Изпратихме старата година, а с нея и поредното десетилетие, посрещнахме новата, поставихме си цели, подновихме мечтите и след цялата еуфория по новото начало, някак неусетно влязохме в стария ежедневен ритъм. Не така обаче стоят нещата в модния свят, защото там с новото десетилетие официално можем да кажем, че настъпи и нова епоха за Chanel, която заслужено наричаме Виржини Виар. Дизайнерът оглави френската модна къща, след смъртта на Карл Лагерфелд още миналата пролет, но ние вярваме в думите, че ти трябва поне година на едно място за да решиш дали го обичаш истински. Е, съвсем скоро Виржини ще отбележи своята първа година като креативен директор на Chanel, и вероятно в тази чест чрез новата котюр колекция, тя ни показа колко много обича това, което прави!
По традиция моделите дефилираха под прозрачния купол на Гранд Пале, който бе любимото място за ревю на Карл Лагерфелд. Всъщност дотук можем да изчерпаме любимите му неща и да навлезем в зоната, която както самата Виар твърди „Карл не би одобрил!”. Виржини бе превърнала Гранд Пале във… френска градина. Разбира се, както може да предположите това между което моделите дефилираха съвсем не бе макет на обикновена градина във френски стил, ами копие на тази в абатството на Обазин, където самата Коко Шанел е прекарала една част от детството си.
Вероятно вече се питате защо мястото е толкова специално? Всъщност Абатството на Обазин е един от основните формиращи периоди в живота на Габриел (Коко) Шанел. Когато тя била на 11 години майка й починала. Баща й пък пътувал много, което наложило малката Габриел и нейните сестри да бъдат изпратени в манастир. Именно монахините от Обазин научили Шанел да шие и се погрижили да формират нейния взискателен вкус. Въпреки всичко обаче детството, прекарано зад манастирските стени било доста монохромно. И ако вече си мислите за всички черно-бели класики на Chanel, то бързаме да ви кажем – да, именно този период е сред водещите поводи Мадмоазел Шанел да изгради по-късно своя уникален моден подпис, в който се срещат суровостта и елегантността.
Да се върнем обаче обратно в наши дни и да отправим поглед към новия котюр на Chanel… Въпреки, че колекциите висша мода позволяват една идея повече възможности за експерименти, Виржини Виар все пак бе решила да заложи на сигурната класика, като ни разкаже историята от детството на Коко Шанел, не само чрез декорите, ами и със самите модели.
Униформите на момичетата от манастира бяха послужили за отправна точка при създаването на всички 62 визии, които видяхме в новата котюр колекция. Виар беше използвала разпознаваемите елементи като основа, но от тях бе запазила само строгостта, оставяйки на заден план стерилността. Кройките очаквано бяха прецизни и емблематични, а във всичко се открояваше и една лека ефирност, присъща на висшата мода. Класическите поли Виржини бе превърнала в ода на невинността, като просто им бе добавила нежен тюл в края. Белите яки имаха нов прочит и мащаб, декоративните пелерини успяха да се завърнат, а на туида очаквано бе поверена главната роля и в тази колекция. Този път обаче и в него бяха „скрити” нежни послания, под формата на фини и едновременно сложни бродерии, защото както е известно Виар умее да борави със силата на малките детайли.
Колкото до цветната палитра, тя винаги е повече от предсказуема: черно и бяло, във вихрен танц заедно с всичките им подтонове. А за баланс Виржини бе вмъкнала и няколко пастелни нюанса – ненатрапливи и почти въздушни. Точен щрих, от който колекцията определено имаше нужда.
Мнозина изразиха мнението си, че новата колекция е няколко стъпки по-близо към младежката визия на френската марка. Ние също се съгласяваме с това – видяхме един различен котюр от Chanel. Но различен далеч от негативния смисъл на думата, защото непрекъснато около нас бе усещането за онзи неподправен и лесно разпознаваем маниер ала Шанел.
Трябва да признаем, че Виржини Виар вероятно е открила кутията със съкровища на френската модна къща, или поне тази с наистина вдъхновяващи истории, защото концепцията, около която е изградила новата котюр колекция е повече от добра.
Дали е получила критика? Да, разбира се, това е повече от очаквано! Всеки, който поеме ръководния пост след Карл ще бъде обект на критика, без значение колко съвършено е всичко което прави. Добре е обаче да приветстваме смелия ход на Виржини да поведе Chanel в посока, в която се чувства сигурна, защото именно това е заявка, че има смелостта, силата и волята да оглавява историческата модна къща. Това е Chanel на Виар… и нейният типично дамски почерк изглежда тепърва ще пренаписва модната история.
Текст: Ани Георгиева
Снимки: Vogue