Съществуват много „за” и „против” в стартирането на какъвто и да е бизнес в условията на съвременната пазарна икономика. Разбира се, модната индустрия не е по-различна. Напротив, в нея нещата са дори много по-конкурентни и може да отнеме доста време преди марката ви да успее да превземе достатъчно пазари. Разбира се, има и късметлии, които се радват на бързи резултати, но те са единици. Как бихте могли да създадете свой моден бизнес?
За начало е добре да започнете с няколко въпроса, които да си зададете:
1.Искам ли свой собствен бизнес или предпочитам да работя за голяма модна марка?
2.Кое е най-привлекателното в това да стартирам моден бизнес? (ако това е желанието за забавление и лесна печалба, тогава може би е добре да премислите още веднъж)…
3.Наистина ли искам да управлявам пълноправен бизнес? (ако нямате времето или страстта за това, може би ще е добре да го отложите за когато имате това време… което може да бъде никога).
4.Имам ли уменията, контактите и финансите, за да започна това начинание? (разбира се, не можете да се справите с всичко сами и ще имате нужда от екип, който достатъчно вярва във вас, който да споделя усилията ви).
5.Мога ли да предложа нещо уникално? (убедете се, че знаете за кого точно създавате продуктите си и защо; така ще изберете пазар, който ви вдъхновява за уникален дизайн, запълващ конкретната нужда).
Само защото имате диплома от училище по мода, не означава, че ще прекарвате 100 процента от времето си в създаване на най-новите модни тенденции. Напротив, подгответе се, че няма да прекарвате и 50 процента от времето си в онова, което обичате да правите. Цялото време, отделено в създаването на нещо ново и вливането на сили и енергия в нови дизайни, ще е около 10 процента в сравнение с времето, отделено за бизнеса ви. Останалото време ще е разпределено между ръководенето на продукцията и на служителите, работа със списанията и социалните мрежи, ангажиране на доставчици и разговори за срещи. Когато имате бизнес, той става вашият начин на живот. Трябва да ядете, пиете, дишате и да планирате целия си живот спрямо бизнеса ви, който ще ви превърне в свой роб 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата.
За да притежавате моден бизнес, трябва да бъдете повече от моден дизайнер и да разсъждавате доста нестандартно, за да гарантирате успех в един момент от живота си. Това всъщност може да отнеме много години на упорит труд. Вероятно в един момент ще се превърне в най-лошия ви кошмар, докато се опитвате да носите десетки дини под една мишница. Веднъж щом стартирате бизнеса си, вие ставате ръководител на компания, не просто моден дизайнер.
Ако решите да вземете партньор, имайте предвид, че за вас той ще е нещо като най-добър приятел, член на семейството и съпруг, с когото споделяте обща страст.
Не на последно място е добре да се запитате дали можете да предложите нещо уникално. Вероятно това е най-важният от всички въпроси. Бизнес концепцията ви бързо може да пропадне, ако е копие на нещо, което вече съществува. Уверете се, че предлагате нещо повече, нещо различно и разбира се, нещо по-добро в перспектива. Веднъж щом успеете да установите таргета на пазара си, този процес ще стане много по-лесен. Не е нужно да притежавате луксозна марка. Бъдете влиятелни и наложете определени стандарти, за да проникнете на пазарите, които в голямата си част са претрупани със стоки. Колкото по-малка е конкуренцията, толкова по-добри са шансовете ви за успех, особено ако вече притежавате лоялна база с клиенти.
Решите ли да създадете свой моден бизнес и изберете ли пътя, по който да поемете, ще имате нужда от добре обмислен бизнес план, който технически да ви помага да организирате мислите си, и да покаже на потенциалния ви инвеститор, че ще трябва да вложи известни средства, за да се впусне в това начинание заедно с вас.
Текст: Fashion Inside
Снимки: Pixabay