Габриела Александрова. Снимка: Христо Станкулов
Габриела Александрова е една българка, която понастоящем живее мечтата на стотици момичета да достигнат до Париж посредством модния дизайн. Открихме я случайно, а тя се съгласи да ни разкаже как се озовала във френската столица и как развива кариера на дизайнер там. Името на нейната марка е g.a.paris. Обличала е звезди като Кейт Мос и Кайли Миноуг, създавала е сюжети за реклами на Dior преди основаването на модната си марка, а сега създава дрехи, които задължително носят отличителните черти на френските лукс и качество. Какво още ни разказа Габриела за своята професия и модния Париж, вижте по-долу.
Колко дълъг е пътят от България до модна Франция и как си го извървяла ти? Разкажи ни накратко (къде си завършила, как стигна до Париж…).
Трудно ми е да си спомня къде започна моят път към Франция. Дали с любимите ми детски „Френски приказки“, книжка с прекрасни илюстрации, които познавах наизуст или един летен следобед около 15-тата ми година, когато попаднах в библиотеката на родителите ми на едно джобно издание с новели на Дюрас. Реалното ми „преместване“ се случи сравнително късно, и сравнително спонтанно, в края на 20-те ми години, след като бях завършила сценография в София и работила няколко години в България.
Каква е ролята и какви са отговорностите на един моден дизайнер според теб в днешното общество?
Епохата е интересна, преломна. От едно общество на консумацията, към общество на комуникацията. Обществото се променя и модата, която е негово огледало, също. Някои обявяват края на модата, както я познаваме, с диктат на тенденции и дизайнери-звезди. Тенденциите на практика не съществуват повече. Всички стилове съжителстват в един глобален микс. Освободени от „диктата“ на тенденциите, хората могат да създадат своя стил. Не мога да скрия, че това ме въодушевява. Днес ролята на дизайнера, както аз я усещам, е да предложи персоналност, разбиране.
Предстои да откриеш шоурум във френската столица тази есен. Освен това работиш по следващата си колекция. Какви подробности можеш да издадеш по отношение на тези две важни задачи, които стоят пред теб?
За сега, никакви! (смее се) Малко търпение! До края на септември!
Живееш и работиш в Париж. Имаш ли намерение да откриеш собствен магазин у нас и каква е връзката ти с България в момента?
За момента се концентрирам в организирането на „генералния щаб“ в Париж, като разбира се, отвсякъде колекцията може да се поръча онлайн от g-a.paris. Следващите стъпки ще са на един по-късен етап. Връзката ми с България са приятелите ми, баба и леля. Признавам, че засега нямам много време да се връщам често, надявам се в бъдеще това да се промени.
Каква е философията на марката G.A. и в какво се изразява нейната естетика?
Амбицията на марката е да предложи един луксозен продукт с перфектно качество на материите, 100% произведен във Франция. Всичко се случва тук, аз лично контролирам всеки детайл, посвещаваме на изработката на един модел часове работа, често има детайли, които се правят ръчно, нищо по-малко от перфектно не е достатъчно. Зад тази взискателност стои една философия на завръщане към истинския смисъл на думата „лукс“. Завръщане към един гардероб извън времето, дрехи, които могат да ни съпровождат през годните.
Дрехите, които създаваш са с много „чисти“ линии. Определяш ли себе си като минималист?
Всъщност не. От една страна силуетите са „чисти“ и геометрични, от друга всеки модел има немалко детайли и в крайна сметка комплексна кройка.
Каква според теб е основната разлика между стила на жените в София и тези в Париж и има ли разлика между френската модна столица и останалите такива градове като Ню Йорк, Милано, Лондон?
Да, всеки град има своя стил. Важно е за един дизайнер да го усети, защото това, което се харесва в София, не е същото, което се харесва в Ню Йорк, което е различно от Лондон. Аз съм любопитна за тези „местни“ особености, които са повлияни от ред фактори: социални, климатични и т н. Няма закони, няма по-добро и по-лошо. Да живее разнообразието!
Разкажи ни какво е усещането да се намираш в сърцето на индустрията – да работиш в Париж.
Вълнуващо, разбира се! Особено в началото, първите пъти, когато ми се случи да създавам стил за известни имена като Кейт Мос или Кайли Миноуг. В един момент нещата се баналисират, както във всяка професия. В момента „официалната“ индустрия ме интересува все по-малко.
Каква е връзката между твоята марка g.a.paris и модни къщи като Dior и Jil Sander?
Връзката е между мен като криейтив директор в сферата на лукса (професията ми преди да създам марката). Работата ми се състоеше в това да създавам сюжети за рекламите на луксозни клиенти. Dior е една референция, която всеки парижки криейтив директор иска в професионалната си биография, щастлива съм, че имах шанс да творя за такива клиенти.
Какво е нужно, за да бъде един дизайнер успешен?
Нужно е да е прагматичен, да има ясен план за действие. Да има разбиране за епохата и географията, в която живее. Да има какво да разкаже и да е смел.
За интервюто: Стефи Стоева
Снимки фотосесия: Morgan Roudaut
Вижте още:
PROTOTYPE 23. КОГАТО МОДНАТА МЕЧТА НА ДВЕ БЪЛГАРСКИ МОМИЧЕТА СТАВА РЕАЛНОСТ
ДИЛЯНА ФЛОРЕНТИН: ЗА ФОТОГРАФИЯТА, НАГРАДАТА „ЗЛАТНА ИГЛА“ И МОДАТА КАТО ЧАСТ ОТ ЖИВОТА Ѝ