Вижте тази публикация в Instagram.
Ако някой в началото на 90-те ни бе попитал как си представяме 2020, то вероятно щяхме да му отговорим „С летящи коли, машина за телепортация или поне самообновяващ се гардероб”. Е, оказва се, че сега, когато сме на прага на въпросната година, все още не сме притежатели на нито едно от трите изброени, но затова пък станахме свидетели на много събития и моменти, повечето от които незабравими. Признаваме си, че не обичаме ретроспекциите, но едно десетилетие си ги заслужава, няма спор. Особено по отношение на модната индустрия, която се развива с такива темпове, че 10 години са твърде дълъг период от време. Представяме ви 10 от най-значимите модни спомени, които рамкират последните 10 години….
Вижте тази публикация в Instagram.
Едно десетилетие без Александър
Началото на десетилетието бе съпътствано от тъжната вест за смъртта на британския дизайнер Александър Маккуин. През февруари 2010, време в което модния свят традиционно се подготвя за поредните Седмици на модата, дизайнерът реши да сложи край на живота си, в следствие на поредица от лични загуби и силни емоции.
Макууин остана в модната история като един от най-иновативните, вдъхновяващи и ексцентрични гений. А ние тогава не предполагахме, че поредицата от години ще ни отнеме още велики имена…
Вижте тази публикация в Instagram.
В дрешника на кралското семейство
През изминалите десет години, двама от най-популярните млади принцове във Великобритания се омъжиха. И да, това означава именно разкошни кралски сватби и… две булчински рокли, които ще останат в историята.
Британският принц Уилям и Кейт Мидълтън си казаха заветното „Да” в Уестминстърското абатство, в края на април 2011 г. Седем години по-късно Меган Маркъл остави своя американо-канадски живот зад гърба си и се врече в любов на по-малкия от принцовете – Хари. Повече от очаквано го направи със стил и именно стилът и на двете настоящи херцогини бе едно от най-обсъжданите неща през десетилетието. Появи се така нареченият „Ефект Кейт&Меган”, или иначе казано всичко, което Херцогинята на Кеймбридж и Херцогинята на Съсекс облекат се разпродава мигновено. Винаги! Същото важи и за дрехите, които кралските внучета носят.
Вижте тази публикация в Instagram.
Пренаписване на правилата
Безспорно за едно десетилетие технологиите се развиха до почти неочаквани висоти, а с тях се увеличиха и възможностите за себеизразяване. Според статистики още през февруари 2011 г. вече са съществували над 156 милиона публични блога, в световен мащаб. Широкото разпространение на блогове в началото на десетилетието доведе и до появата на „влияещия човек”, който използва платформите в социалните мрежи за нещо повече от личен, любителски профил. Относително бързо интернет влиянието започна да се възприема като безценен маркетингов инструмент. Много мъже и жени дори решиха да превърнат присъствието си в интернет в собствени брандове, а техните последователи съответно си плащат за да носят/използват това, което любимците им са създали. Всичко това си има и име, или по-точно термин, който го характеризира: „инфлуенсър”.
Какво общо има това с модата? – вероятно ще се запитате. Ами инфлуенсърите буквално поглъщат всяка нова тенденция и я превръщат в тренд. Или иначе казано „Озове ли се нещо в Instagram, то значи вече е модерно!” Докога ще продължи тази интернет вълна и дали новото десетилетие няма да ни предложи нещо различно… само бъдещето ще покаже!
Вижте тази публикация в Instagram.
В ръцете на жени
Въпреки че модата е област, която често се асоциира най-вече с женствеността, тя е и осезаемо доминирана от мъже дизайнери. Замислете се само колко емблематичните брандове са оглавени от мъже… А за колко дами на същата позиция се сещате? Точно това имаме предвид! И не, тук не става въпрос нито за бурен феминизъм, нито за търсено равноправие или пък повече талант при единия пол. Просто факти. И като казахме факти, изминалата декада остава в историята и с това, че статистиките бяха частично променени, в полза на дамите. През второто десетилетие на XXI век три жени застанаха начело на три големи модни къщи. Първата от тях бе Мария Грация Кюри, която пое Dior през 2016, след напускането на Раф Симънс. Година по-късно Клеър Уайт Келър оглави Givenchy, след Рикардо Тиши. През 2019-та пък Chanel отново бе поверен в ръцете на жена – Виржини Виар. Дали ще се промени модната история, след като се пише с дамски почерк? Вероятно да, но ще можем да бъдем сигурни най-рано след десет години, по същото време.
Вижте тази публикация в Instagram.
с(Мисъл) за бъдещето
Колкото и да почитаме модата като религия, за никого вероятно не е тайна, че тя си има и своята тъмна страна. Индустрията сериозно вреди на опазването на естествения хабитат на не един или два животински вида, тъй като производството и разпространението на химикали, влакна и облекла, използвани в модата, допринасят за различни форми на замърсяване на околната среда. Също така модната индустрия често е обвинявана, че набавя кожените си ресурси по изключително нехуманен начин и хиляди животни биват развъждани и отглеждани в неблагоприятни условия, заради ценните им кожи.
