Жан-Пол Готие – ужасното дете на френската мода на 69

x

„Лошо облечените хора винаги се оказват най-интересни.“


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gaultier_Forever (@gaultier_forever)


„Модата не е изкуство. Никога!“

Ужасното дете на френската мода – това е прозвището на Жан-Пол Готие, който за съжаление през миналата година обяви своето оттегляне. Но това не е причина, по повод неговия личен празник, да не си припомним онова, което той направи и завеща. Милиони последователи и стотици дизайнери, за които той остава една от емблематичните фигури от края на XX и началото на XXI век, и които смело експлоатират неговото творчество като вдъхновение. Той е единствено дете на семейство от баща счетоводител и майка касиер, живеещо в южно парижко предградие и посещава специализирано учебно заведение по мода, но интересът към дизайна очевидно му е вроден. Първата си колекция създава за своята майка и баба едва на 13, като проявява ярък интерес и към модните илюстрации.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gaultier_Forever (@gaultier_forever)


Именно те дават старт на кариерата му, упорито изпращайки ги на дизайнери в Париж, и едва на 17 получава първото си назначение. Един от култовите дизайнери Пиер Карден го взима като асистент в отдела създаващ скици. Този факт едва ли изненадва най-върлите модни фенове и изследователи на Готие, които познават свободната му артистична линия и яркият му колорит.

„Когато бях тийнейджър, рисуването на модни илюстрации беше единственият начин по който можех да изразя себе си.“

След две години преминава през Жак Естерел и Жан Пату, за да се завърне към Карден където вече ръководи бутика му в Манила. Малко известен факт е, че там Готие създава облекла за обсебената от модата Имелда Маркос – Първата дама на Филипините. 1977 е годината, в която основава собствена фирма и от само начало моделите му се открояват не само с ексцентричност но и с прецизна кройка.

„Във Франция историята парализира.“


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gaultier_Forever (@gaultier_forever)


Ако се опитаме да опишем стила на дизайнера, който той успешно налага то е микс от уличен стил и авангард. Това се случва през 80-те, толкова години преди активно да се заговори за влиянието на стрийт стайла върху тенденциите и метросексуалността.

„Ако нещо е твърде модерно, то не ми е интересно.“


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gaultier_Forever (@gaultier_forever)


Колекцията на дизайнера от 1985 предизвиква фурор, в нея той представя мъже в поли, една тенденция, която виждаме през последните няколко сезона, и която активно разбуни духовете. Размиването и дори премахването на границите във визуалната идентичност между половете е характерно за творчеството на дизайнера, което първоначално намира широк отклик в клубната култура. Готие превръща моряшката раирана блуза в свой неофициален запазен знак, като интерпретира и довежда този образ почти до ръба на абсурда.

„Когато започнах да се занимавам с мода, вече бях приел моряшкия пуловер като своя униформа. По този начин не се побърквах, опитвайки се да реша какво да облека. “



Двусмисленото заиграване със сексуалността присъства активно в колекциите на дизайнера от 80-те и 90-те. Женски модели представящи костюми с деликатно райе в мъжки характер и цигаре в ръка – римейк на Марлене Дитрих от 30-те. Но при него една идея никога не остава недоразвита. В любимите пиратски образи цигарето е заменено от лула. Никога не почиващото въображение го отвежда и до големия син екран: „Готвачът, крадецът, жена му и нейния любовник“, „Кика“ (на Педро Амодовар) и може би най-познатото му „участие“ в „Петия елемент“ на Люк Бесон. Готие е и първият, който представя мъжки и дамски облекла в едно ревю, в това число и корсети за силния пол.

„Все още съм изумен от реакцията на някои хора към неща, които считам за съвсем нормални.“


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gaultier_Forever (@gaultier_forever)


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gaultier_Forever (@gaultier_forever)


Той е и новаторът, който пуска на подиума да дефилират не модели от модни агенции а хора от реалния живот. Страстта му към бельото е пословично и е виновен то да получи своята легитимност като видима част в модата.

„Обичам корсетите от малък. Когато бях дете баба ми ме заведе на изложение, където се показваха корсети. Харесвам телесния им цвят, сатена в колорит на сьомга и дантелата.“

Тенденция, която циркулира през годините, в това число и за пролет-лято 2021. Друг разпознаваем елемент на неговото творчество са татуировките, които той въвежда като десен в контекста на етнически и субкултурни интерпретации.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gaultier_Forever (@gaultier_forever)


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gaultier_Forever (@gaultier_forever)


Но той отново прекрачва всички граници като превръща корсетите не само като емблема на феминизма. Екстремните форми на чашките преминават отвъд чистата идея за съблазън, те са агресивни, покоряващи и подчиняващи, което е една съвсем нова философия на дамското бельо и феминизма. Емблематична е и работата му за световното турне на Мадона „Blond Ambition”. Тази колаборация между двама скандални творци превърнаха Готие в абсолютна модна икона.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gaultier_Forever (@gaultier_forever)


Като повечето дизайнери Жан-Пол разширява своята продуктова гама не само с аксесоари, но и с аромати. Първият му парфюм Classique е създаден през 1993г. и флаконът е със сексапилните извивки на женски торс във флорален корсет и сърцевина от ориенталски цветя. Този флакон е инспириран от първия аромат на Елза Скиапарели Shocking който повтаря извивките на актрисата Мей Уест. Скоро първият му парфюм е последван от мъжкия Le Male. През 2005, като творец играещ си и отричащ разбиранията за пол, създава унисекс аромата Gaultier.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gaultier_Forever (@gaultier_forever)


През 2015 дизайнерът закри масовата си линия, оставайки да твори само на сцената на висшата мода.

„На хората им писва, когато нещо става все по-популярно.“

  „Дрехите ми винаги са били скъпи. Въпреки че през годините имах няколко линии с по-достъпни цени, малко по-малко, всичко което правя клони към луксозния пазар.“

Разбираемо след като последната дава по-голяма свобода на въображението, но и значително по-малко приходи. Очакваното от мен, за огромно съжаление, оттеглянето на Жан-Пол Готие от модния подиум бе обявено в началото на 2020. Дизайнерът утъпка една съвсем нова посока за модата и съвсем заслужено може да бъде наречен ВИЗИОНЕР. Честит празник, НЕПОКОРНО МОМЧЕ! А за нас, още няколко непокорни фрази от дизайнера.

    „Когато правя колекцията си, това е по някакъв начин моята собствена история.“

        „Не обичам мечтите или реалността. Харесва ми, когато мечтите стават реалност, защото това е моят живот.“

 „Приемам живота такъв какъвто е и си давам много свобода.“

 „Бих могъл да кажа, че създаването на дрехи е моят начин за общуване, защото винаги съм бил толкова срамежлив.“

„Не знам точно какво е влиянието ми, но мога да кажа, че правя модата по свой начин.“

„Хората смятат, че във Франция всички носят черно, всъщност всички носят сиво.“


Текст: Константин Стойнов

Снимки:Instagram

 

 

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Ultramarine A-Silhouette Coat от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Barrel Jeans in Dark Blue от Merlenne

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Къс панталон с набирания от KOTON

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Поло блуза с коприна от OXXO

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Wild, wild west.

Ако сте пропуснали
Най-четени