Момчето, което изоставиха, а то започна да прави парфюми

x


Бен Горам е още съвсем малко момче, когато баща му изоставя семейството си. Преди да стане на 25, Бен сменя едно след друго различни поприща – политика, интериорен дизайн, професионален баскетбол, изящни изкуства, история, фотография в търсене на „своето“ нещо и на себе си. Пътят му започва от Стокхолм, където е роден, а преминава през Торонто, Ню Йорк, Париж. И през една случайна среща, за да открие, че спомените и емоциите могат да бъдат превеждани на езика на ароматите. През 2006 г. Бен Горам основава в Стокхолм своя бранд Byredo (съкратено от by redolent – старoангл. от уханен, ароматен).

„За мен креативността няма нищо общо с възрастта или с опита. Точно както и моята философия за аромата няма нищо общо с пола.“


 

View this post on Instagram

 

A post shared by bengorham (@bengorham)


Почти веднага след като завършва училището по изкуства в Стокхолм, Бен се натъква на известния парфюмерист Пиер Вулф. Тогава именно е на 25 и живее с една-едничка фиксидея – някой да пресъздаде аромата на баща му. Майката на Бен е индийка, а баща му е наполовина френски канадец, наполовина шотландец. Връщайки се към своето детство, Бен Горам се опитва да опише този аромат и Вулф стига до извода, че става въпрос за одеколона Grey Flannel на Jeoffrey Beene. Бен е искрено впечатлен и развълнуван и в този момент му хрумва дръзката идея да прави парфюми. Те ще напомнят миналото, но ще бъдат свързани по специален начин и с настоящето – с мечтите.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by bengorham (@bengorham)


„Моят аромат се казваше Green, защото беше точно такъв – зелен. Когато дам парфюм на някого обаче, осъзнавам колко е субективно всичко. Един ще каже: „О, това е гаджето ми отпреди пет години“, а друг: „О, това ми напомня за Мексико.“ Толкова е субективно…“


 

View this post on Instagram

 

A post shared by bengorham (@bengorham)


Пиер Вулф запознава Бен Горам с Жером Епинет и Оливия Джакобети – двама от най-известните „носове“ в света, които му помагат да се ориентира в необятния свят на ароматите. Първият аромат, който Горам създава, носи името Green и обединява мускус, жасмин, градински чай, теменуга. Вторият, наречен Encens Chembur, е вдъхновен от майка му. Името на парфюма е името на предградието на Мумбай (Chembur), където тя е израснала. За да стигне до аромата, за да усети Индия, Бен предприема пътуване до родното място на майка си. Encens Chembur комбинира тамян, амбра, джинджифил и бергамот.

„Когато вървя по улицата, усещам много миризми – мръсно пране и т.н. Не мисля, че това е силно обоняние, а просто осъзнаване. Същото е и за парфюмеристите – част от тяхното обучение е да познават суровините, с които работят… 2000-3000 суровини.“



Миналата година Byredo представи още един аромат, вдъхновен от Индия. Mumbai Noise носи усещане за хипнотичното изобилие на Мумбай и е главозамайващ микс от топла дървесина, амбра, давана, горчиво кафе, сладки зърна тонка и тамян.



Сред най-емблематичните парфюми на бранда са Blanche (бяла роза, мускус, розов пипер, божур) – Бен го създава, когато се ражда голямата му дъщеря, Gypsy Water, Rose of No Man’s Land, Bal D’Afrique, Bibliotheque, Mixed Emotions и др.

За създателите на дизайнерското студио М/М (Paris) Бен Горам успява да създаде аромат, който въплъщава мириса на мастило върху кожата. За вдъхновение Бен разполага с една рисунка и азиатско мастило. Отнема му няколко месеца, а резултатът е точно в десетката – Матиас Аугустиняк и Майкъл Амзалаг се влюбват в парфюма М/МINK (не се предлага в България). Той съчетава адоксал – изкуствен компонент, който според някои мирише на чисто пране, с пачули, детелина, мед и амбра.



Последното допълнение в ароматната история на Byredo е Vanille Antique. Аромат посветен на нощта, която е различен свят от възможности, различна версия на това, което сме, един различен нощен ритуал. Опушени ванилови семена, цитрусови масла, амбър и фрезия, отварят вратите на едно съвсем непознато нощно царство.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by bengorham (@bengorham)


Рекламните кампании на Byredo са винаги запомнящи се. Бен признава, че залага много на социалните медии, в частност на Инстаграм, където самият той прекарва доста време в наблюдаване и изучаване.

„Вероятно най-голямото ми постижение – спомням си, че когато създадох този бизнес план, ме попитаха: „Какъв е твоят таргет, кой е твоят клиент?“. Отговорих: „Жени и мъже между 18 и 85 години“. Реагираха с: „Не можеш да го направиш!“. И аз казах: „Не, това е моята идея по отношение на достъпността, а по отношение на естетиката искам да създам нещо, което е вечно.“



Първоначално Бен Горам е аутсайдер в индустрията, която, както знаем, е с дълги френски традиции. Доста бързо обаче успява да се наложи като име – може би и благодарение на това, че е толкова различен и че влага частица от себе си във всичко, което прави. Казва, че всеки добър продукт, всеки луксозен продукт трябва задължително да притежава душа. Визуалната идентичност на Byredo залага на минимализъм (само един поглед към логото е достатъчен) и на дизайн от най-висок клас, напомняйки малко на Acqua di Parma. Byredo днес се разпространява в над 40 страни, включително и в България, като продуктовата му гама включва парфюми, грим, бижута, предмети за дома, кожени изделия и аксесоари. Марката представя нов автентичен подход към съвременния лукс, а амбицията на Бен Горам е да превежда спомените и емоциите в продукти и преживявания. И очевидно му се получава.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by bengorham (@bengorham)


„Опитвам се да се ангажирам на много различни нива, да бъда интуитивен, доколкото е възможно. Надявам се, че моята чувствителност ми помага да създавам продукти и да разказвам истории, с които хората да се свържат.


Текст: Десислава Найденова – Вичева

Снимки: пр на марката/ Instagram

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Миди пола от DOLCE & GABBANA

Миди пола от DOLCE & GABBANA Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Асиметрична рокля от GAUGE81

Асиметрична рокля от GAUGE81 Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Къси панталони от ZIMMERMANN

Къси панталони от ZIMMERMANN Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Мини рокля от ZIMMERMANN

Мини рокля от ZIMMERMANN Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Роклята на цветя е най-добрата приятелка на приятелките.

Ако сте пропуснали
Най-четени

ВЗЕМИ 15% ОТСТЪПКА

ЗА FASHION INSIDE SHOP

АБОНИРАЙ СЕ ЗА НАШИЯ БЮЛЕТИН И ПОЛУЧИ 15% ОТСТЪПКА ПРИ СЛЕДВАЩАТА ТИ ПОРЪЧКА!

АБОНИРАЙ МЕ