ИСЕЙ МИЯКЕ – ВЕЛИКИЯТ ИНОВАТОР

x


Преди дни светът загуби един от титаните на модните иновации. Легендарният японски дизайнер Issey Miyake почина на 5 август 2022 г. след продължителна битка с рак на черния дроб. Модният свят се сбогува с човек, който ръководеше техническия блясък с ръката на художник.



Исей Мияке беше винаги с поне две крачки пред всички! Още в началото на 80-те години той създава прости, свободни кройки, минималистични и напълно андрогенни дрехи. Визуалният образ е в противоречие с модните тенденции от онова време, но дизайнерът е убеден, че е прав и вярва, че „дрехата принадлежи на визуалната култура, а не на утилитарните неща, и трябва да стимулира въображението.“

Въпреки това дрехите на Мияке са удобни и практични. Същото може да се каже и за парфюмерията Issey Miyake, външно концептуална, сякаш флаконите са мигрирали при нас от пространството на галерията, вътрешно – дълбоко хуманистична, създадена с грижа за човека, който ще носи аромата.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by ISSEY MIYAKE (@isseymiyakeofficial)


В края на 80-те години той работи върху фотокнига с известния фотограф Ървинг Пен, а през 1999 г. списание Time го нарече, заедно с Далай Лама и Мао Цзедун, един от най-влиятелните азиатци на 20-ти век. Той прави дизайна на костюмите за Франкфуртския балет и също така проектира официалната униформа на литовския отбор за Олимпийските игри през 1992 г. Получава почетна докторска степен от Кралския колеж по изкуства в Лондон, както и Ордена на почетния легион от френското правителство.

През последните години Мияке насочи своите модни дизайни към много от належащите социални, културни и екологични проблеми на нашето време. Много от последните творения на неговата марка са направени от рециклирана пластмаса и с помощта на устойчиви практики. Те са и издръжливи, тъй като дизайнерът разбира, че навиците на съвременния човек непрекъснато се променят. В допълнение, той е свидетел на унищожаването и преоценката на традиционните идеи за пола през последните години, така че все по-голяма част от неговите продукти стават унисекс.

За Мияке може да говорим много. Да пишем още повече! Тук сме се опитали да съберем част от великите работи, творби на невероятния ум на японския визионер.

НАЧАЛОТО

През втората половина на 20-ти век се наблюдава огромна промяна в света на модата. В продължение на много десетилетия модните къщи на Париж и Милано доминират в модната индустрия. Но в началото на 70-те години на миналия век започват да се появяват прогресивни, авангардни дизайнери от Токио.

Първоначално критичната реакция към иновативните подходи на модните дизайнери е смесена, но с течение на времето светът на модата е принуден да започне да се съобразява със степента, в която работата на дизайнерите от Токио изпреварва времето си. Според някои, конкурентите на японската мода прекарват следващите двадесет години в опити да наваксат с креативността на азиатските дизайнери.

Исей Мияке е един от първите, които надхвърлиха обичайния дизайн на дрехите, напълно повтаряйки формата на тялото. С проектите си той разруши стереотипите и преобрази дрехите до неузнаваемост. Подобно на много дизайнери, той има своя собствен почерк под формата на гънки, които и до днес често се опитват да бъдат копирани.



ДЕТСТВО И МЛАДОСТ

Исей Мияке е роден на 22 април 1938 г. в Хирошима, Япония. Той е само на 7 години, когато през 1945 г., в края на Втората световна война, военновъздушните сили на Съединените щати хвърлят атомна бомба върху родния му град. В резултат на нараняванията си Мияке силно накуцва. Майка му умира от последиците от излагането на радиация три години след експлозията.

Въпреки трудностите, Мияке завършва Токийския университет по изкуствата Тама през 1964 г. със степен по графичен дизайн. Първите му стъпки в модната индустрия са при Givenchy и Guy Laroche в Париж и Geoffrey Beene в Ню Йорк.

Той забелязва как производството в Париж се различава от това в Япония. В Париж производителите на текстил показват в ателиетата си няколко пъти в годината платовете, налични през този сезон, докато в Япония производителите експериментират много повече, за да се конкурират на международния пазар. В резултат на това Мияке решава да се върне в Япония и да отвори собствено дизайнерско студио.



ДИЗАЙН СТУДИО MIYAKE

Miyake Design Studio (MDS) е основана през 1970 г. и година по-късно представя първата си колекция в Ню Йорк. Марката пуска линия дамско облекло, вдъхновена от смесица от западни и японски стилове. След като вниманието на пресата е привлечено от един от моделите, който се съблича по време на шоуто, името на дизайнера се разнася навсякъде.

През следващите години се наблюдава бърз възход на марката Miyake. През 1973 г. дизайнерът премества шоутата на MDS в Париж, където се провеждат и днес; през 1974 г. отваря първия си водещ магазин в Токио, а година по-късно в Париж; През 1976 г. Miyake започва да произвежда мъжко облекло заедно с дамско облекло, което през 1978 г. се превръща в цяла колекция.



