За днешната си доза „мода по преживяно“ се срещаме с Игор Илийовски. Той е един от онези дизайнери, които не се примиряват лесно с онова, което много хора биха си представили при споменаване на думата „мода“. И все пак, вероятно много от вас носят негови произведения. Игор е дизайнерът, който стои зад криейтива на дрехите с модната марка на Totally Erected. Родом от Македония, по професия българин, по душа – гражданин на света, Игор определя себе си като авангардист. Не харесва да вижда имитации на големи марки по улиците на града, обича да си представя жената силна – като истински войн и с разказа си за модата ни предложи и интересна разходка из живота си, вдъхновенията му и поглед към нещата, които вълнуват един дизайнер в родната ни страна.
Как попадна в света на модата и защо се отказа от икономиката?
Имайки предвид, че по-голямата част от семейството ми са хора на изкуството – художници, скулптори, графици… Усетът за естетиката, може би по естествен път е заложен в мен. От малък пътувах с родителите си в различни страни и помня как се възхищавах от архитектурата, хората там, красивите витрини и на големите марки. Прибирайки се вкъщи, винаги пресъздавах импресиите на хартия чрез рисунки. Правя го и днес. Та, въпросът по-скоро е как въобще попаднах в икономиката.
След като изпуснах датите за приемните изпити по Мода в Загреб и вече закъснял за кандидатстване, в която и да е друга държава, записах икономика с леко убеждаване от страна на родителите ми (смее се). В началото материята ми се стори доста различна и интригуваща, но с времето генът и темпераментът ми надделяха и отново се върнах в „правия път“. Днес мога да твърдя, че това леко отклонение е важна част от изграждането ми като дизайнер и ме научи как да превърна творчеството в бизнес.
До каква степен висшето образование е важно, за да станеш успешен дизайнер според теб и какво друго е нужно?
Висшето образование е важно, за да откриеш коя е силната ти страна и в каква посока да насочиш работата си, но от там нататък всичко зависи от самите нас. Талантът сам по себе си не означава нищо, ако не се посветиш изцяло на него и денонощно не работиш върху развитието му. Добри дизайнери има много и да си креативен не е достатъчно, за да бъдеш успешен. Без техническа грамотност, която се научава само чрез директно участие в целия процес по създаване на дадена дреха, няма как да реализираш и пет процента от таланта си. За съжаление в България, във факултетите по Мода в последните години се обръщаше все по-малко внимание именно на тази най-важна част от изграждането на един дизайнер. Причините според мен основно се коренят в грешния подбор на недостатъчно квалифицирани кадри, които могат да предадат знанията си. И на последно място, но не и по важност, късметът е от огромно значение – да попаднеш в точното време, на точното място, да бъдеш забелязан от правилните хора.
Как балансираш между креативност и комерсиализъм в работата си?
Времето, в което творим, постоянно се променя, пазарът и потреблението също.
Аз като дизайнер мога да кажа за себе си, че съм авангардист, но се старая дрехите, които създавам да са и практични, и носими. Започвайки работа за Totally Erected, за мен беше истинско предизвикателство да олекотя този авангард, да го превърна в по-комерсиален продукт, без да губя почерка си.
При създаване на една колекция винаги стартирам с най-сложните модели, които са резултат от фантазията ми, и в които няма никакъв комерсиален компромис. Те са отправната точка и главна посока в колекцията. Преобразяването на тези модели, тяхното олекотяване и докарването им до един комерсиален и адекватен производствен вид е също голямо предизвикателство и точно в този процес създаваме един практичен авангард, който е и ДНК-то на бранда. В крайна сметка дрехите, които създавам трябва да носят емоция и да вълнуват.
Развиваш ли още собствения си бранд или си изцяло отдаден на работата за Totally Erected?
Последните четири години съм почти изцяло посветен на Тotally Еrected, но намирам време да работя и за други интересни и вълнуващи проекти, разработвайки ги под собствения си бранд.
Пътуванията са нещо, което ти носи вдъхновение. Разкажи ни накратко как това вдъхновение се превръща в дрехи, как пречупваш пътешествието през призмата на модата?
Живеем в свят на технологии и цялата нужна информация. Можем да я намерим в интернет, да видим и съберем вдъхновения, настроения за колекциите, които творим, но не и емоцията.
Това за мен е и най-важната част в създаването на един продукт – дрехата трябва да носи история, да е почерк на преживяване. Пътуването за мен е пречистващият филтър на моето съзнание, на моята креативност. Когато пътувам, още в началото, оставям всичко преживяно до момента и отварям всички сетива за нови такива. Това, което силно ме впечатлява, остава дълбоко в моето съзнание. Не съм любител на това да фотографирам всичко, което виждам, искам да го изживявам чрез директен контакт, а не чрез обектива. Често се случва съчетанието на цветове в един графит да се превърне в основна цветова гама в цяла една колекция, а градът, улиците и местните хора-герои да вдъхновят принтовете й.
Каква е жената, която си представяш, когато създаваш концепции за дрехи?
Колкото и клиширано да звучи, вдъхновява ме силната и смела жена, готова да ексеприментира – жената войн. Не съм романтик. Не си падам по 70-те.
Колко важен е детайлът според теб?
Детайлът е това, което прави дрехата според мен. Пазарът е станал изключително претенциозен и точно това е, което отличава една скъпа от евтина дреха. Детайлът трябва да е навсякъде – започвайки от конструкцията, минавайки през луксозната изработка и стигайки до дребните аксесоари по нея. Масовите брандове вече го правят, за нас остава да се постараем още повече.
Ако имаш възможност да избереш известна личност за рекламно лице на своите дрехи, на кого би се спрял?
Grimes, FKA twigs, M.I.A
Какви грешки правят жените в България по отношение начина си на обличане?
По-голямата част от жените в България не се обличат добре и това е поради липсата на желание да изместят погледа си от изкривената реалност, ценностна система и грешните убеждения затова кои сме и какви сме. И оттук основната грешка – носенето на евтини имитации на големи брандове и дори вярата в това, че са истински… Има и изключения, разбра се, и това е факт, който ме радва и дава надежда, че има шанс нещата да се променят.
Какви са бъдещите ти планове, поглеждаш ли към модния свят извън България?
Свързани са с развитието и разпространението на бранда ни Totally Erected извън пределите на страната. Засега оставам тук, но пътуването продължава.
За интервюто: Стефи Стоева
Снимки: Totally Erected
Вижте още:
ЯНА ДВОРЕЦКА: КРИТИЧНОТО МИСЛЕНЕ Е НАЙ-ВАЖНАТА ПРЕДПОСТАВКА ЗА РАЗВИТИЕ, В КОЯТО И ДА Е ПОСОКА
ОПРА: „ЗАПАЗЕТЕ НАЙ-ДОБРОТО ОТ СЕБЕ СИ, ПРОМЕНЕТЕ ОСТАНАЛОТО!“