Нели Митева – жената, която подава ръка на младите дизайнери в България

x

1

Нели Митева с музата и лице на ИВАН АСЕН 22, актрисата Ирмена Чичикова, снимка: Силвия Русчева


Между Германия и България, между времена, когато модата е била ограничена и времена, когато модният дизайн буквално няма граници, между много и успешно реализирани проекти и такива, които предстои да се случат… Тук, в тази златна среда, намираме Нели Митева – създателката на концептуалната дизайнерска платформа ИВАН АСЕН 22 в София. Тя е жена, която много млади творци в България познават. Причините за това са много, а най-важната от тях – Нели Митева е влюбена в модния дизайн. Повече за самата нея, идеите, които има и интересния ѝ житейски път оставихме самата тя да сподели.


 

2

Нели Митева в шоурума на ИВАН АСЕН 22, снимка: Цветан Русчев


Нека започнем с един кратък разказ за това коя е Нели Митева. Би ли могла да ни споделиш нещо за себе си? Какво си учила, как живота те отнесе към модния дизайн и от къде идва отношението ти към модата?

Казвам се Нели Митева и съм моден дизайнер. Завършила съм Моден дизайн в Германия, в Трир. А всъщност как стигнах до дизайна? И аз често се питам как стана това. Може би повод за това беше разликата между начина на обличане в училище на моите немски съученици и на тези в България. Ние носихме униформи (на които даже не обръщахме особено внимание). Отивайки там, всички деца бяха много цветни, много различно облечени, по-спортно.  Това, което също правеше впечатление, беше, че момичетата носеха панталони, дънки. За мен това бяха абсолютно нови неща. И дори в началото трудно свикнах с това. Търсих си някакъв свой стил на обличане и в един момент започнах сама да си шия неща. И забелязах, че това направи страхотно впечатление на мои съученици. Винаги питаха какво е това. Те бяха доста семпли неща, но сама избирах платовете и сама ги създавах. Една по една съученичките ми за започнаха да ме молят да правя нещо и за тях, за рождени дни, за някакви поводи. И може би по този начин тръгна целият интерес след това  към модния дизайн. А преди това винаги съм искала да се занимавам с нещо, свързано с театъра. Бях твърдо решила да стана театрален критик, защото много обичах да ходя на театър. От малки нашите родители са ни водили на представления и така сме отраснали. В последствие се очерта, че всъщност се съчетаха нещата, защото след като завърших моден дизайн, първото, което започнах да правя с голям ентусиазъм, е да работя с актьори. Една от основните ми дейности в България е съвместната ми работа с Бbrain Сstore Пproject – това е нашата интердисциплинарна компания, която заедно с абсолвенти на емблематичния Театър-студио „4хС”– Вили Прагер, Мила Одажиева, Стефан А. Щерев основахме и, към която се присъедини и Ива Свещарова. Заедно направихме редица интердисциплинарни представления, пърформанси, част от които свързани с дрехата.


 

3

Бbrain Сstore Пproject-склад за креативни концепти: Стефан А.Щерев, Ива Свещарова, Нели Митева, Вили Прагер, Мила Одажиева, снимка: Елена Спасова


След като завърших образованието си в Трир, отново започнах често да си идвам в София. Поканиха ме от Националната Художествена Академия като гост-лектор в тогава започващата специалност Мода, в която да водя няколко курса. По този начин се запознах с първите абсолвенти по мода в България. Всъщност, те станаха ядрото на ИВАН АСЕН 22 – дизайнерската платформа, която основах през 2007 година и с която се занимавам много активно и до ден днешен. Това беше началото. Освен това от 2012 г. преподавам като професор в AMD Akademie Mode & Design в Мюнхен. Опитвам да съчетая нещата – работата ми там с дейността на ИВАН АСЕН 22 и с мои артистични проекти и се надявам да мога да продължа в този дух.


 

10

Булчинска рокля от колекцията „GAME-à-porter“ на Нели Митева и Юлиян Табаков, снимка: Цветелина Николаева


Продължаваш ли да шиеш дрехи?

