Как да намалим вредата от пушенето?

x

 

 


Добре известни са фактите за вредата от пушенето – цигарите предизвикват рак, причина са за безплодие, водят до заболявания като бронхити, емфиземи и рак на белия дроб, а и на дихателните пътища (10 пъти по-често при пушачи), сърдечно-съдови заболявания (4 пъти по-често при пушачи). В развитите държави пушачите живеят с 13 години по-малко от непушачите. Това обаче не е достатъчна причина за тези, които пушат, да се откажат. Всъщност, пушачите трудно могат самостоятелно да сложат край на своя вреден навик.

Защо на пушача му е трудно да се откаже?

Причината е в това, че никотинът преизвиква по-силна зависимост от кофеина и марихуаната и отстъпва само пред алкохола! Затова почти всеки пушач знае, че отказването от цигарите води до влошаване на здравословното състояние със  симптоми, като постоянен глад, болки в мускулите, лошо настроение, тревожност, чести простудни заболявания и т.н. Налага се да признаем, че никотинът се внедрява в нашия организъм и влиза във вътрешния му баланс, изграждан с години. Точно затова лекарите препоръчват на пушачите да отказват цигарите постепенно, плавно и бавно, намалявайки количеството на изпушените цигари, или да ги заменят с електронни цигари и никотинови лепенки.

 


 


 

Има решение!

Обаче не е всичко загубено! Има вещества, които намаляват вредата от цигарите. Учени откриха, че пушачи, които боледуват с описаните заболявания, имат недостиг на селен и витамин Е. И двета вещества се явяват  много силни антиоксиданти и предпазват нашите клетки от разрушение и канцерогени, а, знае се, цигареният дим е един от най-силните канцерогени. Пушачи, които нямат недостиг на витамин Е и селен, боледуват от гореописаните заболявания почти толкова често, колкото непушачите. Така че, вече е клинично доказано, че приемът на витамин Е и селен намалява при пушачите онкозаболяванията  2 пъти!

Откъде да си ги набавим?

Витамин Е се съдържа в студено пресованото олио – най-вече в зехтина, в яйцата (най-добре пъдпъдъчи), в пшеничните зародиши (масло от зародиш на пшеница), в покълналите семена, в гхи, бадемите и кашуто. Източници на селен са бъбреците и черния дроб, телешкото, рибата тон (неконсервирана), омарите, скариди, стридите, говеждото филе, свинското, бразилския орех, житото, овесените ядки и броколите. Ако не обичате тези продукти или по някаква друга причина те не присъстват във вашето меню, би било добре да приемате хранителна добавка, в която се съдържат и двете, но  имайте предвид, че те действат синергично, взаимно подсилвайки се един друг, затова се препоръчва да се купуват като комплекс.

Текст: диетолог Ксения Тюменцева

Снимки: Unsplash

Вижте още:

7 уелнес тенденции през 2013

Дали не сте обезводнени без да подозирате?

 

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Кимоно Hanna by SUN DIVA

Кимоно Hanna by SUN DIVA Може да купите от тук

Препоръки от седмицата
Препоръки от седмицата

Асиметрична риза от ленена смес в розов цвят NIKOLOVA

Асиметрична риза от ленена смес в розов цвят NIKOLOVA Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Кожен панталон от ALEXANDER MCQUEEN

Кожен панталон от ALEXANDER MCQUEEN Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Петък е, личи си по усмивките.

Ако сте пропуснали
Най-четени

ВЗЕМИ 15% ОТСТЪПКА

ЗА FASHION INSIDE SHOP

АБОНИРАЙ СЕ ЗА НАШИЯ БЮЛЕТИН И ПОЛУЧИ 15% ОТСТЪПКА ПРИ СЛЕДВАЩАТА ТИ ПОРЪЧКА!

АБОНИРАЙ МЕ