SERAPHIM – пътуване в не(обо)зримото

x


Какво е SERAPHIM – митично същество, лирически герой, магия, усещане, сбъдване…Не! SERAPHIM е модна инсталация, която ни предизвиква. Предизвиква ни просто да затворим очи… и да чувстваме. Да събудим в себе си онази фина чувствителност и сензитивност, която сякаш вече сме изгубили. SERAPHIM e лабиринт от дрехи, който скоро ще ни разкрие своите тайни.

Днес ви срещаме с Вилияна и Калина, двете момичета, които стоят зад създването на проекта, за да ни разкажат повече:



– Кои са Вилияна и Калина? Разкажете малко за себе си и общия си творчески път.

И ние самите не спираме да си задаваме същите въпроси: кои сме, какво правим, понякога добавяме и защо. Вярваме, че в търсенето на отговори откриваме все повече себе си..

Калина и Вилияна са две момичета, които градът среща, а идеите събират.

Дизайнер и създател на бранда SEDDUM, Вилияна Карушкова работи за това у нас понятието „бавна мода“ да бъде по-добре разбрано като философия на потреблението. Често стои и зад костюмите в различни танцови, театрални и филмови продукции.

Калина Павлова се занимава със съвременен танц през целия си живот. Преди 6 години решава да слезе от професионалната сцена и да поеме по пътя на културния мениджмънт и PR-a, а днес е двигател на музикална платформа и няколко други проекта.

Открихме се в Gifted Urban Culture Hub и някак естествено се разпознахме като партньори,  стартирахме SERAPHIM.

А какво е SERAPHIM?  

Най-простичко казано SERAPHIM е инсталация, в която силно присъстващите визуални елементи се наблюдават предимно със… затворени очи.

Искахме да изградим едно пространство, в което зрението прави крачка назад и дава път на всички останали сетива. Да събудим фината сетивност, да се водим от едно по-деликатно усещане за света и да се настроим на по-различна честота е нашият начин да поставим начало на темата за бавната мода.

Вече си признахме, че обичаме въпросите и от 12.06 до 19.06 в КО–ОП ще задаваме доста от тях. Сигурни сме, че хората ще ни напомнят, че за всеки въпрос има безброй отговори и всички те могат да бъдат верни, бидейки нечия истина. Засега няма да издаваме повече от тайните на SERAPHIM.



– Как узря идеята и какво ви вдъхнови?

Йовков, неговият Серафим и палтото му, покрито с кръпки… Кратичък reminder за това колко сме свързани, как страховете ни отдалечават, защо преследването на материалното щастие никога няма да завърши с удовлетворение и вътрешен мир.

Забравили сме какво е задължителен списък с книги за четене, но в лятото на онази странна 2020-та някак случайно се върнахме към йовковия урок по добруване. Разказът за Серафим беше вдъхновение в началото, но в последствие до такава степен се припознахме, че си стана check list за това дали ценностната система, която проповядваме, е разпознаваема в това, което правим.

SERAPHIM е и плод на безкрайните ни разговори за свръхконсумацията, отношението към околната среда, малките ежедневни решения и опитите да водим природосъобразен начин на живот. Разбира се стигнахме и до темата за щетите, които модната индустрия нанася и за това колко малко знаем потребителите като цяло.

Тук идва моментът да отдадем признание на един кашон пълен с отпадъчни парчета плат. Противно на всякаква логика на минимализма, този миш-маш от никому ненужни изрезки грижливо се пази от Вилияна и пораства след изработката на всяка дреха от втората ѝ година в Академията до сега. Именно тези парчета сглобиха пъзела на дрехите – скулптури в инсталацията.

Не можем да не споменем Национален фонд „Култура“, с чиято подкрепа се реализира проекта и е важно да отбележим, че финансирането е само част от тази подкрепа. Вероятно нямаше да се престрашим да подредим в главите си идеята и тя никога нямаше да види бял свят, ако не бяха напътствията на експертите от фонда и изключително бързите и адекватни отговори на всяко наше чудене.



– Какво представлява инсталацията?

SERAPHIM е лабиринт от 7 дрехи-скулптури, вдъхновени от носии от различни краища на света и превърнали се в прост пример за устойчивост. Пространството е разделено на две части: изцяло тъмна зала, през която се преминава с помощта на незрящ водач и светла част, в която всеки остава сам в изследване на въпроси, отговори и визуални елементи. В тъмнината на залата посетителите могат да се докоснат до скулптурите, да усетят линията, материите, да опитат да разгадаят характера на всяка от седемте. В светлата част могат да се запознаят с тях по-детайлно, да разберат името, произхода, функцията на дрехата. През цялото време с въпроси искаме да провокираме посетителите да изследват отношението си към дрехите и модата като цяло. В края на инсталацията споделяме с тях фрагменти от нашето собствено изследване, през което преминахме с незрящите и хората от екипа в последните месеци.



