View this post on Instagram
„Най-добрият дизайн е този, който предстои.“
Днес Палома Пикасо навършва 72 и ние ще ви разкажем нейната история. Историята на едно момиче, което успява да излезе от сянката на прочутия си баща и да се утвърди като артист със собствен почерк – бижутер, парфюмерист, дизайнер и икона на стила. Как от еротичния филм се стигна до Tiffany & Co. и къде по пътя Палома срещна Ив Сен Лоран, червеното червило и… себе си, четете надолу.
View this post on Instagram
„Моята цел в живота е да направя всичко по-красиво.“
Палома е родена на 19 април 1949 г. Баща й Пабло Пикасо тогава е на 68, майка й Франсоаз Гило, френска художничка, е на 28. Двамата имат бурна връзка, която продължава 10 години. Създават две деца – Палома и Клод, на които Пабло Пикасо официално дава името си чак през 1961 г. Палома е най-малкото от общо четирите деца на художника.
View this post on Instagram
„Името ми Палома означава „гълъб“ на испански. Символ е на мир и чистота.“
В началото на 1949 г. Пабло Пикасо създава известната литография Dove (на френски – La Colombe), която изобразява бял гълъб на черен фон. Същата година тя е използвана като емблема от Международния конгрес за мир, проведен в Париж. Десетилетия по-късно Палома Пикасо ще създаде за Tiffany & Co. колекция, която ще нарече Dove. Докато стигне до крайния резултат, тя ще направи около 200 скици, защото не иска нейният гълъб да прилича на този на баща й.
View this post on Instagram
„Един изглеждаше като ангел. Винаги съм се гордяла, че името ми означава мир, и си помислих: ангелът на мира, това е моята комбинация. Гълъб, който ще те защити.“
View this post on Instagram
Пабло и Франсоаз се разделят през 1953 г., когато Палома е на 4, и тя разделя своето детство между Париж и Южна Франция. Като малка обича да рисува, за което е насърчавана от родителите си, но без те да изискват от нея постоянство или постижения. За сметка на това всички останали имат високи очаквания към нейния талант и бъдеще в света на изкуството, сравняват я често с родителите й, което е огромно бреме за Палома. На 14 тя спира да рисува.
View this post on Instagram
„Казах си: не искам да стана художник като баща си. Но не знаех какво друго искам да стана.“
Своя път Палома намира бързо. Още в тийнейджърска възраст започва да учи дизайн и изработка на бижута. Когато е на 19, работи като асистент по костюмите за театрални постановки в Париж. Талантът й привлича вниманието на всички благодарение на една огърлица, която тя създава за главната актриса. Използва изкуствени диаманти, които е намерила на битпазар. Известно време живее и във Венеция, където също твори. През 1969 г. показва свои дизайни на Ив Сен Лоран в Париж. „Те са наистина прекрасни, бих искал да дойдеш да работиш за мен“, й казва той – това поставя началото на нейната кариера като бижутер. През 1971 г., вече натрупала опит и самочувствие, започва да прави бижута за гръцката компания Zolotas. Критиците са впечатлени, а славата й продължава да расте.
View this post on Instagram
„Когато бях малка, често питах майка си дали мога да разгледам бижутата й заедно с нея.“
След смъртта на Пабло Пикасо през 1973 г. Палома загубва интерес към дизайна и кариерата й претърпява обрат. През 1974 г. се снима в еротичния филм „Неморални приказки“ (Immoral Tales). „Палома Пикасо, дъщерята на покойния Пабло… има великолепна фигура и лице, красиво, колкото картините на баща й от класическия му период“, пише New York Times. Лентата получава престижната награда L’Age d’Or и въпреки че критиците и публиката са във възторг от Палома, тя не продължава като актриса.
