Навярно сте го чували десетки пъти, но една от ключовите мантри за добрия стил е: Аз нося дрехите, дрехите не носят мен.
Стилът проличава в малките детайли, в персонализацията и самочувствието. Висшата мода, със своята претенция и ореол, често превръща потребителите си в закачалки. Но нищо, колкото скъпо и ексклузивно да е то, няма значение без щипката личен характер. Потвърждение за това е и трендът с дрънкулките за чанта или т.нар. bag charms.
View this post on Instagram
Младежките и игриви тенденции, подобни на дрънкулките за чанта, обикновено идват и си отиват бързо. Първоначално, когато тенденцията се появи в колекциите есен-зима 2024 на Miu Miu и Coach, а след това и в социалните мрежи, мислех, че ще е модно минало в рамките на месеци. Няколко сезона по-късно обаче дрънкулките за чанта все още висят във фийдовете ни.

Да, стайлинг решението с множество малки дрънкулки, окачени на чантата, не е от вчера. Сестрите Олсън и самата Джейн Бъркин са изградили немалка част от своя моден лексикон именно около bag charms. Небрежните аксесоари, съчетани с луксозни елементи, част от познатия high-low метод, са един от фундаментите на автентичния и релевантен имидж. Мога да си позволя Birkin, но все още съм стабилно стъпила на земята. Когато не си A-list celebrity обаче посланието на дрънкулките за чанта е малко по-различно. Най-вече в случай, че са дизайнерски.

Позитивният отклик, който получиха bag charms, стимулира модните брандове да ги превърнат в ключ към своята естетика и разпознаваем елемент от визуалната им комуникация.
Loewe, Balenciaga, Celiné и Prada са само някои от имената, които бързо усетиха посоката на вятъра и за секунда не се поколебаха да се присъединят към тенденцията. Откри се нова ниша.

Bag charms са олицетворение на концепцията за микролукс. Малка луксозна придобивка, осигуряваща ти социалния статус, асоцииран с бранда, без да ти струва много. Своеобразен вход към лукса.
Обратно на Джейн Бъркин философията, потребителите купуват дизайнерски дрънкулки, които да съчетават с незадължително дизайнерските си чанти. Получаваш своята хапка модна фантазия без да се налага да се разделяш с грандиозни суми.

Изборът на bag charm се превръща в игра, в разказване на история. Чантата вече не е просто обект на прагматизма, а платно на въображението. Визитна картичка на личния стил.
С плавното завръщане на максимализма можем да прогнозираме, че трендът тепърва ще се вихри както на подиума, така и в street style хрониките. А от CR напомнят, че всичко в модата, макар и традиционно ориентирано към бъдещето, има своята историческа основа:
Още от Неолитната ера костта, черупката и дървото, наред с други ежедневни материали, са украсявали кожени гривни като амулети в този най-ранен случай на персонализирана украса. Древен Египет превръща амулетите в мощни символи на защита и късмет. Животните и символите се превръщат в талисмани, за които мнозина вярват, че предпазват от злото и носят благословия на притежателя си.

Но именно Римската империя е тази, която дава началото на нова ера за дрънкулките, тъй като те се превръщат в идентификатори на индивидуалността. Християните, по-специално, носели амулети с риба, за да разпознават другите вярващи. С течение на вековете, през Викторианската епоха, дрънкулките придобиват още по-голямо значение. Подписването на златни медальони от кралица Виктория се превръща в личен символ на статуса и сантименталността сред елита на Европа.
Що се отнася до най-новите интерпретации – дрънкулките украсяват чанти, но най-вече са се превърнали в разказвачи на истории, които показват местата, които сме посетили, и отбелязват всеки незабравим момент в живота ни.
View this post on Instagram
Историческа плътност, модерна интерпретация и пазарен мотив, комбинирани в един тренд – дрънкулките за чанта несъмнено са любопитен моден момент. Тенденцията демонстрира опита на модната индустрия да се демократизира, осигурявайки достъп до статут на хората с ограничени финансови възможности. Малките луксозни детайли се превръщат в инструментариум за разказ на личната история, като с това изграждат мост между производителите и потребителите.
В свят на нестихващи кризи модата все пак успява да си прокара път до своите любители. Личната история се преплита с модната хитрост като на игра. Ние се забавляваме с дрънкулките си, а дизайнерите ни карат да купуваме още по-привлекателни и цветни такива (почти) без да усетим. Имаш нещо луксозно, не харчиш много и всички са charmed.
Текст: Наско Фотев
Снимки: Getty/Instagram

8 достъпни аксесоара, които изглеждат скъпо
10 модни навика за още по-стилна визия
Moncler + JIL SANDER – естествените форми на зимата