ONE PIECE OF CLOTH

По време на първите експерименти в областта на модата Мияке се интересува от философия, която по-късно формира основата на голяма част от неговия творчески процес. Принципът “One Piece of Cloth” се основава на връзката между човешкото тяло и самата тъкан, която започва от създаването на една нишка до завършената дреха.

Сътрудничейки си, както с авангардни производители на текстил, така и с традиционни занаятчии, Мияке не само разработва нови тъкани, използвайки модерна технология, но също така съживява исторически техники за производство на текстил и ги прилага в съвременния свят. Работата му е толкова значима, че през 1978 г. е публикувана книга, наречена Issey Miyake: East Meets West, която става първата биография, публикувана по време на живота на дизайнера.



ИСЕЙ МИЯКЕ И СТИВ ДЖОБС

Има много митове и легенди около Стив Джобс, но едно нещо в живота му остава непроменено– характерната му визия, състояща се от сини дънки Levi’s, сиви маратонки New Balance 992 и черно поло. Тази визия е още една индикация за ексцентричния ум на Стив Джобс, човекът, който изобретява сензорното управление за iPod благодарение на омразата си към копчетата.

Предполага се, че през 80-те години Джобс чува за намерението на Акио Морита, който тогава е председател на Sony, да предостави на всеки служител на компанията нова униформа, проектирана от Issey Miyake, и решава да направи същото за служителите на Apple. Идеята обаче се проваля и Джобс възлагайка на Мияке да създаде униформа за него.

Предполага се, че Исей Мияке е направил 100 черни полота за Джобс, които той носи до смъртта си. Образът му става толкова емблематичен, че Джобс вероятно е първият човек, за когото хората се сещат, когато говорят за Мияке.



HOMME PLISSE

В края на 80-те и началото на 90-те Мияке започва да се опитва да създава плисирани дрехи, които никога няма да загубят своята текстура. Идеята кулминира през 1993 г., когато дизайнерът стартира Pleats Please, под-марка, посветена почти изцяло на плисирани облекла.

Използвайки обработен полиестер, дизайнерът създава дрехи със зигзагообразни вертикални гънки, които не губят формата си дори след дълго носене и пране в машината.



BAO BAO ЧАНТА

Вече сте запознати с Bao Bao! Няма значение кой сте, откъде сте, къде сте израснали – във всеки случай сте виждали тази чанта преди. Става дума за онази чанта, направена изцяло от триъгълници.

През 2000 г. Miyake стартира под-бранда си Bao Bao Issey Miyake, в който произвежда чанти, куфари, портфейли и др. Първото творение е чантата Bao Bao, покрита със слой от мозаечни триъгълни PVC панели, благодарение на които може да се променя формата на чантата, нейният размер, както и използването й за различни цели.

Простата концепция на Miyake приема функционалността и полезността на класическа чанта и я превръща в истинско произведение на изкуството. Оттогава той се превърна в любим сред дизайнери, архитекти, художници, естетици и всички, които се занимават с модерна класика.

През последните години Miyake разширява концепцията на чантата, като експериментира с формата. Невъзможно е да се преброи колко пъти дизайнът на тази чанта е бил копиран, но все още никой не е успял да се доближи до оригинала.



A-POC

Надграждайки страстта си към концепцията за „едно парче плат“, през 1999 г. Мияке представи нов проект, наречен A-POC създадена с помощта на компютърна технология. Дрехите от колекцията са безупречни, ушити от един конец, но може би не съвсем удобни за носене. Те са повече като експонати за художествени галерии и музеи, отколкото като част от личния гардероб. През 2005 г. едно от ранните творения на A-POC става първото облекло, включено в експозицията на  Музея за модерно изкуство (MoMA) в Ню Йорк.



Не можем да обобщим всичко, което Мияке е създал и постигнал в живота си. Въведете името му в търсачката и ще откриете, че подобно на дрехите си, самият той е една история в която изкуството, дизайна, архитектурата, образованието, технологията са свързани помежду си в една нишка. И всички това се свежда до създаването на нещо семпло като черно поло с десетки сложни малки гънки. Ето това всъщност е Исией Мияке.


Текст: Тереза Восканян

Снимки: Getty/Instagram

Още по темата
FASHION INSIDE CLUB

Очаквайте нашите отстъпки, промоции, новини и лимитирани предложения.
Запишете се сега!



/


Препоръки от седмицата
Препоръки от седмицата

Коктейлна рокля Dawnana Regular Fit от ROTATE

Може да купите от тук

Препоръки от седмицата

Дамска чанта CP120 Черен от Coach

  Може да купите от тук

Look of the day

~LOOK OF THE DAY~

Уютът на шоколадовото.

Ако сте пропуснали
Най-четени