Човек не може да избира името си, нито много други съществени неща в живота си. Човек може да избира какво вино да пие, с кои хора да го пие… Избираме къде за започнем работа, но не можем да изберем колегите си… Можем да изберем обаче как да се държим с тях.
Как да се справим с досадните колеги, с които просто не говорим на един език? Има такива същества и те окупират голяма част от вниманието ни. Случва се в малки и по-големи екипи. Възможно е подобно положение да навреди на работата ви или да ви кара да губите от професионалната си енергия. Как да се справите с този, когото (буквално) не понасяте?
Изяснете за себе си какъв точно е проблемът и къде се корени той. Това, което не осъзнаваме е, че конкретното изясняване и вътрешния разговор със себе си, би могъл да ни донесе повече яснота по въпроса. Открийте причините и обстоятелствата за възникване на по-различните отношения между вас и човека, когото не харесвате.
Правете разлика между фактите и тълкуването им. Не забравяйте, че човек винаги гледа от своята камбанария. И затова често осъждаме другите въз основа не на фактите, а на нашето тълкуване на различните обстоятелства. Така фактът, че някой ви изпраща писмо по електронната поща, може да бъде изтълкувано, че човекът не иска да разговаря с вас. А всъщност, това съобщение може да бъде със съвсем различен характер и да няма никакво отношение към комуникацията между вас и колегата, който ви го изпраща.
Ограничете контактите си с колегата, когото не харесвате. Това е най-лесният вариант да избегнете конфронтация. И въпреки това, дръжте се като професионалисти. Доброто отношение към човек, когото не харесвате, на работното място е признак за професионализъм.
Водете деловите си разговори безпристрастно. Не повишавайте тон, нито пък оставяйте емоциите да ви водят. Всъщност, оставете всичките си емоции извън офиса. Тук те не са ви нужни, особено ако ще ги трансформирате от положителни в отрицателни такива. Хладнокръвното поведение с хора, които не говорите на един език, ще ви научи на уроци, които не се преподават в университета, бъдете сигурни.
В случай, че имате нарастващ конфликт с някого е по-добре да не таите в себе си всичко. Говорете спокойно, но не клюкарствайте. Обсъдете въпроса с висшестоящ човек, който по-скоро следва да знае, че в екипа има проблеми. Не изпадайте в обвинения и излишни упреци. Дипломатичното отношение в случая може да бъде само и единствено от полза.
И в крайна сметка, ако не можете да се справите със ситуацията, има и един друг изход от нея – този, който започва с молбата за напускане. Понякога една ситуация като тази може да се окаже спасение от работно място, на което не принадлежите. Бъдете сигурни, че отношението на колегите е нещо, което никой не може да ви гарантира, но пък вие имате право да управлявате своите кариерни ходове и да взимате решения, които със сигурност ще ви отведат на по-сигурно място.
Текст: Fashion Inside
Снимки: Unsplash
Вижте още: