Оскари с усещане за жена

x

Освен с номинацията на Мария Бакалова, която е безспорно събитие, тазгодишните Оскари се очертават доста по-различни от всички досега. За първи път в 93-годишната история на наградите на Академията две жени са номинирани едновременно в режисьорската категория. Преди тях има едва пет, като само една успява да спечели най-престижната статуетка.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by POPSUGAR Middle East (@popsugarme)


Миналата година Натали Портман отправи силно послание с помощта на своята рокля Dior. Тя насочи вниманието към обичайното отсъствие на жени в една от най-престижните категории – тази за най-добър режисьор. Върху горната част на роклята, с която актрисата се появи на церемонията по връчването на Оскарите, бяха избродирани имената на Лорин Скафария („Да свалиш Уолстрийт“), Грета Гъруиг („Малки жени“ – филмът беше с шест номинации, но не и в категорията за най-добър режисьор), Лулу Уанг („Сбогом“) и на още пет жени режисьори, чиято работа беше неоправдано пренебрегната. Тази година Академията сякаш се реваншира, номинирайки и Емералд Фенел, и Клоуи Джао.



София Копола е горд носител на „Оскар“, но за сценарий, не за режисура. Преди нея обаче следва да си спомним още няколко имена. Лина Вертмюлер е името на първата жена, номинирана някога за „Оскар“ (1976) в категорията за най-добър режисьор. Нейният италиански филм „Седемте красавици“ ни връща към Втората световна война с един нестандартен поглед – сериозно, но и забавно. Златната статуетка през 1976 г. отива при Джон Авилдсен – все пак това е режисьорът на „Роки“. През 1993 г. Академията номинира Джейн Кампион за „Пианото“ в две категории – за работата й като режисьор и като сценарист на филма. Тя грабва статуетката само за сценарий. В режисьорската категория победител е Стивън Спилбърг за „Списъкът на Шиндлер“.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Sessão 52 (@sessao52)


Третата жена режисьор с номинация за „Оскар“ в цялата история на наградите е София Копола за „Изгубени в превода“ (любим мой филм). Това се случва през 2003 г. Дъщерята на Франсис Форд Копола, самият той носител на няколко Оскара за „Кръстникът“, среща много силна конкуренция в лицето на Питър Джаксън („Властелинът на пръстените: Завръщането на краля“) и успява да вземе „Оскар“ само за оригинален сценарий („Изгубени в превода“ с Бил Мъри и Скарлет Йохансон).


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Alexandra (@alexandrad27)


Катрин Бигълоу грабва „Оскар“ за филма си „Войната е опиат“ и така става първата и единствена досега жена носител на наградата на Академията за най-добър режисьор. „Войната е опиат“ прави истински фурор, обирайки статуетките в общо шест категории през 2009 г. Любопитна подробност е, че сред преките конкуренти на Бигълоу е и бившият й съпруг – Джеймс Камерън с „Аватар“. През 2017 г. Грета Гъруиг получава номинация за своя режисьорски дебют „Lady Bird“ със Сърша Ронан. Оскарът обаче отива при Гийермо дел Торо за „Формата на водата“. И така стигаме до номер 6 и номер 7 – Емералд Фенел и Клоуи Джао.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Alexandra Boyd (@alexactwrdir)


След силния си дебют на фестивала Сънданс Емералд Фенел продължава да жъне успехи с „Обещаваща млада жена“ (на български заглавието е преведено като „Момиче с потенциал“). Освен че трупа най-различни отличия (83 награди до момента от форуми, фестивали и др.), филмът застава редом до най-добрите. След четирите номинации за „Златен глобус“ и шестте БАФТА, лентата с Кери Мълиган (която получи наградата „Изборът на критиците“ за главна женска роля) ще се бори за „Оскар“ в общо пет категории, включително за режисьор и сценарий (Емералд Фенел), за филм и за актриса. Ако сте гледали сериала „Убивайки Ийв“, вече познавате стила на Фенел – тя е сценарист на почти целия втори сезон, освен това е и негов изпълнителен продуцент.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by Nomadland (@nomadlandfilm)


„Земя на номади“ на Клоуи Джао остава на върха на класациите за най-добър филм след спечеления „Златен лъв“ и наградата на публиката във Венеция, където дебютира през есента. Лентата с Франсис Макдорманд в главната роля е обявена за един от 10-те най-добри филма за 2020 г. и получи четири номинации за „Златен глобус“, триумфирайки в две от тях – за най-добър драматичен филм и за най-добър режисьор. Така Джао стана втората жена и първата азиатка, печелила някога в режисьорската категория. Клои Джао спечели и престижното отличие „Изборът на критиците“ в категориите за режисьор и за адаптиран сценарий, пак там „Земя на номади“ е филмът победител. Филмът е със седем номинации БАФТА и с шест от Академията.

Освен с двете женски имена в доскоро запазената само за мъже режисьорска категория 93-тите Оскари ще останат в историята и с друг своеобразен рекорд – оказва се, че общо 70 жени са получили 76 номинации тази година. Клоуи Джао се смята за сигурен фаворит. Дали ще има изненади, ще разберем на 26 април, докато стискаме палци и за нашето момиче, за което всички говорят.



Текст: Десислава Найденова – Вичева

Снимки: Instagram/Unsplash

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Обувки от THE ROW

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Сако от BALMAIN

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Бяла тениска от BURBERRY

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Мини чанта през рамо от THE ROW

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

С маратонки към офиса.

Ако сте пропуснали
Най-четени