– Инсталацията е адаптирана и за незрящи хора, но те също така взимат активно участие в нея. Разкажете повече за това.

Отдавна сме вдъхновени от възприятието на незрящите и начинът, по който усещат света, но когато влязохме в контакт с тях онова, което те ни показаха, надмина всичките ни очаквания. Още от самото начало разчитахме на тях не само като на водачи в тъмната част, но и като на наши учители в света на сетивността. Всъщност, идеята да адаптираме инсталацията за незрящи дойде доста по-късно, но Милена, Гюнер, Иван, Моника и Рали от Съюза на слепите бяха до нас от самото начало и разговорите с тях ни насочваха как да предадем идеите си. Визуални изкуства за незрящи почти не се правят в България, а рядко се правят и опити да се адаптират. Проектът е един повод да съберем хората и да отключим важни теми за разговор, да ги провокираме. Искаме да се поставим в обувките на другия и да разменим ролите си. Приемаме доста от нещата в живота си за даденост и това е повод да стъпим на земята и да забавим темпото.

Искахме да комуникираме философията за бавната мода сред публики, които рядко или никога не са имали възможност да погледнат нещата от тази страна в ежедневието си. В процеса на работа с незрящите и не само, разбрахме че отправната ни точка и ценностната ни система са споделени, но информацията и алтернативите не са достатъчно разпространени у нас.



 – Какво да очаква един обикновен посетител, човек който в ежедневието си няма досег с различни форми на изкуство? – Защо смятате, че е важно инстлацията да бъде видяна точно от такива посетители?

Не искаме да се крием зад излишна претенция, не искаме да бъдем фалшиво концептуални и сложни за разбиране. В края на деня въпросите са прости: кой съм аз, в какво вярвам, щастлив ли съм с това, което съм…

В SERAPHIM изкуството е средство, инструмент, но темите са общочовешки и валидни за всички. Инсталацията говори на езика на сетивността, който е универсален и ни позволява да се вгледаме в това как се отнасяме към света около нас, към природата, един към друг. Свръхконсумацията е естествена за хората в забързания съвременен свят, които нямат много време да си задават въпроси и да се замислят за това какво оставят след себе си. Говорим за бавна мода, но тя в случая е пример за отношението, а процесът на осъзнаване и промени е дълъг и понякога, за да стартира имаме нужда от външна провокация. Да събудим любопитството и желанието са първите стъпки към промяната.

 – С какво бихте ги привлекли?

Искаме привличането да се превърне във въвличане, като публиката се ангажира активно, а не като пасивен наблюдател.
Търсим форма на диалог с публиката и се потапяме в общо изследване на темата за бавната мода.



– Всичко в инсталацията се върти около дрехите. Колко e важно в днешно време да имаме правилно отношение към тях, имайки предвид, че текстилната индустрия е един от най-големите замърсители.

Къде се нарежда текстилната индустрия като замърсител е обект на много дискусии, но ние искаме да провокираме потребителите да взимат решенията си не на база страх и негативни статистики, а да събудим осъзнаването на всеки един за ролята му в общата картинка и мотивацията да подхожда по-отговорно в ежедневните си избори.
Пазаруването на дрехи е само едно от израженията на синдрома на свръхконсумация в съвременното общество, зад който стоят много по-дълбоки психологически проблеми.

 – В това отношение, какво послание отправяте чрез SERAPHIM?

 Бавната мода е пример за забавянето на темпото във всеки смисъл на думата.

Борбата за вниманието на потребителите е безмилостна и постоянно ни се „напомня“ от какво имаме нужда, какво искаме, какво трябва непременно да притежаваме. Искаме да провокираме хората да се замислят над това какво, защо и как пазаруват, да си подаряват времето да избират внимателно нещата, които купуват и да ценят, онова, което имат.

Всичко за събитието може да видите ТУК


Текст: Диана Захариева

Фотограф: Фелия Барих

Модел: Анастатсия Живтодид

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Ежедневна рокля Pluto

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Дамска чанта Kira Черен от Tory Burch

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Ежедневна рокля Rosy от Desigual

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Сникърси OMIA от Off-White

Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Роклята, с която есента е приемлива.

Ако сте пропуснали
Най-четени