Има ли галерия по света, в която мечтаете да бъдете представен със самостоятелна изложба?
В Хонконг. Има галерия в Тайван, с която работя и ще правя изложба. Но тепърва ми предстои да създам картините специално за там. Вече има голям пазар за изкуство в Китай, в Азия изобщо. Всяка година там се строят нови музеи.
Какво мислите за новия Лувър в Абу Даби?
Аз подкрепям изключително изкуството да бъде един мост между хора и култури. Изкуството събира и обединява хората. Най-скъпата картина на Леонардо да Винчи – “Спасителят на света”, която бе продадена на търг през ноември за 450 милиона долара, вече е изложена точно в Лувъра в Абу Даби и предизвиква фурор.
Кои са съвременните артисти, които следите като развитие с интерес?
Много харесах изложбата на Деймиън Хърст във Венеция – “Съкровищата на потъналия кораб “Невероятни”. Беше супер амбициозна. Много хора го мразят, други го обичат. Аз го намирам за голям художник и с любопитство го следя.
На времето как избрахте Ню Йорк за свой нов дом? Само мащабният и добре развит пазар за изкуство ли наклони везната?
Имах повече контакти в Америка, отколкото в Европа. В Европа все още се усеща тази надменност на западноевропейците, че те са нещо повече спрямо източноевропейците. Докато в Америка няма никакво значение откъде идваш. Поне така ми се иска да вярвам. И така в изкуството разчиташ на себе си. В Европа все още западните държави подкрепят основно собствените си художници или други политически удобни.
Как си почивате?
Обичам да пътувам. Обичам да посещавам нови и нови места. Преди 2 години направих голям азиатски тур – Сингапур, Куала Лумпур, Тайпей, Токио и Сеул. Над месец обикаляне. Тогава разполагах с това време и беше чудесно. Посетих страни, в които никога не съм ходил и нямах представа колко са различни, колкото и да са близо една до друга.
Има ли мода в изкуството?
Разбира се, че има. И това е част от прогреса. Представете си, ако всички бяха останали на етап Микеланджело. Колко скучно щеше да бъде, защото започваш просто да копираш. Нещата се развиват и се отварят повече възможности за хората да се включат. Пикасо няма нищо общо с Веласкес, въпреки че и двамата са испанци.
В момента кое е най-модерното изкуство?
Има разлика кое е най-модерното да го изследваш и друго, което всъщност се продава.
Къде е разликата между двете?
Когато купуваш нещо, гледаш да е и инвестиция. Не хвърляш милион долара просто така. Гледаш да ги вложиш в художник, който има биография, който е бил на пазара малко повече години и се е изградил като име. Той би могъл също да е много модерен в актуалния момент, но все пак не може да бъде и много млад, за да има тези натрупвания, за които говорим. От друга страна има доста художници без солидна биография, които правят много готини неща и се купуват, но на много по-ниски цени. Трябва да имаш наложен почерк и стил, който се разпознава от публиката.
Горещо Ви препоръчваме да посетите специалната изложба на живописни произведения на Хубен Черкелов, която Ви очаква от 2 февруари до 14 март в уютната галерия Софийски Арсенал – Музей за съвременно изкуство с адрес: бул. “Черни връх” 2!
За интервюто: Александра Тошева
Снимки: Георги Тушев и личен архив Хубен Черкелов.