Започваме новата седмица с много тъжни новини. Легендарният дизайнер и основател на марката Kenzo – Кензо Такада – почина на 4 октомври в Париж, вследствие на усложнения от COVID-19. Бил е на 81 години. А модният свят отново потъна в тъга…
Вижте тази публикация в Instagram.
Кензо Такада, пионерът – стилист, е първият японец, оставил своя отпечатък върху седмицата на модата в Париж през далечната 1970г. още с дебютната си колекция на марката Jungle Jap, която малко след това преименувана на Kenzo. Дизайнерът отваря вратите на първия си бутик в Париж, който се намира на известната улица Place des Victoires, само 6 години по-късно.
Вижте тази публикация в Instagram.
„Никога не съм се надявал действително да работя в сферата на модата в Париж, защото непрекъснато ми казваха, че за японец ще бъде невъзможно да го направи.“ – Кензо Такада
През годините, той развива несравним и изключителен дизайн, вдъхновен от цветното взаимодействие между Изтока и Запада. Графични мотиви, цветя и стилизирани животни – творбите му винаги ще бъдат свързани със свобода. Неговите дизайни предлагат отчетлив контраст с традиционализма на дрехите дело на Chanel, Dior и други модни къщи, доминиращи френската мода.
Вижте тази публикация в Instagram.
“Когато създавате дрехи, всъщност трябва да мислите много практично, много повече, отколкото предполага идеята на модата. Как ще се носи дрехата? Какво е усещането?” – така дизайнерът обяснява процеса на работа.
Такада е този, който осъществява тогавашната радикална идея, да позволи на хора да ходят директно по модния подиум. Той е и този, който за първи път представя колаборации между висша мода и голяма верига магазини, правейки своите дрехи достъпни за всеки.
Вижте тази публикация в Instagram.
Вижте тази публикация в Instagram.
Следващите три десетилетия бележат множество отличия и постижения. Такада се впуска в света на парфюмите, като започва своята парфюмна линия за жени през 1988г. с „Kenzo de Kenzo“ и по-късно лансира мъжкия парфюм „Kenzo pour Homme”. През 1993г. марката Kenzo е купена от луксозния конгломерат LVMH за 80,5 милиона долара.
„Поглеждайки назад, мисля, че и защото търсех някаква идентичност като аутсайдер, исках да внеса нещо много японско в света на модата. Странно е, че въпреки че съм японец, мисля, че повечето хора ме смятат за френски дизайнер.“ – Кензо Такада
В ролята си на иновативен за времето си дизайнер, Кензо Такада се фокусира върху деструктурирани форми, за да гарантира комфорта на свободното облекло. Използвайки по-широки ръкави и кройки, той създава дрехи, които могат да се комбинират по множество начини и вкусове.
Вижте тази публикация в Instagram.
Вижте тази публикация в Instagram.
„Не съм сигурен, че младите хора днес знаят много за това откъде идват идеите за дрехите им“ – отбелязва Такада – „защото всичко се движи толкова бързо. Но аз се гордея, че може би съм допринесъл с нещо полезно към света на модата – нотка на радост, малко промяна. Ако съм направил един голям принос към модата, то това е осигуряването тя да бъде достъпна за всеки.”
През 1999 г. Такада се оттегля, за да продължи своя творчески път в нови посоки.
Любопитен и страстен пътешественик, той изследва различни художествени области, като рисува и проектира колекции от декоративни предмети, керамика и текстил за Roche-Bobois. Дизайнерът създава колекции и мебели за френския производител, включително преосмисляне на емблематичния диван Mah Jong от 1971 г. на марката, вдъхновен от традиционните кимона в японския театър Noh.
Още една легенда и пионер в света на модата си отиде, но остави много история и емблематични моменти зад себе си, които могат да ни служат за вдъхновение. Нека вярваме в личностната свобода, която дрехите ни предоставят и да не се страхуваме да бъдем себе си. Всеки ден. Почивай в мир, Кензо Такада. Винаги ще те помним.
Текст: Елина Боева
Снимки: Instagram