View this post on Instagram
Споделя обаче, че винаги е искала да изиграе Коко Шанел. През 1978 г. се омъжва за аржентинския драматург и режисьор Рафаел Лопес-Камбил. На сватбата е с рокля на Ив Сен Лоран в червено, черно и бяло, а за партито носи червена рокля на Карл Лагерфелд и така за пореден път впечатлява модния свят. Определяна е като муза на парижките кутюриета, а с избора си на тези две рокли своеобразно събира Ив и Карл, които от години не си говорят.
View this post on Instagram
„Бижуто е по-трайно, по-малко повърхностно от модата.“
В края на 70-те Палома Пикасо е част от френския свят на модата. Маноло Бланик й дължи признание за своята слава и кариера, тъй като тя го запознава с Даяна Врийланд, главен редактор на Vogue. Kариерата на Палома достига международно ниво, когато Tiffany & Co. я пожелават за дизайнер. Предложението получава лично от Джон Лоринг, който е дизайн директор на Tiffany. Първо тя прави комплект аксесоари за маса, които са показани на изложба. За Палома Лоринг казва, че тя никога не следва модата, защото винаги е на крачка пред нея.
View this post on Instagram
„Когато Tiffany ми предложиха да правя бижута за тях, откачих! Tiffany беше олицетворението на Америка за мен – Айфеловата кула на Ню Йорк. Да бъда част от това, беше толкова хубаво.“
През 1980 г. дебютира с първата си колекция за Tiffany – Paloma’s Graffiti, която е истински фурор, защото задава съвсем различна визия и линия в разбирането за бижута. Вдъхновявайки се от това, което тогава се смята за вандализъм, Палома легитимира градското улично изкуство и го прави желано. Във време, когато се очаква „истинските“ бижута да са с диаманти, Пикасо ползва полускъпоценни камъни.
View this post on Instagram
„Тази колекция дава нова дефиниция на понятието „истински бижута“. Палома Пикасо може да вземе цитрин и да го накара да изглежда толкова изискано, колкото диамант“, пише легендарният редактор на Vogue Кенди Пратс. Творенията й са аплодирани за вложеното в тях въображение, новаторство, смелост и брилянтни цветни контрасти. Характерните елементи включват масивни колиета с камъни, изваяни гривни и пръстени като ветрило, което се разпростира върху три пръста. Тя също така вгражда в бижута и популярните мотиви „прегръдки и целувки“ (XOXO), представени в злато и сребро.
View this post on Instagram
„Бях абсолютно зашеметена. Не знаех, че е възможно да има такива необикновени, живи цветове. Можех да играя с всички тези камъни и открих, че няма край това, което природата ни предоставя.“
Палома Пикасо дава начало на тенденцията на 80-те с големите цветни камъни – нещо, което преди това е напълно игнорирано от индустрията. Няма как да не направим паралел с цветовете и формите в картините на баща й, макар че имайки предвид колко неистово е искала да избяга от сянката на Пабло Пикасо, това едва ли е търсен ефект. Тя разказва, че е ходила на среща в Tiffany, където целият инвентар на компанията е бил подреден за нея върху маса. Любовта й към скъпоценните и полускъпоценни камъни може да се види и в колекциите Olive Leaf, Paloma’s Sugar Stacks и Paloma’s Studio. Други нейни известни колекции са Melody, Dove, Venice и Marrakesh.
View this post on Instagram
„Бижутата са нещо, което хората могат да носят, вместо да го окачат на стената или да го сложат на масата. Харесва ми нещата да се използват.“
Палома се впуска в света на парфюмите през 1984 г., когато заедно със съпруга си създава аромат, който носи нейното име. Това всъщност не е случайно, защото дядо й по майчина линия е химик и производител на парфюми в Грас и като малка Палома е била очарована от работилницата му.
View this post on Instagram
Парфюмът Paloma Picasso е произведен от L’Oreal, продава се за 150 долара и има голям успех, което насърчава Палома да създаде и червило – Mon Rouge. За парфюма тя казва, че е „предназначен за силни жени като нея“, а червеното червило е определяно като нейна визитна картичка и запазена марка. В интервю тя споделя, че за първи път е сложила червило, когато е била на 6. Отличителният червен цвят на козметиката й е тясно свързан с визуалния стил на Палома Пикасо, дори започва да се нарича „Paloma red“. Тя лично проектира опаковката на продукта в червено, черно и златно.
