View this post on Instagram
Голямата история на Кристиан Диор започва с представянето на колекцията Corolle (венчелистчета) в далечната 1947, популярна в историята като New Look. Тя променя драстично посоката на дамското облекло след Втората световна война. Властта на силуета пясъчен часовник дълго е синоним на добър моден вкус. Но каква би била една визия, колкото и да се приема за новаторска, без съпътстващите я аксесоари и бижута. Тези, които завършват цялостната визия, представяна от модели с изящна лебедова шия и тънки като оса талии.
View this post on Instagram
В този момент Диор не произвежда изделия от кожа и се обръща към занаятчии, които да ги изработват. Институтът за костюми на музеят Метрополитън съхранява в своята колекция няколко чанти от началото на 50-те върху които фигурира логото Miss Dior. Историята за чантите на френската къща ни отвеждат до Марк Боан, който заменя Ив Сен Лоран, и заема поста на креативен директор чак до 1989.
View this post on Instagram
На Боан се преписва създаването на наклонения десен Oblique преплитащ буквите от името на марката. Всъщност той открива в архивите ранна вариация на тази идея на самия Кристиан – вдъхва й нов живот, като щампа върху платно част от чанти. Това се случва в пролетната колекция на Dior за 1969-та. Днес аксесоарите са съществена част от политиката на марката, конкуриращи по финансови постъпления самите облекла.
Но кои са чантите икони през годините? Малко история за големите звезди с дръжки, които всяка жена желае.
Lady Dior
View this post on Instagram
Зад историята на тази чанта има толкова много материал, че е достойна за цял филм. Негов режисьор е незабравимият Джанфранко Фере и неговaта работа за Dior в периода 1989-1996.
View this post on Instagram
Както се твърди и до днес еволюцията на тази чанта започва през 1995 с едно телефонно обаждане на първата дама на Франция Бернадет Ширак, съпруга на френския президент Жак Ширак, с молба към обичаната модна къща. Тя желаела да подари чанта на принцеса Даяна при предстоящото и посещение в Париж. Дизайнът естествено трябвало да отговаря не само на положението на една коронована особа, но и на нейната индивидуалност. Резултатът е елегантна правоъгълна форма облечена във ватирана черна кожа с капитонаж – инспирация от тапицираните столове на Наполеон III. Всъщност върху такива столове са седяли гостите на мосю Диор по време на първите му ревюта. Чантата е придружена от две заоблени дръжки, които се адаптират към тялото с помощта на метален обков в жълто злато. Моделът застава под светлините на прожекторите по време на официалното посещение на принцеса Даяна в Гранд Пале, а експозицията съпътстваща това представяне е на Пол Сезан. Чантата се превръща в любимка, каквато е й нейната вдъхновителка, така че става един от постоянните образи на модна къща Dior. Днес все още се произвежда ръчно от фина телешка кожа, но вече в три размера, различни цветови и текстурни вариации.
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Saddle bag
View this post on Instagram
Този модел отбелязва престоя на Джон Галиано на креативния рул на Dior (1996-2011). Той я представя през 1999 като част от колекцията пролет-лято маркираща настъпването на новото столетие.
View this post on Instagram
Началото на новата епоха бе съпътствана и от голямо въодушевление и чувство за свобода и надежда. Неща толкова характерни за свободния нрав на дивите коне. Именно затова формата на тази чанта е вдъхновена от седлото. С други думи казано, всички на седлата и в смел галоп чак до хоризонта. Характерната й изрязана форма е изключително разпознаваема и скоро се превръща в обект на желание от различни поколения. Е, това не става и без помощта на Кари Брадшоу в един от епизодите на култовия сериал „Сексът и градът“. Към все по налагащата се мания срещу тютюнопушенето Сара Джесика Паркър именно в нея скрива цигарата си за спешни случай в един от епизодите. Разновидностите на чантата откъм материал и колорит я превръща в моден калейдоскоп с различни възможности. От деним, през кожа, та до источни флорали… Списъкът със звезди притежаваща някоя от версиите е дълъг, много дълъг. През 2018 Мария Грация Киури я върна на пистата като част от тенденцията вдъхновено от края на 90-те и началото на този век. Днес придобилият статус модел на IT Bag може да бъде забелязана като част и от мъжкият стрийт стайл. Ами, какво да добавим? Хайде всички по седлата!
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Book Tote
View this post on Instagram
Сезон преди да възроди чантата с форма на седло Мария Грация Киури представи Book Tote.
View this post on Instagram
Един семпъл, но изключително практичен модел с безкрайни възможности. Семплата форма на тази чанта вероятно бе причината да и отнеме малко повече време да достигне до популярните лица, а оттам и до активно присъствие в мейнстрийма. Качеството на тази практична форма да се адаптира от градска среда до любимите кътчета за отдих през зимните или летни месеци й спечелиха сериозни фенове. Според модната къща идеята е базирана върху скица на Марк Боан от 1967 година – лаконична форма, която може да служи и за платно за рисуване, и за платно за бродиране, разбира се подписани с Dior. Нека не се заблуждаваме, една жена винаги има, какво още да пусне в чантата си, плюс някое и друго мъжко сърце. Така че, Book Tote набра сериозна инерция и дори я виждаме в различни формати. Както се казва за всекиго по нещо!
View this post on Instagram
View this post on Instagram
Текст: Константин Стойнов
Снимки: Instagram