Силно ни се иска да напишем, че последното десетилетие бе време на осъзнаване. Заговори се интензивно за природните ресурси, за замърсяването и въглеродния отпечатък, който ежедневно оставяме. Появиха се много кампании, много алтернативи… Все събития, от които модата нямаше как да се дистанцира изцяло. Много от известните личности, в това лице и кралица Елизабет II, както и редица големи брандове също дадоха своя „принос”, като се отказаха от естествените кожи, в името на природата. Алтернативата дойде в лицето на т.нар еко кожи, които е спорно дали са по-доброто решение, но това оставяме като тема за друг разговор…
Вижте тази публикация в Instagram.
Роди се звезда
Много ли се променя един човек за 10 години? Ами много! Особено, ако съдим по модния ренесанс, който Лейди Гага преживя. Вероятно няма друга личност, която за десет години да е преминала през толкова (успешни) стилови трансформации, колко Гага. Тя като поп изпълнител, актриса, музикант, активист и филантроп е сменила десетки различни костюми и роли, и е трудно дори само да ги изброим. Започна десетилетието с рокля от сурово месо, превърна се в русалка и кибер кралица, носеше пера, тафта и кадифе, беше елегантна и провокативна, тестваше границите на изкуството и модата, срещаше класиката с ексцентричността… Но най-важното от всичко – през цялото време и във всяка визия успяваше да бъде себе си! Очакваме, че ще е все така смела и неповторима и през следващата поредица от години. Всъщност – сигурни сме!
Вижте тази публикация в Instagram.
Millennial Pink
Дали ще пропуснем да обявим „Цвят на десетилетието”? Естествено, че не! Короноваме Millennial Pink, повече от заслужено. Едва ли има нужда да ви обясняваме какво точно стои зад този цвят, защото вярваме, че за последната декада поне веднъж сте се сблъсквали с него. Даже много вероятно е и да сте го носили! Мислите си, че не сте? Спомнете си за онази сватба, да същата – на най-добрата ви приятелка, та в какъв цвят бе роклята ви… розово. Точно това е розовото за което говорим. То пристигна, настани се удобно в гардероба, завладя модния, интериорния и целия останал свят, и май няма намерение да си тръгва, защото какво е някакво десетилетие, или пък две, като може да властва цял век!
Намирате розовите нюанси за твърде детски ли? А може би точно те са ни необходими, когато се уморим да бъдем пораснали в този сериозно загрижен свят…
Вижте тази публикация в Instagram.
The Show Must Go On… или пък не
Едва ли има някой, който да не е чувал за Ангелите на Victoria’s Secret. Те са красиви, високи и стройни момичета, които ежегодно превръщат традиционното дефиле на бранда в неповторимо шоу. Или поне така беше до 2019, когато още в началото на годината се понесоха слухове, че тази година шоуто ще бъде отменено. В средата на годината вече беше официално потвърдено – шоу няма да има. Това бе колкото изненадващо, толкова и очаквано. Още през 2018-та Victoria’s Secret отбеляза спад от цели 50% в продажбите, зрителите и гостите на ежегодното дефиле също намаляха главозамайващо, а търсенето на марката спря да бележи висоти. Защо се случи всичко това ли? Хората от модния свят твърдят, че до голяма степен движението МеТоо е оказало силно влияние върху бранда за бельо, заради всичките стереотипи, наложени от индустрията. Ударът по имиджа на Victoria’s Secret ли e бил преломният момент можем само да гадаем. Дали шоуто ще продължи – също!
Вижте тази публикация в Instagram.
Нещо ново, нещо старо
Дълго мислихме коя рокля може да получи приза „Емблема на десетилетието”, но отговорът дойде сам по време на Седмицата на модата в Милано, през септември. Роклята е дело на Versace и бе представена не от кого да е, ами от самата Дженифър Лопес. Вероятно вече си представяте онази емблематична рокля Versace с дълбоко деколте, която Лопес носеше през 2000-та година, по време на 42-рите награди „Грами”? Ами… същата е! Или поне почти същата. Добре де, зеленият първообраз на тази „рокля с история“ беше послужил за вдъхновение на Донатела. Новата версия на роклята бе дори по-дръзка и интерeсна от предишната. Десенът е почти същият, но за разлика от оригиналната рокля, тази сега беше с голи рамене, вместо дълги ръкави. Очаквано всички бяхме запленени от една страна, заради носталгията по старото, наситено с толкова спомени, а от друга, заради новото, отправило поглед към бъдещето, което е обещаващо добро! Няма как да не отбележим и още две неща – с годините Дженифър Лопес изглежда все по-добре, а Versace продължава да се развива във все по-вдъхновяващи посоки!
Вижте тази публикация в Instagram.
Липсваш ни, Кайзер…
Вероятно никой в модния, а и целия останал свят не бе предполагал, че последната година от десетилетието ще започне така както и първата – с тежка и неочаквана загуба. Месецът отново бе февруари, времето пак преди Седмиците на модата… Светът загуби Карл Лагерфелд! Великият кайзер не можа да види на подиума последните колекции, над които всеотдайно работеше. Той, човекът който казваше, че никога няма да се пенсионира и ръководеше едновременно три модни къщи, до последно е давал наставления на своите екипи, и макар най-близките му да са знаели, че изходът вероятно ще е фатален, всеки се е надявал на още малко… време.
Заслужено цялата година премина под една или друга форма в спомени за Лагерфелд. И така трябваше да бъде! Всички, свързани с модния свят знаем, че трябва да мине още много време, за да се приспособим по някакъв начин към живота без Карл… А годината не стигна, вероятно и десетилетие – няма!
Текст: Ани Георгиева
Снимки: Instagram