Лично моите неща аз не само измислям, но и си изпълнявам сама, защото аз работя по една техника, която сама си разработих през годините. Основана е на мулаж, на драпирането и нагъването на материите върху торс. Тоест, много трудно е за мен да мога да го обясня това на някого и да може нещата ми да бъдат изпълнени. Така че аз ги създавам сама.


 

8

Тениски от колекцията „GAME-à-porter“ на Нели Митева и Юлиян Табаков, снимка: Цветелина Николаева


А твои дрехи къде могат да бъдат намерени и закупени? Продават ли се на ИВАН АСЕН 22?

Тук на ИВАН АСЕН 22 нещата, които представяме, винаги се предлагат и хора, които си ги харесат, могат да станат техни собственици. Имаме вече наистина голям и много ентусиазиран кръг от почитатели и съмишленици. Така че да, предимно тук могат да бъдат намерени. Освен това аз винаги се стремя поне един път в годината да покажа работи на най-успешните ни дизайнери на едно международно изложение. През тази година бяха даже две. Най-напред представихме група дизайнерски модели от екипа на ИВАН АСЕН 22 на изложението Blickfang в Мюнхен, а няколко месеца по-късно – на изложението Modepalast във Виена. Това е дизайнерско изложение, на което ние участваме за шести пореден път. ИВАН АСЕН 22, освен че е дизайнерска платформа, е и Фондация с кауза. Аз много държа на това, защото не е магазин, а наистина ние следваме тази кауза за представяне на млади таланти, на някои вече наложили се, но винаги включваме и нови, непознати до сега имена. Те стартират от тук и придобиват по-голяма популярност. Това се случва също благодарение на медии като Вас, които ни подкрепят от години и на които дължа голяма благодарност. Дава се публичност на тези млади хора, на начина им на работа и след това всеки си продължава, разбира се, по своя път. С голяма част от постоянния екип работим и до днес. Това са имена като Игор Илийовски, Георги Флоров, Инна Габровска, Яна Дворецка, Александър Гергинов и т.н.


 

7

Рокля от колекцията „GAME-à-porter“ на Нели Митева и Юлиян Табаков, снимка: Цветелина Николаева


Идеята за ИВАН АСЕН 22 има ли някаква интересна история? Има ли някакви любопитни подробности около създаването на дизайнерската платформа?

Всъщност аз исках да разработя такава подобна концепция, свързана не само с мода, но и с връзката й с работи на съвременни артистични личности: художници, артисти, занимаващи се със съвременен танц и театър най-напред в Берлин. Това ми беше първоначалната идея, защото от доста време живея в Германия, където завърших и средното си, и висшето си образование и много обичам Берлин като град с неговия  свободолюбив младежки дух. От друга страна, доста от рано, като вече споменах, с актьорите от „4хС”, с които се запознах и с които имаме много близък начин на мислене и на работа, започнахме да правим собствени неща. С моите родители също отдавана организираме изложби на български художници в Германия. Към това дойде и контактът ми с първите млади професионално образовани български дизайнери. Моята идея беше да създам концептуален магазин или платформа за представяне на тези различни изкуства под общ покрив най-напред в Берлин. Разбира се, това страшно трудно  може да се финансира в Германия. Необходими са доста сериозни средства, особено ако си в началото на професионалната си  кариера. Доста сложно беше, но ми остава като идея и мечта, която може да реализирам в бъдеще. Тъй като започнах доста често да се връщам в България и да работя с много хора тук в София, реших да пробвам да реализирам концепцията си тук. В София почвата за създаване на креативни работи е много благоприятна, средата изключително активна и интересна. Тогава току-що излизаха първите абсолвенти по моден дизайн. Всички търсеха нещо и очакваха нещо да се случи. Аз и майка ми обиколихме в рамките на две години над двеста пространства, за да намерим най-подходящото. Идеята беше и до ден днешен в основата на концепцията на ИВАН АСЕН 22 е заложен стремежът пространството да не бъде елитарно, а да бъде място за срещи. Нещо между  лично, частно и публично пространство, твоето жилище или мястото, на което обичаш да пиеш чаша кафе и можеш да си говориш с приятели за мода и изкуство – нещо между домашно и галерийно пространство. Едната стая тук – т.нар. зелена стая, е мое ателие, в което работя. Постепенно, започвайки от 2007 година, акцентът още не падаше върху дизайнерските представяния. Започнахме с различни артистични събития, имахме фотографска изложба, пърформанс на Галина Борисова в зелената стая. Представихме едни много интересни мултимедийни проекти. Аз имах нуждата и чувството, че мястото трябва да придобие по-конкретна насоченост и да се профилира с нещо съвсем ясно и от което разбирам най-добре.


