Маноела Игнатова за загадъчния свят на рисуването с къна – втора част

x

Без много излишни думи продължаваме с увлекателния разказ на Мани за духовното богатство, което носи рисуването с къна. Насладете му се максимално, както се случи с мен.

Къната и духовния свят (символики на изображенията)

В продължение на хилядолетия украсяването на тялото с къна е било използвано в моменти на уязвимост и преход, когато човек е изпитвал притеснение от преминаване на някакви граници или му е предстояла лична трансформация – зрелост, пътуване, брак, раждане, смърт.

Отпечатъкът на къната е благоприятен символ и пазител по време на тези ритуали на прехода.
Рисуването на тялото с естествени пигменти е открито в рисунки, датиращи от 5000 години пр. н. е. в Египет. Изобразяването на слънчеви символи и различни диаграми било част от ритуалите на жреците в древността. Открити са мумии с червено боядисани коси, длани и стъпала. Считало се, че това ще ги пази от злите сили по пътя към отвъдния свят. Споменава се и за използването на къната за медицински цели.


 

more-art-mani

 


В Мароко, употребата на естественото багрило може да се проследи до първите Бербери. Хена е играла съществена роля във всеки голям фестивал и все още е така. Трите марокански празника, в които присъствието на Хена е особено важно, са Id-al-Adha, обрязването и по време на сватбените празненства.

Хена по време на бременност е древна практика, която има за цел да повиши тонуса и  успокои духа на бъдещата майка. Рисуването се прави в третия триместър. Вярва се, че къната защитава и благославя майката и детето, пази ги от всякакви зли духове, които са в близост по време на раждането.

Червеният цвят, както и използваните символи целят да предпазят от зли очи и да закрилят майката и бебето в този труден момент – появата на детето на този свят.
Специално внимание е отделено на ръцете и краката, тъй като те се считат за уязвими връзки към света.


 

mani-henna-second-part

 


В Индия за употребата на куркума (Thumeric) и къна (Henna) се споменава и в ранните древно- индийски Веди. Haldi (оцветяване с паста от куркума) и Mehndi (рисуване с къна) са ведически обичаи, предназначени да бъдат символ на пробуждането на вътрешната светлина. Оттам поизлизат и традиционните индийски модели за изобразяване на слънцето върху дланите и стъпалата.

В Индия рисуването с къна съпровожда повечето големи празници и фестивали до наши дни. По време на предбрачния ритуал булката се изрисува с мотиви, които да я дарят с много любов, плодородие и семейно щастие.

Бременните жени след осмия месец участват в церемония наречена Athawansa – тялото се обтрива с ароматни масла, къпе се в парфюмирана вода и ръцете и краката се изрисуват до китките и глезените по начин, подобен на сватбения ритуал. Майката, облечена в нови дрехи, накичена с украшения, сяда на специална церемониална дървена седалка (cauki). Жените (от семейството и приятелки) пълнят скута ѝ със сладкиши, плодове и кокосови орехи. Този ритуал е бог Bharna или пълнене на скута.

След раждането ноктите на краката и ръцете отново се оцветяват с къна по време на церемония известна като Jalva Pujani, за прочистване и освобождаване от стреса.
Дизайнът на рисунките е различен според страната или региона, в рамките на културните граници и традиции.


 

mani-henna-second

 


Северно-африкански стил

В рисунките си берберите, които населяват планинските и пустинни райони на Северна Африка, включват ясно очертани геометрични форми със много точки и вълнообразни линии. Декорациите са отражение на това как артиста вижда тяхната околна среда, съчетана с религиозните вярвания. Формите лесно се виждат от разстояние.

Северно – африканският артист се нарича Negassah.

Индийски стил
Mahndi в Индия и Пакистан включва изображения на птиците и тропическите растения, характерни за регионите им. Богато украсените рисунки могат да се състоят от деликатни пейсли, дантелоподобни плетеници, лотуси, пауни, мангови листа и лица.

