Кола започва да представя различна, по-жизнерадостна интерпретация. Рисунката на художника Фред Мизен на мъж, облечен като Дядо Коледа, който пие Кока-Кола до соден фонтан, е далеч по-весела, но все още не изобразява Дядо Коледа като самостоятелен персонаж.
Навлизането на Хъдзън Съндблом
Истинската трансформация се оформя през 1931 г., когато D’Arcy възлагат новата серия от коледни реклами на Кока-Кола на илюстратора Хадън Съндблом. Той иска Дядо Коледа да бъде „истински“ човек – топъл, весел, приятелски настроен и, нека си го признаем, леко закръглен. Съндблом се връща към скандинавските си корени и представата за Свети Никълъс, за да създаде новия Дядо Коледа, който прави своя дебют през 1931 г. Произведенията на Съндблом са толкова успешни, че картините му остават в центъра на коледните реклами на Кока-Кола в продължение на 33 години. Превръщат се в едни от най-ценените експонати в колекцията от произведения на изкуството на Кока-Кола и са изложени по целия свят, включително в Лувъра в Париж. Картините са толкова емблематични, че мнозина вярват, че Кока-Кола е „измислила“ Дядо Коледа. Не е така, твърди архивният екип на Кока-Кола – те просто са изградили начина, по който мислим, че той изглежда. Картините на Съндблом са едни от най-внимателно изработените изображения в историята на рекламата, придържайки се към строга цветова схема и с включени едва по няколко думи.
Бели мечки и коледни камиони
През 1993 г., когато полярните мечки на Кока-Кола правят своя телевизионен дебют, се ражда нова коледна звезда. Всъщност белите мечки не са съвсем нови, тъй като Кока-Кола ги използва за пръв път във Франция през 1922 г. Сценаристът и режисьор Кен Стюарт ги анимира за телевизията, а през 2013 г. легендарният филмов режисьор Ридли Скот добавя и своя щрих. Той режисира късометражен филм „Снежна мечка“, който предава усещането, че присъстваме истински с нашите семейства по Коледа.
През 1995 г. коледните камиони на Кока-Кола са пуснати в САЩ. С мигащите си светлини, очарователния зимен пейзаж и незабравимата мелодия „Празниците идват“, камионите бързо се превръщат в разпознаваем символ на Коледа в много страни по света. Те използват и наследството на коледната история на Кока-Кола, като Дядо Коледа на Съндблом украсява камионите отстрани. На някои пазари изследванията показват, че много потребители свързват появата на камионите на Кока-Кола с истинското начало на празничния сезон.
Традицията продължава
Вече през 2020 г., новата ни глобална коледна кампания – „Писмото“, стартира със сърдечното послание „Тази Коледа подарете нещо, което само Вие може да дадете“ – себе си. Посланието отговаря на днешното време и отразява коледното наследство на Кока-Кола, като дава усещане за приемственост. Познатите елементи, които хората винаги свързват с Кока-Кола и Коледа, са там.
Става въпрос за семейството, да присъстваш в момента и да имаш време да му се отдадеш и да помислиш. За повече от 100 години Кока-Кола изгражда богатство от спомени за Коледа – една дълбока връзка, тясно вплетена в обществото, съвременната култура и семейните традиции. Това е наследство, с което да се гордеем, и вълшебна връзка с Коледа, която със сигурност ще продължи и за поколенията напред.
Текст: ПР
Снимки: архив Кока – Кола