View this post on Instagram
„Червените устни се превърнаха в моя подпис, така че когато не искам да бъда разпозната, не нося червило.“
Партньорството между Палома Пикасо и Рафаел Лопес-Камбил се превръща в бизнес – през 1987 г. двамата основават компания и пускат колекция аксесоари по дизайн на Палома. Колекцията Couture accessoires включва чанти, колани, чадъри и малки предмети от кожа, които се произвеждат в Италия. Тя има международен успех и е последвана от по-малко скъпата линия By Paloma Picasso. През 1992 г. е лансиран мъжкият аромат Minotaure. Палома проектира бутилката и опаковката, а Рафаел разработва концепцията, името и първата рекламна кампания. Продукти Paloma Picasso се предлагат в САЩ, Европа и Далечния изток. Включват козметика и парфюми, слънчеви очила и оптични рамки, спално бельо, кърпи и халати, колекции за дома от костен порцелан, кристал, сребро, плочки и стенни облицовки. Но да се върнем към бижутата.
View this post on Instagram
„В Ню Йорк хората ме оценяваха по това, което създавах, а не по името ми. През 80-те нямаше много цвят в дизайна на бижута, така че когато създадох тези масивни модели с големи полускъпоценни камъни, хората бяха изненадани. Моите дизайни бяха смели, с определена простота и сила.“
View this post on Instagram
През 1998 г. Палома Пикасо се развежда с Рафаел Лопес-Камбил и следващата година се омъжва за Ерик Тевене, доктор по остеопатична медицина. Живеят в Лозана, но купуват и къща в Маракеш, където обичат да прекарват голяма част от времето си. Двамата споделят една и съща страст – тази към класическите автомобили, и дори са участвали в автомобилни състезания. Тук е мястото да споменем дизайна Groove на Палома Пикасо за Tiffany, който е вдъхновен от съпруга й.
„Той смяташе, че пръстени не му стоят добре, и аз му казах: „Ще проектирам такъв, който мисля, че ще искаш да носиш.“ Направих тези канали, като малки кръгове са. Има осем канала, които означават безкрайност и дългогодишна връзка. И сватбената халка може да стои права сама. Не е ли страхотно?“
По случай 30 години съвместна работа с Tiffany & Co. Палома Пикасо създава колекцията Marrakesh, явно влюбена в града подобно на своя приятел Ив Сен Лоран, който също има колекция с това име. Marrakesh на Палома Пикасо отразява живите цветове и детайлната архитектура на града.
View this post on Instagram
Обеци и пръстени напомнят сложно резбованите марокански врати и прозорци, а кръгли златни висулки са изрязани в графичен модел, който разкрива пъстър син емайл отдолу. Навсякъде се използват полускъпоценни камъни, включително тюркоазени и зелени изумруди, поставени до ярък черен оникс, което прави тази колекция изключително сложна.
View this post on Instagram
„В моята работа има чувственост и кръгът винаги е бил основна форма. Харесвам съвършенството му, сладострастието му.“
View this post on Instagram
Два музея помещават в момента експозиции на Палома Пикасо – Смитсониън и Природонаучен музей на Чикаго. През 1988 г. тя беше отличена от The Fashion Group International за големия й принос в индустрията. Hispanic Designers Inc. й връчи своята награда MODA за отлични постижения в дизайна. Беше включена в Залата на славата на Международния списък с най-добре облечени личности. През 2011 г. беше удостоена с изложба в Националния музей на жените в изкуствата, Вашингтон. Днес Палома Пикасо продължава да твори.
View this post on Instagram
„Това, което ме радва като дизайнер: че все още се уча, че се изненадвам. Това те поддържа жив.“
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Текст: Десислава Найденова – Вичева
Снимки:Instagram