Арабски стил
Хората на Арабския полуостров предпочитат декорации, които включват лозя, спираловидни елементи и цветя. Както в северно-африканската традиция, така и  последователите от ислямския регион обикновено не рисуват образи на животни и хора.

Къната е възхвалена в следната Арабска поговорка:
“Hinna, lil Far’ah wil Sa’adah wil Ha’lawah wil Jamal, ha’tah tah’futh’nah.”
(”Ние използваме къната, за да празнуваме, да бъдем щастливи, да бъдем красиви, за да ни предпази.“)


 

risuvane-henna-eastern

 


И за финал остана един от най-важните въпроси, от който като резултат се получава всичко останало – фините и неповторими рисунки, които Мани твори върху хората.

Какво е за теб рисуването и как се чувстваш, когато го правиш?

В днешно време дизайните не отговарят изцяло на местните декорации, традиции и вярвания, но съдържат смесица от импресии, които свързват миналото и настоящето.
Рисунките са вдъхновени от въображението и креативността на дизайнера.

Всичко, от което се нуждаете, е стабилна ръка, търпение и изобретателен дух.

За мен рисуването с къна е като медитация – голямо вълшебство и абсолютно удоволствие. Според гледната точка може да е и работа, но аз предпочитам да го приемам като начин да попътувам, да срещна прекрасни хора  и, не на последно място, да си почина от ежедневието си и да се заредя със … себе си!

Рисувам от много години и идеята да използвам човешкото тяло като платно беше вдъхновяваща за мен.

Започнах да рисувам Мандали на хартия по време на първата ми бременност и тогава срещнах и изобразени такива с къна. Почуствах ги много близки. Разпознах се в тях.
Светът на символите винаги ме е изпълвал с възхищение, защото от много мъничка чувствам, че живота не е само това, което изглежда.

Възхищават ме неща, които повечето хора не забелязват.
Често пък аз не разбирам нещата, които будят възхита у тях…

Невидимата част на този свят, животът извън физическите параметри (вярвам всеки е усещал дори и за кратко това, когато е сам в природата, в моментите между вдишванията или пред огъня с приятели) – това са нещата, които ме интересуват, които ми дават сили и вдъхновение.


 

arabian-style-mani-henna

 


„Силата на преходните неща“ беше темата на първата ми изложба от Мандали. Включих в нея и рисунките на голямата си дъщеря. Тя беше само на година и девет месеца, но имаше поглед за света около себе си и го изразяваше с бои.

Вниквайки в процеса на създаване на Нетрайно изкуство, усетих в себе си радостта от временното… И някак неусетно се стигна до заниманията ми с Къна. Решавайки да правя това, усетих в себе си спокойствие, търпение и удоволствие от факта, че хората, на които го предлагам ме разбират и участват наравно с мен в сътворяването на тази Магия.

Често ме питат какво означават символите, които използвам в работата си. Всъщност, както казах по-горе, аз не подчинявам работата си на философията, родила това изкуство. По-скоро се опитвам да създам радост в клиентите си, предавайки моите усещания от досега с Къната. Най-щастлива съм, когато човекът срещу мен започва да си мечтае какво да получи и така заедно правим магията реална.

Послевкусът от споделеното удоволствие ме зарежда за  дълго време и ме мотивира за нови идеи. Много ме радва работата с деца. Те не страдат от условности, решават бързо и искрено се радват на крайния резултат. А ако им дадеш да рисуват, започват веднага, без колебания и страх, наслаждавайки се на новото усещане. Прекрасно е!

Благодарна съм, че мога да се занимавам и работя това, което обичам!

Разговор: Ивайла Влахова

Снимки: Николай Апов

Вижте още:

Маноела Игнатова за загадъчния свят на рисуването с къна – първа част

Хитовият марсала и присъствието му в интериора

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Препоръки от седмицата
Препоръки от седмицата

Коктейлна рокля Dawnana Regular Fit от ROTATE

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Дамска чанта CP120 Черен от Coach

  Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Бяла рокля в студен ден.

Ако сте пропуснали
Най-четени