Pitti Immagine Uomo – един от най-популярните форуми за мъжка мода (ако не и най-популярният) – провежда своето 106-то издание между 11. и 14. юни, 2024 г. на традиционната си локация Fortezza da Basso, Флоренция.
Тосканският оазис на културата, историята и модата посреща стилисти, купувачи, модни любители и немалка част от световния елит в рамките на 4 дни, за да представи майсторството, визията и неподражаемия стил на някои от най-значимите имена в модната индустрия.
Иновациите срещат утвърдения вкус, street style среща висшата мода, а стиловата дифузия, предизвикана от тези интеракции, е това, което прави Pitti Immagine Uomo едно от най-чаканите събития в модния календар.
За съжаление нямахме възможност да отскочим до Италия, но безграничните възможности на дигиталния свят ни позволиха да скролваме на воля в социалните мрежи и да въздишаме по харизмата и излъчването на тези истински изтънчени мъже. Духът на италианската sprezzatura може да се усети дори само през дисплея!
А за тези от вас, които не са наясно за какво говорим, обясняваме веднага…
Според Уикипедия: Sprezzatura е италианска дума, която се отнася до един вид небрежна грация, изкуството да направиш нещо трудно да изглежда лесно или да поддържаш безгрижно поведение, докато изпълняваш сложни задачи.
Според Merriam-Webster Dictionary: Sprezzatura е изучавано безгрижие: грациозно поведение или изпълнение без видими усилия.
Според нас: Sprezzatura е именно онзи фактор, определящ омаята на рафинирания мъжки стил, представен и на Pitti Immagine Uomo. Щипка денди, щипка алфа и нито прашинка БГ батка. Един от главните мотиви за появата на този материал е именно фактът, че sprezzatura е нещото, което липсва на около 95% от българските мъже. А това е меко казано смущаващо…
Стилът има ли значение за българския мъж? Поясняваме: стил не означава да изглеждаш ок – почти всеки изглежда добре в straight fit дънки и изчистена тениска. Стилът е продължение на индивидуалността, на това как се изразяваш чрез модата, която избираш да носиш; как припознаваш своите ценности в тези на бранда, който си решил да подкрепиш; чувството, което ти носи една дреха… Стилът е силно дефицитен за множество български мъже. Какви са оправданията за това?
Започваме с вечната фраза, че има много по-важни работи от това как изглеждаш. Да, абсолютно вярно. Има и много по-важни работи от колата, която караш, ала това все някак се вписва в графите с приоритети на господата…
То модата е женска работа… – често заключва средностатистическият салфеткохвъргач, а даже няма представа, че ръководните длъжности във висшата мода (творческите директори, например) най-често са мъже. Еее, ама те са гейове. И?
Ама то жена ми/ гаджето ми трябва да ме облича. Има една жена в този живот, която трябва да облича един мъж и това е майка му. Този период продължава до момента, в който мъжът не навърши необходимата възраст да знае колко са пръстите на краката му или в краен случай – да умее да умножава по 2. Оттам нататък всичко е стилов overdraft…
Не мисля, че е нужно да задълбочаваме в посока феномена дънките ми са по-тесни от тези на приятелката ми или казуса: Какво, за бога, е спортно-елегантен стил? (освен оксиморон като част от тропите и фигурите в българския език).
Акцентът, който искаме да поставим, е върху перспективата на българския мъж относно стила и модата. Време е тесногръдите стереотипи да бъдат разбити!
Отвъд клишето, при стила всичко започва от единицата, от мъжа като личност – не като част от общност. Мъжете имат естествената способност по-бързо да се приобщават към групи, обединени от даден интерес или чувство за принадлежност, но това е противопоказно за изграждането на особено изразени личностни качества или индивидуален стил. В България наблюдаваме такива културологични явления най-често при привържениците на определени футболни отбори или музикални изпълнители. Не казваме, че е грешно, но за да може личният стил да се материализира, българският мъж трябва да започне да се приема първо като личност, после като част от общност.
Липсата на добри примери също е фактор, който трябва да имаме предвид. Господата, които се занимават със създаването на модно съдържание в България, са малко, но пък тези, които го правят, не са за изпускане. Тяхната целева група обикновено е по-младата аудитория, ала смятаме, че всеки има какво да научи. Глътка свеж въздух на фона на цялото hustle & bustle съдържание… (no shade).
@itsconstantin its all about finding your own style… and a cool sweater from lacoste #ald #menstyle #jimmyfairly @Jimmy Fairly
@jurassic.george Днес съм поканен на много готино събитие Благодарение на Converse Bulgaria! Нямаше как фита да разочарова за тях. Какво мислите маняци? #мода #приготвисесмен #стил #втораупотреба #fashion #mensfashion #menstyle #style #streetwear #streetfashion #converse #getreadywithme #grwm #fyp #thrift @ICEDOUT @ZARA @Pull&Bear @Converse
Нещата, разбира се, не се ограничават до границите на България. С риск да се повторим, всичко зависи от промяната на наратива към по-отворено мислене. Изложения като Pitti Immagine Uomo са пример, че мъжката мода започва да заема все по-ключова част във формирането на модерния космополитен пейзаж. Ако искаш да бъдеш част от голямата картина, трябва да положиш усилия, да поемеш нещата в свои ръце и да бъдеш дързък.
Това е бъдещето. В него няма място за закостенели умозаключения от миналия век. И за all black тениска + карго панталон аутфита от квартала.
Текст: Наско Фотев
Снимки: Pitti Immagine Uomo