 

6

Първата колекция, представена в шоурума на ИВАН АСЕН 22: „GAME-à-porter“ на Нели Митева и Юлиян Табаков, снимка: Цветелина Николаева


В момента, в който направихме първата дизайнерска изложба – представянето на колекцията „GAME-à-porter”, която аз направих съвместно с Юлиян Табаков, интересът в професионалните кръгове беше изключително голям. Дойдоха много хора. Медиите за пръв път с възторг отразиха събитието. И оттам се събра един кръг от хора, който истински се вълнуваше от съвременния дизайн, създаден от млади български дизайнери. След това постепенно, запознавайки се с младите абсолвенти от НХА и НБУ, решихме заедно да направим едно първо съвместно дизайнерско представяне на млади автори, които искат да работят собствени колекции.  Тогава за пръв път разработихме идеята да има една обща тема, за да са обединени нещата и да не стоят откъслечно. И това беше първата дизайнерска изложба, която определи профила на мястото. Решихме това да е профилът: подава се обща тема на група дизайнери, които се канят и те работят по тази тема – всеки във своя стил, но има параметри, с които трябва да се съобразят – обща цветова гама, духа на темата, материи.


 

11

Вили Прагер в пърформанса на Бbrain Сstore Пproject „Watch your Back“, снимка: Елена Спасова


Как избирате кои студенти  да участват?

В рамките на годината получавам доста предложения от страна на млади дизайнери и завършващи студенти. За мен е интересно да видя с какво се занимават те, имат ли сайт, имат ли качени снимки във фейсбук, какво точно са избрали да покажат. Много е важен начинът, по който се представят. Не е достатъчно да изпратиш една снимка или една работа. Принципът на участие е такъв: има ядро от постоянен екип, които наистина знам как работят. Те си имат и определен кръг клиенти, които ги търсят. Тях каня директно. И след това обявявам конкурс за нови имена – млади дизайнери или завършващи студенти, които се интересуват от включване и могат да предложат проекти. Задавам темата на бъдещото събитие. След това те изпращат своите проекти – рисунки, предложения за цветове и материи. Трябва да бъде едно сериозно, макар и малко собствено представяне. Нашите клиенти държат на перфектната изработка, качеството на материите и това също са важни аспекти при всичко, което правим.


 

9

Интериорът на ИВАН АСЕН 22 за събитието „СИН КРЪГ НА БЯЛО ПОЛЕ“, интериорно оформление: Боряна Чернева; модели от ляво на дясно: рокля: nelmit, блуза: Георги Флоров, рокля: Славина Петрова, рокля: nelmit; снимка: Елена Спасова


Колко пъти в годината организирате представяния на дизайнери?

Със сигурност имаме две основни големи събития годишно. Едното е преди Коледа, в началото на декември. Другото обикновено е в началото на лятото – началото на юни до началото на юли. И междинно участваме в едно изложение в чужбина – най-често във Виена. Това  се случва през май. Сега започвам да мисля в посока с какви други неща може да се запълни периода между двете основни събития, които пак да са свързани с модния дизайн.


 

5

Мила Одажиева в пърформанса на Бbrain Сstore Пproject „Watch your Back“, снимка: Елена Спасова


Какви уроци научи от ИВАН АСЕН 22? На какво те научи това приключение от 2007 година до сега?

