Ако сте от хората, които за първи път чуват за Fashion Revolution Week, може да се каже, че сте закъснели с няколко години. Но максимата “По-добре късно, отколкото никога” важи в пълна степен тук.
Тази година между 20 и 26 април ще отбележим поредната Fashion Revolution Week, която обикновено се случва в дните около 24 април – годишнината от една от най-големите индустриални катастрофи в историята – рухването на Rana Plaza. Това е сградата в Бангладеш, която през 2013 година се изравнява със земята, вземайки живота на 1100 души и ранявайки повече от 2500 – повечето млади жени. Там се помещавали шивашките фабрики на някои от най-известните модни брандове, в които се произвеждат стоките им за цял свят. С тази черна дата започва и историята на Fashion Revolution Week.
View this post on Instagram
В основата на тяхното манифесто е, че гласът и действията на всеки от нас могат да направят голямата промяна. И тя започна да се случва, а модната индустрия да се вглежда повече в действията си. Все повече брандове стават много по-прозрачни по отношение на това къде и от кого се произвеждат дрехите им. Много фабрики засилиха мерките си за безопасност и подобриха условията си на труд. Но това е само началото, защото остават доста отворени въпроси като тези дали е достатъчно справедливо заплащането на работещите в големите фабрики, дали условията, в които работят са наистина приемливи, дали гласът им се чува, когато има нередности.
Организаторите на Fashion Revolution Week насочиха прожекторите към всеки потребител, давайки в ръцете му едно просто, но ефективно оръжие – неговия глас в социалните мрежи. И правото му да попита модните брандове “Кой прави моите дрехи?”
Този въпрос, обединен в #whomademyclothes, бързо превзе Facebook и Instagram. Не само по време на Fashion Revolution Week, но и през цялата година хората се вълнуват от темата и все по-често се замислят над това, как консуматорското ни поведение рефлектира върху живота на другите. А модните гиганти нямаше как да не си дадат сметка, че статуквото трябва да се промени.
View this post on Instagram
Отговорността за това какви дрехи носим и кои брандове подкрепяме обаче е изцяло наша. Ето защо събрахме някои идеи как да бъдем по-отговорни към случващото се, без да загубим добрия си стил.
Купувайте дрехи от локални брандове
Големите ритейл вериги за мода няма да излезнат от гардероба ни по много причини, но можем да добавим в него и дрехи на местни дизайнери, за които знаем с повече детайли къде и как се шият. У нас имаме много талантливи хора, които предлагат мода на световно ниво и осигуряват заплащане и условия на работа, които са разумни и справедливи. Цената на тези дрехи често е по-висока от тази на конфекцията, която масово може да се открие в мола, но също така и качеството, и добавената стойност, която дават.
Пазарувайте разумно на намаления
Не само у нас, но и в световен мащаб е доказано, че много от нас пазаруват на намаления неща, от които нямат нужда, но се изкушават от ниската цена. Така насърчаваме предозираното консуматорство и не правим услуга нито на собствения си бюджет, нито на природата. Експертите съветват на следващата голяма сезонна разпродажба да си зададем един единствен въпрос, преди всяка покупка и той е: “Бих ли взела това, ако трябваше да платя за него пълната му цена?”. Така бързо и адекватно ще се ориентираме кое наистина искаме да купим и кое ни изкушава само заради офертата, на която се предлага в момента.
View this post on Instagram
Дайте втори шанс на дрехите си
Всички имаме доста примери за дрехи, които купуваме, а след това с години държим прилежно прибрани в гардероба и все не идва онзи момент, в който да ги облечем. И ако не са перфектни за нас, може би ще бъдат точното попадение за някой друг. Групите във Facebook, насочени към по-осъзнатото пазаруване и споделянето на модни находки, станаха много популярни през последната година и са чудесен начин да “предадем” дрехите си към нов собственик, вместо той да инвестира в такива от магазин, като така да насърчава свръхпроизводството.
Отворете гардероба на мама и баба
Модата е кръговрат и по отношение на тенденциите. Дизайнерите често хвърлят поглед назад и вдъхват нов живот на трендове, които са били актуални в гардеробите на нашите баби и майки. Точно там може да потърсим нещо, което да актуализираме и да носим с удоволствие и гордост. Особно сега, когато етикетът “vintage” е също толкова престижен и желан, колкото и този на някои от най-големите модни брандове.
View this post on Instagram
Създайте си капсулен гардероб
Мненията за него често са полюсни, но все по-често, в опитите си да опростим живота си, започваме именно от гардероба. Това помага не само за финансите ни, но и за това да бъдем по-отговорни към консуматорската вълна и разбира се, с много по-голямо самосъзнание да избираме дрехите, които ще добавим към селекцията си. Така ставаме по-придирчиви към марките, материите и изработката им, а това неминуемо рефлектира върху целия бизнес, търсенето, предлагането и условията на производство.
И най-важното, задавайте въпроса #whomademyclothes не само на себе си, но и към големите модни играчи, използвайки своите социални медии и правото си на глас.
Текст: Елена Петров
Снимки: Instagram