Редица издания разгласиха смъртта на гения от баски произход Франсиско Рабанеда, по-известен като Пако Рабан. 88 години сякаш кодирали в себе си две безкрайности, ала наопаки. Геният никога не мисли праволинейно и конвенционално…
Вестник „Ню Йорк Таймс“ го описва като „футурист, кутюриер, мистик, луд, дадаист, скулптор, архитект, астролог, парфюмерист, художник и пророк“- всичко това в едно изречение. Това, което е по-впечатляващо обаче е че всичко това се побира в един човек – безпрецедентният виртуоз: Пако Рабан.
Роден през 1934 г. в Сан Себастиан, майка му е главна шивачка в първия бутик на Кристобал Баленсиага. Като дете Гражданската война в Испания го принуждава да мигрира във Франция, където получава и името си Пако Рабан, от което самият той е възхитен, защото се съставя от 11 букви (Paco Rabanne) – число, което приема за ангелско.
Започва да учи архитектура, ала с течение на времето осъзнава, че това е твърде рестриктивно поприще за него и се отдава на влечението си към модата. Рисува и продава модни скици, с които плаща образованието си, а впоследствие започва да работи за Givenchy, Dior и Balenciaga, където е дизайнер на бижута и копчета.
Първата си самостоятелна колекция показва през 1966 г. – “Manifesto: 12 Unwearable Dresses in Contemporary Materials” („Манифест: 12 непотребни рокли от съвременни материали“). Метал и пластмаса са понятия, които модата тогава е срещала в олицетворение на не повече от копче.
Въпреки объркването, предизвикано от творението му, колекцията бележи грандиозен успех, който самият той отдава на американския пазар и жаждата за нещо по-различно от френска традиция и еднообразност.
Пако Рабан е сред пионерите и в друга незаменима част от модната индустрия – ревютата. „Ала те съществуват много преди него!” – ще кажете, а и няма да сте в грешка, но това, което той създава е новия им формат. Ревютата вече не са просто редица модели, разхождащи се бавно по подиум, носещи номерца. Той превръща представянето на колекциите в истински спектакъл. Музика, танци, движение – феерия от мода и изкуство.
Без да се бави много, елитарната клиентела е привлечена от авангардния бунтар, разкрояващ стереотипи, за да конструира нов стандарт, който да оказва докъде се простират модните лимити или по-скоро липсата им.
Имена като Бриджит Бардо, Джейн Фонда, Джейн Бъркин Одри Хепбърн и Елизабет Тейлър започват да носят моделите му, разширявайки кръгозора му отвъд бунтарските среди. Пако Рабан се превръща в име, което се асоциира със секссимволите на десетилетието и утвърждава твърдението на един от най-близките приятели на дизайнера – испанският сюрреалистичен художник и икона Салвадор Дали, който споделя: „В Испания има само двама гении: аз и Пако Рабан.”
Критиката също не закъснява. Коко Шанел определя дизайнера като „по-скоро металург, отколкото дизайнер на висша мода”, поради религиозното инкорпориране на метали в дизайните му, ала отговорът, макар и индиректно, оборва аргумента на френската дизайнерка. В едно от интервютата си дизайнерът споделя, че мисията му е да превърне модерната жена в своеобразен съвременен войн. Прозвище, с което множество дами биха се идентифицирали, стига ризницата им да е Paco Rabanne.
Последователността в симбиоза с иновацията, никога не доскучават и остават формулата за успеха на дизайнера до края на творческата му кариера като креативен директор на марката. Самият той никога не се е определял като футурист, ала модната критика неведнъж го наименува именно така.
Paco Rabanne е неизменна част от движението „Space Age”, което превзема модната индустрия през 60-те като резултат от космическото съревнование през Студената война и фактическата реалност, че човекът може да излети в Космоса.
Моделите му от хартия, метал, пластмаса и всеки материал, който предразполага неговия интерес към моделирането на дрехи оставят своята диря в модното наследство и позволяват на широката аудитория да надникне в друго измерение на модната индустрия, където „Шиенето е робство” – както споделя самият той, а иновацията е необходимост.
Невъзможно е да останем безразлични и към приноса му към парфюмерийната индустрия. Още от първият му аромат „Calandre”, през множеството класики, украсявали колекциите ни като: “1 Million”; “Lady Million”; “Olympea”; “Pour Homme”; “Fame”; “XS”; “Invictus”; “Ultraviolet”; “Phantom” и още редица аромати, които обикновено са сред най-желаните подаръци за всеки един повод. Доказателство за качество, лукс и непреходна класа.
Всичко споменато по-горе далеч не обуславя перосоната, стояща зад името Пако Рабан изцяло. Той създава невероятна мода и запомнящи се парфюми, но и пише книги, рисува и дори преди години прави изложба с творбите си в сферата на изобразителното изкуство от страх, че ще умре преди светът да ги види.
В допълнение на всичко това, твърди, че има пророчески способности и е живял няколко живота – убивал е Тутанкамон, пътувал е до друга планета, бил е проститутка във Франция по време на Просвещението и т.н. Всичко това не се отразява особено положително на имиджа му и дори му докарва прякора “Wacko Paco” (Лудият Пако) в медийното пространство. Ние казваме: „И какво от това?!”. Нали всеки гений трябва да е малко луд?
Пако Рабан безспорно е сред най-заслужилите званието „артист” хора в рамките на съвременната ни история. Липсата му определено ще бележи модния свят, ала с комплексната му фриволност ще оставим спомена за него в съзнанията си да резонира с името на един от любимите ни Paco Rabanne аромати – Invictus!
Текст: Наско Фотев
Снимки: Getty Images