Никога не съм си представяла, че освен да създавам нещата си, ще мога и да ги популяризирам, че ще мога да ги предлагам. Но този моден мениджмънт е нещо, на което сама се научих, в процеса на работа. Също директният и личен контакт с хората и клиентите е изключително важен. И приятен! Началото винаги е притеснителен момент за всеки автор. Повечето от креативните хора са интровертни, умеят да създават неща и се надяват, че някой друг ще може да ги предложи на публиката. Това е доста сложно нещо. Установих, че създаването на една дреха е много малка част от целия процес. Креативността е важна, тя е основата, но е само част от цялото. Важно е отношението към клиентите. Те искат да се почувстват по-специални. Дизайнерът трябва да е открит, комуникативен, да се разбира добре с хора, да работи професионално с медиите. Важен е дори начинът на ценообразуване. Трябва да се намери един баланс между всичко това, за да имаме успех.


 

4

Мила Одажиева и Ива Свещарова в пърформанса на Бbrain Сstore Пproject и Maren Strack „Migratory Restlessness“, костюми: Нели Митева, снимка: Стефан Галибов


Какво още ти се иска да постигнеш?

Както казах, вече имаме голям опит с този тип дизайнерски събития, очаквани с голямо нетърпение и вълнение от нашата публика. Иска ми се да разработим цялостна целенасочена програма. И с всяка следваща стъпка да се постигат нови нива на развитие и видимост на наистина способни млади хора. Да печелим допълнителни партньори, за да може всички неща, които правим, да се провеждат на високо професионално ниво. Освен дизайнерските събития, както казах, да се случват и няколко други в рамките на каузата за популяризиране на работата на дизайнерите.


 

DSC03392

Сградата на Künstlerhaus  във Виена, където се провежда изложението Modepalast, в което ИВАН АСЕН 22 участва за шеста поредна година


Какво би посъветвала младите хора, които се занимават с мода и искат да правят мода?

Браншът се промени през последните години. Доста фирми много бързо взимат тенденциите, преработват ги и ги предоставят на изключително ниски цени. Тоест трябва да има критично отношение и осъзнаване до колко това е реално. Клиентите трябва да си задават въпросите: „Как са произведени тези неща?“, “С какви материали?“, „При какви условия са създадени?“, „Има ли детски труд?“, “В какви количества са направени?“…

Що се отнася до дизайнерите: именно заради това, че  има много неща, които се предлагат на ниски цени, дизайнерът трябва да си изработи свой собствен почерк и да го следва, независимо от всичко. Независимо от това дали ще се реализира бързо, или ще трябва да се бори повече. Трябва да извлече нещо характерно от себе си, а не да копира. Важна е информираността относно новите технологии, новаторските интелигентни материи, които са голяма тема сега. Младите дизайнери трябва да имат постоянство и смелост да издържат. Не трябва да очакват, че успехът ще дойде само, защото сме много талантливи или по време на следването сме били обсипани с похвали от нашите преподаватели. След това започва сложният и дълъг път, на който трябва да се задържим. Със собствено лице!

До 9 юли можете да посетите концептуалната дизайнерска платформа на ИВАН АСЕН 22 на едноименния адрес в Столицата, където ще може да разгледате новите произведения на младите дизайнери, които този път работиха по темата „Син кръг на бяло поле“.

За интервюто: Стефи Стоева

Снимки: С благодарност на Нели Митева/кредити, посочени под всеки кадър

Вижте още: 

ХУБЕН ЧЕРКЕЛОВ – ЕДИН АРТ ПРОВОКАТОР, КОЙТО НЮ ЙОРК ПРИПОЗНАВА КАТО СВОЙ

ДИЛЯНА ФЛОРЕНТИН: ЗА ФОТОГРАФИЯТА, НАГРАДАТА „ЗЛАТНА ИГЛА“ И МОДАТА КАТО ЧАСТ ОТ ЖИВОТА Ѝ

Още по темата



Коментари

FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Палто от BURBERRY

Палто от BURBERRY Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Slim boyfriend jeans от GRLFRND

Slim boyfriend jeans от GRLFRND Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Пуловер от VERSACE

Пуловер от VERSACE Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Вълнен пуловер от WE NORWEGIANS

Вълнен пуловер от WE NORWEGIANS Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Понякога всичко необходимо е само един тренчкот… и доза увереност!

Ако сте пропуснали
Най-четени