Галерия Cantor Fine Art пусна 160 емотикони с образа на голямата Фрида Кало. Те са създадени по подобие на 55 автопортрета на талантливата мексиканка. Това не е първата подобно емо-колекция. Cantor вече разполага с такива с образите на Анди Уорхол, Жан-Мишел Баския, Яйой Кусама и други съвременни гении в изкуството. Според създателите на колекцията емотикони Фрида Кало е особено подходяща за проекта, защото открито и честно е успяла да изрази различни емоции в творбите си.
„Автопортрет с маймуна“, 1943 г.
За автопортретите на мексиканската художничка е особено важен личния й набор от алегории и знаци. Например, маймуната, която присъства често като символ в картините на Фрида Кало и автопортрета й от 1943 година не е единствен по рода си. Според западноевропейската култура маймуната въплъщава сладострастието, а за Кало е постоянен спътник.
„Автопортрет с отрязани коси“, 1940 г.
Картината е част от колекцията на нюйоркския МоМА, която запечатва в себе си отчаянието на Фрида след развода с любимия мъж, художника Диего Ривера. Година по-късно двамата отново се женят, но чувството на отчуждение изглежда непреодолимо в онзи момент. Платното разкрива един от редките случаи, в които Кало е не в традиционните си рокли на цветя, а груб мъжки костюм, който се разчита като знак за нейната самостоятелност и вътрешна сила.
„Двете Фриди“, 1939 г.
Още едно произведение по темата за развод, в което мексиканската художничка изобразява себе си в европейска викторианска рокля от едната страна, а от другата с традиционни мексикански дрехи. Самата тя казва, че Ривера е обичал повече жената вдясно, която държи в ръцете си амулет с неговия образ. Сърцата на двете Фриди са свързани по необикновен начин и въпреки че европейската се опитва да спре загубата на кръв, усилията й са неуспешни.
„Аз и моите папагали“, 1941 г.
Темата за домашните любимци провокира творчеството на Фрида Кало, точно както и развода в периода на 30-те и 40-те години на 20-ти век. „Синята къща“, където са живели с Диего Ривера, действително е била пълна с животни – маймуни, кучета и папагали, които свободно са се движели из нея. Този автопортрет Фрида рисува след като отново са заедно с Ривера, но докато има авантюра с фотографа Николас Мюре.
Колекцията с емотикони е още един начин Фрида да остане сред нас. А и кой, ако не тя може да изрази с такава сила чувства, предизвикани от непрекъсната физическа болка и несломима духовна сила?!
Текст: Ивайла Влахова
Снимки: Cantor Fine Art/Frida Kahlo Corporation