Виена има свой специфичен музикален аромат, който е смесица от финес, традиция и онази неповторима лекота, която сякаш кара всеки валс да се рее над града. Именно този дух донесе у нас „Виена Шьонбрун Оркестра“, един от най-известните концертни състави, свързани с автентичната австрийска музикална школа. България е сред любимите спирки на музикантите, а доказателството е фактът, че тази година концертите им у нас бяха разпродадени толкова бързо, че се наложи да бъде добавен още една извънреден трети час за концерт в зала „България“.
Концертмайсторът на оркестъра,българката Таня Джарова-Салюстио е в центъра на всичко това. Тя вече близо три десетилетия живее и работи във Виена, а от години е лице и сърце на ансамбъла, свързвайки традицията с модерността и музикантите с публиката.

Изцяло нова програма за българската публика
Тази година оркестърът пристига у нас с изцяло нова програма, вдъхновена от традицията на музикалната столица на Европа и легендарният Новогодишен концерт на Виенската филхармония, подготвена специално за коледното турне. Тя съчетава симфонии, класически виенски валсове, арии и емблематични празнични мелодии в нови аранжименти.
„Искахме да създадем истинска музикална приказка, специално за българската публика. Програмата е изцяло нова,с комбинация от Хайдн, Моцарт и Бетовен, – тримата композитори, които оформят гръбнака на класическата епоха. Ще има валсове и произведения на Щраус, някои от най-любимите коледни мелодии и дори няколко по-неочаквани творби, които сме включили, за да се усети духът на празника“, разказва Таня.
Сцената ще събере двадесет и четирима изключителни музиканти от различни националности, които ще поднесат на публиката незабравимо музикално изживяване – елегантен синтез от изисканост, традиции и празничен дух, превръщащ Коледата в истинска Виенска приказка. Сред изпълнителите има възпитаници на Виенския университет по музика, както и действащи членове на Виенската филхармония. В състава освен концертмайсторът Таня Джарова-Салюстио участват и още двама български музиканти. Светлозар Димитров ( ударни инструменти) е заедно с Таня в оркестъра от самото ми създаване. Специално за българските концерти към тях ще се присъедини и даровитата млада цигуларка Йоанна Русева, носителка на множество отличия от конкурси за солисти и камерна музика в България и чужбина. Тя също е виенска възпитаничка и сред множеството й успехи са изяви в Германия, Франция, Англия, Италия, Австрия, Япония и много други. През 2025 г. младата цигуларка е концертмайстор на LJO Luxembourg и свири като солист със Словашката филхармония във Виена. В 2026 г. Русева има планирано ново солово участие със Софийската филхармония. За коледното турне в България пристига и италианският баритон Марко Ди Сапия, известен със своя широк вокален диапазон и значителен оперен опит, чест гост на европейските оперни сцени, като кариерата му включва роли в Италия, Германия, Франция и Скандинавските страни.

Вълшебството на една година, която завършва с аплодисменти
София, Пловдив и Варна са трите спирки на турнето. В столицата двата концерта в „Зала България“ бяха толкова бързо изкупени, че организаторите обявиха трети . Публиката посреща оркестъра топло, емоционално и с онзи особен респект към класиката, който музикантите веднага усещат.
„Българската публика слуша с душата си. Виждам в очите им една благодарност към музиката, която е различна от повечето места по света“, казва Джарова-Салюстио. „Тук хората реагират искрено, те преживяват всяка фраза.“
По време на репетициите музикантите често споделят, че концертите в България са сред най-вдъхновяващите. Във Виена те свирят пред хора от всички континенти, но гостуванията у нас се превръщат в емоционално завръщане за Таня към родната публика, към българските си колеги и към корена, който тя никога не е губила.

Таня – между Виена, сцената и семейството
Родом от Пловдив, Таня Джарова-Салюстио постъпва в Музикалното училище в родния си град, а завършва в Музикална гимназия в София, след което и Универстите по музика във Виена. Кариерата ѝ в австрийската столица продължава повече от 30 години. Слухът за нейната виртуозност се разпространява бързо и тя става концертмайстор на „Виена Шьонбрун Оркестра“ позиция, която се дава само на най-прецизните, отговорни и артистични музиканти.
„Да бъдеш концертмайстор значи да водиш, но и да умееш да изслушваш. Да чувстваш диригента, но и оркестъра. Да си силата, която държи всичко заедно, а в същото време да си нежната ръка, която задава пулса“, обяснява тя.
В оркестъра продължава да работи силно българско ядро, инструменталисти на високо ниво, оценени във Виена за дисциплината и музикалността си.
Извън сцената Таня е майка на четири деца и успява да съчетава кариера, турнета и семейство така, че нито една част от живота ѝ да не остава на заден план „Не е лесно, но любов та към музиката и подкрепата вкъщи ми дават сили за всичко“, усмихва се тя.
Виенската традиция в 21. век
Шьонбрун Оркестра носи името на един от най-обичаните символи на австрийската култура – двореца Шьонбрун. Съставът пази характерния звук на виенската класическа школа, но работи уверено и със съвременни средства: нови аранжименти, интерактивни концерти, модерно сценично оформление.
„Класиката е вечна. Тя не трябва да се променя – трябва да се преживява. Но начинът, по който я поднасяме на публиката, може да бъде жив, актуален, красив“, казва Таня.

Музика, която оставя следа
Най-често, след концерта, публиката се приближава към нея и казва: „Таня, благодарим ти, че донесохте Виена тук“„Това е най-голямото признание за нас“, казва тя. „Музиката е вечна – тя остава, дори когато последният тон отзвучи.“
Коледното турне на „Виена Шьонбрун Оркестра“ в България успя да напълни залите, да предизвика усмивки, да върне духа на старите виенски традиции и да покани публиката на едно елегантно празнично пътешествие. А в центъра му – една българка, която стои уверено с цигулка в ръка, с топлина в гласа и със сърце, което разказва музикални истории.
Текст: Fashion Inside
Снимки: ПР

Франко Гоби: как се прави коса за корица
Симона Ферари: „Villa Paradiso e повече от Dolce Vita“
Clos Biblioteque – да затвориш история в бутилка