Защо fast fashion ни кара да забавим темпото?

x

Кристиан Диор дълго време съжалявал, че американски дизайнери копирали изобретеното от него течение New Look, тъй като смятал творчеството си за изкуство, което не трябва да се продава, още по-малко пък да се краде. За разлика от него, госпожица Шанел е била поддръжник на подобни практики, защото за нея копирането е било висша степен на ласкателство. Представяте ли си внезапно да прочетете на етикета на винтидж якето си, че не е произведено в Париж? Ето къде fast fashion разбърква картите.

Fast fashion е течение, което се харесва на Шанел, но ние пък го намираме за феномен, който накърнява естеството на модата от гледна точка на изкуството: да, всички знаем колко добре се отразява явлението на икономиката, обаче до каква ли степен това е всъщност мода? Ако трябва да сме честни, право ще си кажем, че не знаем кой произвежда голяма част от дрехите, които носим. А едно време – през 1949 Диор е канил клиентките си в къщата на авеню „Монтен” №30 и дори е понякога им е правил компания, докато пробвали тоалети по поръчка.



Fast fashion е феноменът на евтиното производство на дизайни, които бързо влизат от подиума в магазина, за да срещнат гладния консуматор. Като резултат от това течение сезонното представяне на колекции е затруднено, а вместо това практиката търговците да показват нови колекции няколко пъти седмично зачестява. Това е резултатът от Supply Chain Management движението, преместило се и в модата: накратко задоволяването на постоянните нужди на клиентите от бързо променяща се мода на ефикасна цена.



Fast Fashion датира от 1990-те години, когато брандовете по целия свят започват да търсят нови начини за печалба. Резултатът от това са милиони консуматори, готови да купуват дрехи само за да ги притежават. Вече няма връзка между производителя и дрехата, няма контакт между дизайнера  и клиента, защото производството е преместено в други държави дори, където работната ръка е в големи количества и ниско платена. Бързата мода използва репликацията на тенденциите, бързото производство и нискокачествените материали, за да донесе на публиката евтини стилове. За съжаление, това води до вредни въздействия върху околната среда, човешкото благосъстояние и в крайна сметка нашите портфейли.



Всяка година облеклото, което просто се изхвърля, е само около 11 милиона тона в САЩ. Тези дрехи, пълни с олово, пестициди и безброй други химикали, почти никога не се разпадат и прекарват живота си, освобождавайки тези токсични химикали във въздуха. Наред с ефектите, които бързата мода оказва на нашата земя, тези процеси засягат хората, които ги носят, и хората, които ги правят. Някои дрехи и аксесоари дори имат опасни количества олово в тях, а излагането на олово увеличава риска от безплодие, сърдечни пристъпи и др. Кожата е най-големият орган на тялото и поставянето на тези лошо изработени предмети е опасно само по себе си. Тази опасност нараства само във фабриките, градовете и домовете, които се използват за производството на тези изделия.



Затова се замисляме често имаме ли нужда от всичко това – нови тенденции всяка седмица, които не nи позволяват да носим с удоволствие любимите си попълнения в гардероба, тенденции, сменящи се толкова бързо, че докато си купим правилната дреха, тя е вече демоде.

Чудим се трябва ли да робуваме на този бизнес, да тичаме от магазин в магазин, следвайки съветите на блогърите, списанията и онлайн медиите, за да бъдем „в крак с модата”. И какво, ако не искаме? Ами ако сме от онези старомодни души, които си купуват една красива гривна или чифт обувки и ги носят, докато не се скъсат? Инвестицията в нещо класическо и качествено е начинът да запазим стила си, да забавим темпото и да останем в настоящето, без да бързаме след новите трендове и да гоним имидж, налаган от някой друг, било то Гучи. Какъв е смисълът да имаме чанта, каквато притежава и Киара Ферани, а след нея  и половината население на планетата? Ако модата е наистина начин да изразяваме себе си, без да се налага да говорим, не правим ли точно обратното –  изразяваме влиянието върху нас с поредната закупена дреха от миналата седмица. Къде оставяме нашата автентичност след този must have елемент като пухкаво палто или чанта с апликации?



Защо fast fashion ни кара да забавим темпото ли? Просто защото обичаме да отдаваме заслуженото носене и комплименти на роклята си, които тя заслужава за добрите си изработка и дизайн. И защото сме изморени да бъдем консуматори и да хабим парите си за „модерни” неща. Не на последно място – не искаме да участваме в процеса на унищожаване на околната среда, която, за съжаление, не може да придобива по-важно значение за хората от парите.

Не знаете ли, че топ тенденцията винаги ще остане вашата индивидуалност?

 

Текст: Мила Стоянова

Снимки: Pinterest

 

Още по темата



Коментари

FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Какво ново

Сатенено-кадифена блуза от SAINT LAURENT

Сатенено-кадифена блуза от SAINT LAURENT Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Миди рокля от OSCAR DE LA RENTA

Миди рокля от OSCAR DE LA RENTA Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Сет от 3 пръстена с диаманти от SPINELLI KILCOLLIN

Сет от 3 пръстена с диаманти от SPINELLI KILCOLLIN Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Чанта от CHLOÉ

Чанта от CHLOÉ Може да купите от тук  

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

,,Доброто начало е наполовина свършена работа“ – Платон

Ако сте пропуснали
Най-четени