Козметичната индустрия отдавна е спряла да залага само на качествения пълнеж в опаковките на продуктите за красота. Кремовете за лице са в златисти кутийки с намек за висококачествени съставки, спиралите за мигли са с по-разноцветни опаковки и благозвучни имена, шампоаните блестят така както ще заблестят и косите ви след измиване. Модните дизайнери отдавна са диверсифицирали своя бизнес и са насочили услилията си именно към козметичната индустрия. Парфюмите не правят изключение, дори напротив. В днешно време е почти невъзможно да откриете модна марка, която да не е оставила отпечатък върху парфюмерийната индустрия. Борбата за надмощие в тази конкурентна среда подтиква дизайнерите да развихрят фантазията си, когато става дума за маркетинг или… опаковки. И ако не е възможно да вдъхнем от уханията сега на момента и да направим разбор харесват ли ни или не, бихме могли да разгледаме онази съществена част от цялото, която рекламира продукта по страниците на списанията, а именно дизайна на шишенцата за парфюми.
Иска ни се да започнем с един напълно опростен модел на шишенце носещ името № 5. Прословутият парфюм на Chanel и до днес изглежда по същия начин, а историята го помни като революционен по отношение на съставките, които са над 80 – нещо немислимо по онова време. Квадратният, семпъл флакон напълно отговаря на теченията във френското изкуство в началото на 20-ти век, когато формите са изчистени от всякакви детайли и декорации. Другите парфюми през онези години продължавали да бъдат пищно украсени и носещи претенциозни имена, ето за това именно Той – различният е останал в историята, а днес флакона му се смята за шедьовър и е изложен в Музея за съвременно изкуство в Ню Йорк.
Оставаме на френска вълна със следващите два флакона, които са продукти носещи името на Жан-Пол Готие. И двата аромата, които подбрахме представляват форми на мъжки тела. Le Beau представлява отливка на мъжки торс и е концептуално интересен заради тази последователност, която наблюдаваме при дизайнера по отношение на парфюмите с името на марката.
По-интересен е вторият парфюм с благозвучното име Kokorico, което е звукоподражателна дума за звука, който петела издава, но на френски. Погледнато отпред шишенцето прилича на мъжко лице в профил, а когато завъртите флакона настрани отново се оформя силует на мъжко тяло.
Правим малък завой към Англия и поглеждаме един парфюм на марката Burberry, който също не се отличава с нестандартна форма и претрупаност, но пък е интересен от друга гледна точка. Знаете, че английската марка е създател на непромокаемия плат носещ името габардин. Освен това, десенът на отличителното каре, което е запазен и абсолютно разпознаваем принт на Burberry е станал пословичен в модния свят. И когато шишенцето с парфюм е увито в този исторически за модната индустрия продукт не се нуждаем от повече доказателства, че именно това е интересен дизайн, който да ви покажем.
От Англия разходката ни продължава през океана и стигаме до едно име, което сигурно ви е познато до болка – Марк Джейкъбс. Избрахме да ви припомним два негови флакона. Единият напомня, че цветята не са това, което бяха и лятото на 2011 година без Lola нямаше да е това, което беше. Цветето на Марк Джейкъбс достойно защити парфюмната флора, а следващият дизайн – парфюмната фауна.
Парфюмът, който повдига настроението ни, без дори да сме усетили уханието му носи името Dot, защото обичаме калинки, обичаме точки и обичаме Марк Джейкъбс.
(следва продължение)
текст: Стефи Стоева
снимки: Press