Вероятно вече сте чували името Александър Ковачев. Той е дизайнерът, който в последните години прави своята интериорна революция в едни от най-големите европейски градове като Лондон, Берлин, Копенхаген. Свръхскъпи материали, свръхзаможни клиенти, неочаквани комбинации от техники и дизайн – с тези неща е свързан професионалния опит на Александър Ковачев. Един от най-известните негови проекти е интериорния проект на лондонския клуб DSTRKT, който печели на него и екипа му приз на „Лондонските клубни награди“. Смелите му идеи обаче не се ограничават до създаването на клубни пространства. Правил е вътрешния дизайн на яхти и жилища на много свои клиенти. Той твърди, че не може да определи дали това, с което се занимава е изкуство, че обича играта със светлината и какво още, вижте сами:
Как интериорният дизайн влезе в твоя живот? Кога разбра, че това ще бъде твоята професия и това, с което искаш да се занимаваш?
Доста рано. Още в гимназията започнах да развивам силен интерес към дизайна. Винаги съм искал да живея в приятна и спретната обстановка и в един момент интереса ми просто се засили.
Вече 10 години твоето студио IDEA предлага интериорни решения за публични и лични пространства в България и Европа. Кой е проектът, с който се гордееш най–много?
Последният. Бих искал да можем да представим и IDEA винаги с последното нещо, което сме правили. Понякога е трудно – клиентите, бюджетът или срокът могат да попречат. Но нашата работа е да превъзмогнем тези ограничения и именно заради тях да успеем да направим нещо истински уникално.
Кои са уроците за живота, на които те научи интериорният дизайн? И от друга страна, ти самият от къде научи своите уроци по стил и естетика?
Интериорният дизайн като бизнес ме учи на нещо ново всеки ден. А уроците по естетика са навсякъде в днешно време. Преди да стигна до офиса, докато си гледам телефона на светофара, вече съм получил някой и друг урок! Ние имаме късмета да работим и да се развиваме във време на безпрецедентен достъп до всякаква информация, което е изключително ценно за нашата работа. Освен от екраните на телефоните, айпада и компютрите, аз лично се затрупвам с книги и списания за дизайн. Задължително имам 2 книги на нощното си шкафче, купчина списания в спалнята, масата ми в хола е пълна с книги и списания, и в офиса ми е същото. Освен това имам и книга за дизайн в ръчният си багаж.
Има ли историческа епоха, която да харесваш заради начина, по който тя е дала отражение върху концепциите за интериорен дизайн до днес? Или всичко, което правиш е продукт на съвременния свят и най-новите технологии?
Не бих казал, че всичко, което правим е свързано с новите технологии. Също не бих казал, че съм особено привързан към определена епоха. Мисля, че различните епохи са ни оставили много ценни уроци и би било неправилно да се учим само от една. Същото важи и за съвремието ни. То също ни показва доста интересни неща и то също има своите виртуози.
Клуб The Pearl в Берлин
Забелязвам, че ефектно разположеното осветление заема специфична част от твоите проекти – така ли е наистина? Кои според теб са детайлите, без които не можем да внесем уют в пространствата, които ни заобикалят?
Имаме слабост към светлината, така е. Особено в публичните интериори. Там където трябва да съберем много хора на едно място. Често нямаме възможност да видим какво се случва на пода и за това трябва да обърнем внимание на свободното пространство над главите ни. Там имаме място и възможност да се изразим. Ще дам пример с един от най-сложните ни проекти на осветление – клуб The Pearl в Берлин. За тавана над дансинга създадохме светещ „облак”, който се състои от 540 км ръчно ушита оптична светеща нишка, която свързахме със системата за цялостно осветление.
Относно това, без което не можем да внесем уют – аз лично не вярвам, че уютът се постига с предмет, по-скоро това е правилната употреба на материали, текстури и материи. Винаги може без едно конкретно нещо!
Ако сега можеше да направиш отново своето лично пространство, как щеше да изглежда то? На какво щеше да акцентираш?
В същност в момента го правя и все още не знам как ще изглежда. Това е проектът кошмар в офиса ни! Изглежда съм доста труден клиент.
Снимка от проекта, по който работи в Копенхаген
Кое е кичозно и кое модерно според теб, когато говорим за интериорен дизайн? Може ли кичът да е търсен ефект в твоята работа?
Естетическата насока която ние в IDEA сме поели е такава, че кичът не ни е сред изразните средства, нито пък минимализмът. Стараем се да постигаме интериори, които са безвременни, ергономични и функционални. Но в нашето съвремие всичко е възможно. Има хора, които правят кича доста шик!
Кога би опитал да разубедиш клиент от дадена негова идея и случва ли се често да го правиш? В България или в чужбина хората са по-склонни да се доверяват изцяло на решенията, които им предлагаш?
Налага се да се опитваме, дори понякога доста се паля без да се усетя. Не искам клиентите ни да ни принуждават да правим неща, които знаем, че са грешни. И когато става въпрос за ергономичност, функция и технология – нещата са сериозни. Въпросът не е дали цветът ни харесва, а как ще работи това пространство, когато е готово. Как ще се държи във времето. Когато клиентът ни кара умишлено да пренебрегваме правилните технологии, се стараем, до колкото можем, да го спасим от самия него.
Извън Българя хората като че ли знаят, че не може да са експерти по всичко и имат доста повече респект към мнението на професионалистите.
Снимка от проекта, по който работи в Копенхаген
Работиш с отношение към детайлите. Винаги ли обаче детайлите и формата следват функцията или създаваш/поставяш детайли и само заради естетическата им стойност?
Има декоративни детайли, чиято функция е естетическа. Има и такива, които трябва първо да са функционални и после да са красиви. Вторите са доста по-сложни и интересни за работа.
Има ли известна личност, която би искал да бъде твой клиент и защо?
Не съм се замислял но ако трябва веднага да цитирам име – Илон Мъск (Илон Рийв Мъск е канадско-американски инженер, изобретател, бизнес магнат, инвеститор, милиардер. Той е основател на SpaceX и е сред основателите на Tesla Motors и PayPal). Защото смятам, че е олицетворение на мирогледа, към които всички трябва да се стремим. Възхищавам му се изключително много.
Интериорният дизайн изкуство ли е?
Труден въпрос… Не знам.
И тук, както в модния свят, има тенденции и актуални решения за обзавеждане. Има ли обаче нещо, което винаги е константа в интериорния дизайн, така както малката черна рокля е останала константа в дамската мода, например?
Да, разбира се. Функционалният, стилен, хармоничен интериор винаги ще е актуален. Както е актуален Ван Дер Рое, Райт, или Рей Капи десетилетия след като са направили къщите си шедьоври. Те изглеждат съвременни, въпреки че мебелите не са от последното Salone в Милано. Те са безвременни, ще са съвременни и след 100 години.
Кой е любимият ти цвят?
Добре координираният!
Има ли нещо, което винаги си искал да споделиш, но никой журналист никога не те е питал точно за това?
Не, чувствам доста спокойно пред камерите и не си спестявам нищо.
За интервюто: Стефи Стоева
Снимки: Press Александър Ковачев
Вижте още:
НЕЛИ МИТЕВА – ЖЕНАТА, КОЯТО ПОДАВА РЪКА НА МЛАДИТЕ ДИЗАЙНЕРИ В БЪЛГАРИЯ
ХУБЕН ЧЕРКЕЛОВ – ЕДИН АРТ ПРОВОКАТОР, КОЙТО НЮ ЙОРК ПРИПОЗНАВА КАТО СВОЙ