Tik Tok – един от онези културни феномени, които периодично навлизат в живота ни, за да го преобърнат с краката нагоре. Днес социалната мрежа се е превърнала в представителна извадка на цялото ни общество. Различни култури, интереси и хора се обединяват в изграждането на културните течения, ръководещи света ни.
Първоначално мнението за мрежата бе, че е „твърде младежка” и малко хора я приемаха насериозно. Днес обаче всички знаем, че 2/3 от тенденциите, с които се сблъскваме ежедневно започват именно оттам. Всички пътища водят към Tik Tok! Платформата, от своя страна, предлага изключително ефективен алгоритъм, който позволява на потребителите да персонализират съдържанието, което консумират без дори да го осъзнават. Tik Tok се превръща в изключително атрактивно място и няма спор, че всеки може да открие нещо за себе си в дълбините на приложението.
А как влияе това на начина ни на живот?
Развлечение
Да започнем с фраза, която сме убедени, че чувате поне веднъж дневно: „Леле, виж какво открих в Tik Tok!”.
Независимо дали това, което виждате впоследствие на израза е видео как котка свири на пиано, инфлуенсърка разказва за пътешествието си до Бали или някой готвач показва рецепта за коледни бисквити без брашно – всичко е обединено от факта, че сякаш видеото е предназначено точно за вас. По този начин апликацията създава малки екосистеми, обединяващи хора с подобни интереси, което в крайна сметка се оказва супер полезно. Всеки усеща чувство за принадлежност и обменя добри практики със „себеподобни”- фактор, който се оказа ключов за комуникацията по време на пандемията, ала остана и до ден днешен, пренасяйки металайфстайла в съвсем друго измерение… Сигурни сме, че сте чували или дори сте част от някое Tik Tok общество, ако сте един от 1.5 милиарда потребители на мрежата. Cottagecore Tik Tok (посветен на едноименната естетика), LGBTQ Tik Tok (нарицателен термин за цялото позитивно ЛГБТ+ съдържание на платформата), Booktok (за всички любители на книгите) и т.н. Ако не сте, то поне вече имате няколко идеи къде да убиете 10 минути в метрото.
Бизнес
Освен страхотен метод за развлечениe, Tik Tok е един от най-ефективните методи даден бизнес да придобие популярност. Множество брандове регистрират огромен скок на продажбите си, след като са създали акаунт в приложението. Причината отново е алгоритъмът. Достигате до огромна аудитория, най-често с желаните от вас демографски характеристики и то за изключително кратко време. Благодарение на всичко това, Tik Tok е главния стимулатор на малки бизнеси. Пример е нашумелият в момента тренд “Non-fashion grails“, където споделяш любимите си находки, с условието те да не бъдат модни. От килими до дивани – вдъхновението е в изобилие. А практиката да избираш малки, за предпочитане дори местни търговци, нараства с пълна сила и няма как да сме по-щастливи! Градим подкрепяща и солидарна общност, в която и самите ние да живеем дълго и щастливо. Като в приказка, но с доста цифри…
Музика
Няма как да пренебрегнем влиянието, което Tik Tok оказа на музикалния свят. Артистите измениха гледната си точка от „трябва да звучи добре в клуба” на „трябва да стане вайръл в Tik Tok”. Половината репертоар на Doja Cat например, дължи успеха си именно на апликацията, ала няма абсолютно нищо лошо в това. Напротив! Една от най-полезните черти на Tik Tok e да дава глас на младите, неопитните и развиващите се. Много далеч сме от идеята, че само утвърдените артисти се изкачват в музикалните класации или намират място в плейлистите ни. Ако трябва да обобщим с едно изречение на „чист” български: „Ъндърграундът бавно, но сигурно се превръща в мейнстрийм.”.
Динамичен, ангажиращ аудиторията и изключително способен да предизвиква дискусия- Tik Tok е една от главните движещи сили на настоящето. Можем само да гадаем какво ни очаква занапред, но ако е под звуците на хитове като “Say so” е добре дошло!
View this post on Instagram
Текст: Наско Фотев
Снимки:Getty/instagram/Unsplash