Художникът Хубен Черкелов напуска България преди 18 години и отлита за Щатите не за да преследва американската мечта, а за да осъществи своята собствена. Да твори с широки хоризонти пред себе си и да наложи името си сред тези на световно утвърдените артисти. Последното вече факт, плод на много труд, отдаденост и постоянство. Хубен Черкелов превръща в своя запазена марка инкорпорирането и експериментирането с изображения от банкноти, преплетени в картините му. Срещнахме се с него, за да научим повече за личния му свят и предстоящата му изложба. Ето какво ни разказа:
Предстои ви първа самостоятелна изложба в България на живопис от 18 години? Вълнувате ли се от реакцията на публиката, и по-специално на младата, която за първи ще се срещне с изкуството Ви?
Не мога да предвидя какви ще бъдат реакциите на публиката, но вярвам, че хората ще бъдат поне любопитни с какво се занимавам в Съединените щати. Преди време съм правил една изложба, но беше работа върху хартия – нещо много по-различно. Хората често ме питат какви картини създавам, сега дойде и моментът за едно по-пълно представяне. Със сигурност хората ще бъдат любопитни, а за мен това вече е успех.
Как протече организацията и трудно ли беше да селектирате, които произведения да бъдат показани?
Всичко, което предстои да бъде показано е създадено специално за България и за тази изложба. Работих с български банкноти от различни периоди. Тоест не съм ги селектирал. Ще представя 14 произведения, които намирам за доста амбициозни.
Какъв е пътят от една картина до цяла серия от произведения и изложба?
Всеки път влизаш в различна река, както се казва. Картините, които подготвях сега – те са били върху български банкноти, но са печатани в Америка, в Съветския съюз по времето на комунизма, в Англия и в България. Интересно е, когато започнеш да се потапяш в предисторията откъде всъщност идват тези образи. Някои са дело на известни художници като Ярослав Вешин, Иван Мърквичка, Антон Митов. Интересно е защо и как са селектирани картините им да попаднат върху банкноти. Информацията е много оскъдна, но достигнах до такава, че е съществувал някакъв борд, в който са влизали художници и банкери, но с превес са били художниците. В този период върху банкнотите са поставяни съвременни произведения и е любопитно как към днешна дата не можем да си представим върху парите ни да бъдат поставени, да кажем, мои произведения или на друг мой колега. Друга е ситуацията.
Работите изключително интензивно, отдадено и дисциплинирано. Каква роля има при Вас музата? Или по-скоро творчеството Ви е следствие на детайлно проучване, визирайки парите и символите, които инкорпорирате във вашите платна?
Има едно такова схващане за музата – когато тя дойде, по-добре да те завари в ателието. Тоест трябва да съм там и да работя всеки ден с муза или без. Това е първият аспект. Другият аспект е , давам пример, кое ще проработи за тази изложба – трябва да направя свое проучване, сега всичко е по-лесно, защото е онлайн. Необходимо е да подбера банкноти, които са неочаквани. Тук лежи голяма част от таланта – при самия подбор.
Кое ви носи допълнително вдъхновение в работата и в живота?
Вдъхновявам се от литературата, тя ме зарежда. Също така да видя изложба на някой колега, който ценя. Всеки има собствен свят и е удоволствие да се докоснеш до този на другия. Особено когато е творец. И то уважаван.
За какво мечтае един млад и добре реализиран художник, творящ в Страната на неограничените възможности?
Старая се да ставам по-добър в професията си. Отстрани може би е трудно да се види, но за себе си аз го виждам и набелязвам собствени бариери, които трябва да прескоча, за да се развивам. Това са едни вътрешни вълнения. Ето сега ще направя тази изложба, после идва друга и всяка ми носи свои предизвикателства. Що се отнася до външните фактори, преди години съм си представял как ще изкарвам много пари с изкуството си, вече е факт, но това не ме спира да продължавам да работя по цял ден.