Уговаряме се за интервю с Ивайло, този път на живо, още oт октомври месец, точно след появата на колекцията TAKANAKA. Поради негови ангажименти датата непрекъснато се отлага, нещо нетипично за неговата точност до момента. Един топъл януарски следобед най-накрая успяваме да се видим и да поговорим сладко за него, бранда, модата в днешно време. На срещата Ивайло пристигна и със своя бизнес партньор. Ето как започна тя:
Какво се случва с теб от последната ти поява във Fashion Inside? Изглеждаш доста натоварен.
2017 година беше изключително интензивна година за нас. Стартирахме с първото си ревю по покана на Mercedes – Benz Fashion Days Kiev. След него скочихме директно на London Fashion Week, където по селекция, направена от Британския моден съвет, попаднахме сред новите прогресиращи модни марки. Последваха лични ангажименти, свързани с ремонти и премествания. В началото на лятото съвсем непланирано си купихме имот – такъв, какъвто си го представяхме и там, където искахме – сред гората, на екологично място, далеч от градския шум, в родната България. Сега сме само на 20 км от фабриката, в която произвеждаме дрехите си. С тази покупка започна и организацията по преместването, отново ремонти, планове, срокове. Успоредно движихме и бизнеса – създадохме TAKANAKA THE WARRIOR, че дори и успяхме да приключим и със следващата – OLGA THE HOSPICE CARER.
Участието на бранда по време на Mercedes – Benz Fashion Days Kiev
Казваш “само на 20 км от фабриката”. Защо толкова близко?
За нас е изключително важно да познаваме лично хората, въвлечени в процесите по YVAILO. В този случай дистанцията играе ключова роля. Ние не хвърляме поръчките с думите “действайте”, честа практика в индустрията. Хората, с които работим, са прекрасни. Знаем всеки един участник по име. Положили сме усилия да ги познаваме, да имаме лични отношения с тях. Затова сме добър екип. И искаме да извървим пътя заедно. Не е важно само да се създаде продукт. Цената на изработка е съществен фактор, но не е най-важното. Трябва всеки по веригата да е доволен. Да знаем, че всеки получава финансово, това което е заслужил. Прозрачност, човечност, точност в плащането са качества, с които малко марки могат да се похвалят в днешния материален свят.
Гледката от офиса – директно към гората и майката-природа
Как решихте да се преместите в България?
Лондон не беше нашето място още от самото начало и винаги сме го взимали като временна дестинация. Уж временна, а неусетно се изнизаха девет години. Съдбата ни даде внезапен шанс да открием новото ни място. Не знаем дали ще останем тук, не правя по-далечни планове от шест месеца. Работим от колекция до колекция, макар да имаме идеите за още много проекти напред. Няма идеална държава, всеки трябва да прецени какво му дава даденото място и какво е склонен да саможертва в замяна. За момента близостта с майката – природа ни действа зареждащо и много успокояващо.
Трябваше да се видим покрай TAKANAKA, но не успяхме. Разкажи ми за нея сега.
TAKANAKA беше планирана още преди две години. В ядрото на колекцията стояха думите “най-агресивна”, “най-свирепа” и все така женствена – черта, типична за всяка наша героиня. Говорихме за момичето от джунглата, но без клишираните палми, папагали, змии, стрелиции и т.н. Искахме една различна джунгла – бетонена, без грам растителност, след силен апокалипсис, където не е останало нищо. Нарочно цветната палитра е обрана: предимно черно-бяла с примеси на ръждиво – кафяво и медно, сякаш ръждата разяжда самите дрехи. Имахме цялостното виждане за колекцията – съчетанията, косата, маникюра, грима, локацията. Под всяка рокля бяхме сложили крачоли, за да няма голи крака. Колекциите ни винаги носят история. TAKANAKA не прави изключение. Пръстените, щедро покриващи пръстите и изцяло в оксидиран меден цвят, всъщност принадлежат на хората, които тя среща и убива по пътя си.
ТАКАНАКА
Относно платовете използвахме нетипични, обемни, 3D текстури от памук и изненадващи изкуствени пера. Ние сме веган бранд, не ползваме кожа, нито коприна и като такъв се стремим да използваме алтернативи без животински примеси. Изкуствените пера имат сходна рошавост, но с разликата, че са лесни за поддръжка. Вярваме, че вървим в правилната посока – в края на миналата година модните гиганти GUCCI и Michael Kors официално се отказаха от употребата на кожи на животни, отглеждани само за тази цел. През тази година съм сигурен, че и други колеги ще поемат техния пример.
Изкуствените пера като текстура
Откъде идват идеите за имената на колекциите, винаги са много запомнящи се!
Изборът на име за колекция започва още с идеята за нея. Понякога е много лесно, спонтанно, друг път изисква време и определено доза креативност. ТAKANAKA беше от вторите. Трябваше да започва с буквата Т. Трябваше да има само една гласна като вид, в този случай А, да се повтаря многобройно и без право на други гласни. Това дава една лекота в произнасянето, звучи семпло – мелодично, екзотично, като име на старо племе. Имаше вариант да е TAMANARA, но “Р”-то беше много силно и надделяваше над останалите букви. Така се спряхме на TAKANAKA.