Модата наистина има нужда от почивка.
Все още добавяме определения като: новият и присъединилият се наскоро към имената на дизайнерите, а те вече си тръгват от модните къщи. Такъв е случаят и със Сабато де Сарно, който се присъедини към Gucci едва преди 2 години, а вече си тръгва.
View this post on Instagram
Концепцията за творческа ера ми се струва неизпълнима, когато наблюдавам скоростта, с която се изменя всичко в индустрията днес.
Чудя се дали някога отново ще сме свидетели на модни епохи като времето на Том Форд в Gucci или Марк Джейкъбс в Louis Vuitton – дълги периоди, в които творческият директор има възможността да реформатира имиджа на бранда, да заложи своите кодове, да развие своя дизайн език, да добие смелостта да действа с размах…
View this post on Instagram
Модата се демократизира значително през последното десетилетие. Ексклузивността на лукса вече е спорна, а пазарното задвижване на креативната мисъл се е превърнало в необходимо условие за конгломератите.
Своеобразното отваряне на вратите на висшата мода към широката общественост доведе до това водещите творчески позиции в powerhouse брандовете да са по-проветриви от всякога.
View this post on Instagram
Спадът на продажбите на Gucci с 25% през последните четири месеца от 2024 г. със сигурност не е помогнал на Kering – конгломератът, притежаващ бранда – да стимулира по-дългия престой на Сабато де Сарно.
Gucci е най-голямата и доходоносна марка в портфолиото на Kering, включващо Saint Laurent, Bottega Veneta, Balenciaga, Alexander McQueen… Когато Gucci не се справя добре, всички по линията страдат.
View this post on Instagram
Припомняме, че Сабато де Сарно зае своята позиция, наследявайки Алесандро Микеле, който създаде истински фурор в Gucci (както прави и към днешна дата във Valentino).
Микеле осигури пазарния растеж на компанията, благодарение на акцента върху аксесоарите (най-купуваните артикули от колекциите); максималистичната, разпознаваема и андрогинна естетика, която представи; привличането на множество известни личности като Хари Стайлс и Джаред Лето като (лекс)икони на бранда.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Сабато де Сарно, от своя страна, заложи на доста по-обрана визия. Както от Harper’s Bazaar отбелязаха:
Краткият му мандат се състоеше в това да превърне Gucci от максимализъм в по-комерсиална, носима естетика – по-малко пайетена фантазия, повече разголен гръб, ежедневен лукс. Колекциите му се опираха на полирани кройки, лъскава кожа и тих лукс, предназначени да позиционират Gucci като лидер в обличането за реалния свят, а не само за Instagram спектакъл. А това явно не е особено благодатен избор в контекста на съвременния пазар.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Марката не е обявила кой ще е наследникът на Сабато де Сарно, но знаем, че предстоящата колекция, която ще бъде представена в края на месеца на Седмицата на модата в Милано, ще е дело на Gucci Design Studio. Подсказка, че решението за раздялата на дизайнера с марката не е от вчера…
Очакваме да разберем каква ще е новата посока, в която ще поеме Gucci. Прогнози?
Текст: Наско Фотев
Снимки: Getty/Instagram