Няма как да отречем: на творческия тандем Доменко Долче и Стефано Габана определено му върви на скандали! След делото за укриване на доходи на стойност над 1 млрд. евро (през 2013 г.), „ин витро“ скандала с Елтън Джон (през 2015 г.) и конфликта заради наименованието на „робските сандали“ на марката (през 2016 г.) ето че италианците отново се забъркаха в грандиозен скандал. Този път с още по-сериозни имиджови и финансови последствия за модната къща.
Броени часове преди старта най-голямото модно събитие на Dolce&Gabbana в Китай бе отменено заради обвинения в расизъм към двамата дизайнери. Нещо повече: китайските потребители призоваваха за бойкот на марката, след като италианската модна къща публикува видеоклипове, които бяха критикувани като расистки в социалните медии. Видеоклиповете показват китайски модел, който се опитва да яде италиански ястия като пица, спагети и каноли с пръчици, а мъжки глас пита „Голямо ли е за теб“. Клиповете първоначално бяха публикувани в Weibo, китайска платформа за микроблогинг, но след вълната от негативни реакции, бяха изтрити.
https://www.instagram.com/p/BqXYtsZl6D5/
Скандалът се разрасна още повече, след като Instagram потребител с името “diet prada” публикува в профила си скрийншот на коментар в същата социална мрежа на Стефано Габана, в който той нарича Китай “a country of s***”. Дизайнерът веднага пусна изявление, че профилът му е бил хакнат, за което съжалява и че обича Китай и китайската култура. Модната къща официално поднесе извиненията си на Китай и китайския народ, но това се оказа недостатъчно, за да бъде спасено събитието, тъй като моделите отказаха да дефилират за ревюто на Dolce&Gabbana.
Актрисата Дилиреба, която през февруари беше обявена за посланик на марката, първа заяви в Weibo, че отказва да присъства на шоуто: „Гордея се, че имам най-добрата родина на света. Тя е над всичко останало.“ Подобни изявления последваха и от други китайски знаменитости.
Факт е, че Dolce&Gabbana предизвикаха силни противоречия в Китай и миналата година. Тогава рекламната им кампания за “DG loves China” използва като модели таксиметрови шофьори, събирачи на смет и улични търговци, което в социалните мрежи беше изкритикувано като умишлено показване на негативната страна на Китай. Може би е крайно време италианците да преосмислят рекламната си стратегия в азиатските страни, ако не искат да преживеят финансов и социален колапс.
Текст: Нора Атанасова
Снимки: Instagram