Няколко въпросителни веднага изникват в съзнанието ни само дни преди Събитието в кино индустрията на 4 март в Лос Анджелис. Да, неслучайно връчването на „Оскар“-ите е определящо и безкрайно важно в света на филмопроизводството. Нека си го кажем честно, колкото и да ни радват останалите отличия, последната дума е на Филмовата академия отвъд океана. Тя задава тенденции, тя определя течения и моделира мнението на хората по актуални и често доста щекотливи теми.
Още повече 90 е число, което говори за наистина сериозна история, която „Оскар“-ите са натрупали зад гърба си. Именно по тази причина, очакваме юбилейното издание да даде ясен знак накъде върви киноиндустрия и дали вълната на недоволство към случаи като този на Харви Уайнстийн задълго ще оставят неприятен привкус в тази многомилиардна индустрия.
Дали черното ще бъде цветът и на церемонията по връчването на наградите „Оскар“ ще разберем още в неделя. На фона на прокламациите за равенство между половете, правата на жените и всички тези вдъхновяващи послания, филмовата гилдия всъщност за пореден път доказва колко мащабно влияние има върху живота и мисленето на хората – независимо дали са в Америка, Европа или Азия.
Киното отдавна не е само изкуство. То е инструмент, който променя обществени нагласи, прокламира определени ценности и въздейства върху повечето от социалните процеси в днешните общества. Именно по тази причина филмите и актьорите, които са номинирани за „Оскар“, носят особено послание. Няма изключение и в тазгодишните претенденти за наградата. Но да хвърлим по-задълбочен поглед върху тях и защо те са сред избраните.
В заглавията, основни претенденти за „Оскар“, има от всичко. И любов, и политика, и напрежение, истински трилър моменти, от които човек да настръхне.
Темата за едно от най-злокобните събития в световната история – Втората световна война – взема връх с лентата „Дюнкерк“, номинирана за цели осем „Оскара“. Тя вече има впечатляващ брой награди – 41 и 189 номинации в актива си. Режисьор е Кристофър Нолан, който знаем, че умее запомнящо се да разказва истории.
Линията на исторически и биографични продукции продължава с още два от филмите-претенденти в основните категории за престижните отличия. „Най-мрачният час“ припокрива темата за Втората световна война, но от съвсем различен ъгъл – встъпването на Уинстън Чърчил като пример-министър на Великобритания и действията му за спечелване на войната срещу Адолф Хитлер. Номинациите за филма са шест, включително за Гари Олдман като изпълнител на главната роля, така умело превъплътил се в образа на Чърчил.
И докато сме още на тема политика да представим и следващия номиниран филм – „The Post“, който е под режисурата на Стивън Спилбърг и с участието на Мерил Стрийп. Мненията за лентата са противоречиви, но както знаем нищо не е напълно ясно при връчването на „Оскарите“ дори в последната минута. Помните какво се случи с Ла Ла Ленд миналата година.
„Phantom Thread“ е другата биографична история, която отново ни връща назад във времето. Преди повече от 70 години, в британската столица, където спокойният живот на един майстор на дрехи е разтърсен от млада и красива жена, която се превръща в негова муза. Шестте номинации за този филм са достатъчно признание, както за режисьора Пол Томас Андерсон, така и за Даниел Дей Луис. Тъй като сме наясно, че някои от най-великолепните и талантливи актьори понякога остават без Оскар в ръцете.
„Три билборда извън града“ отваря онези разтърсващи чисто човешки теми, които предпочитаме да виждаме единствено на кино. Черната комедийна драма е втора по брой номинации и доста спрягана за една от най-сигурни победители в повечето от тях. Освен за най-добър филм, той е представен в категорията за главна женска роля от Франсис Макдорманд и поддържаща мъжка роля за удивителния Уди Харелсен.
„Lady Bird“ е история за това колко сериозно предизвикателство е живота, когато на човек му предстои да завърши колеж и да намери себе си измежду всички малки решения и грешки, които допуска. Номинациите за лентата са цели пет – за най-добър филм, главна женска роля на Сирша Ронан, поддържаща женска роля на Лори Меткалф, най-добър режисьор за Грета Геруиг и най-добър оригинален сценарий.
„Призови ме с твойто име“ е филмът, който хората определят като недооценен от Академията с отредените само четири номинации за „Оскар“. Както добре знаем мнението на публиката и филмовите експерти често се разминават.
Последните два силни претендента за много златни статуетки са трилърът „Get Out” и фантастичната история „Формата на водата“, които си имат номинации освен за най-добър филм и за най-добър актьор или актриса в главна роля, както и за поддържаща мъжка роля за Ричард Дженкис и поддържаща женска за Октавия Спенсър – още двама наши отколешни любимци. И големият Гилермо дел Торо за режисурата на филма.
За край ще спомен още няколко от имената, които ще направя 90-тото издание на академичните награди истинско събитие. Дензъл Уошингтън е сред претендентите в категорията за главна мъжка роля, Мери Джей Блайдж, пък е в категорията за поддържаща женска роля. Марго Роби също е сред главните действащи лица, които ще дадат образ на предстоящата церемония.
Така или иначе 4 март е зад ъгъла и всичко ще си дойде на мястото.
Текст: Fashion Inside
Снимки: Oscar.go.com