Джани Версаче днес щеше да има рожден ден. Отива си на 50, застрелян пред дома си в Маями, Флорида, през 1997-ма. Убива го 27-годишен мъж, който е открит мъртъв няколко дни след като лишава света от един от най-добрите в модата. Започваме разказа за този необикновен, бляскав и много кратък живот наобратно. Заради преходността на всичко, заради мимолетността на дните, за измяната на времето, заради несправедливото отнемане.
Вижте тази публикация в Instagram.
32-годишният калабриец Версаче представя първата си модна линия в Милано през 1978-ма, а години по-късно, през 89-та, създава и първата си колекцият haute couture. Запалва се по модата още от дете. Главна роля в любовта му към дизайна и изкуствтото има майка му, при която той отива да работи, след като завършва училище. Тя му разкрива тайните на платовете, магията на кройките. За Версаче модата винаги е била семеен бизнес, заедно с брат му, Санто, и прочутата му сестра Донатела, която поема империята след смъртта му.
Иконични за марката стават роклите тип сирена, както и главата на медузата в логото на бранда и по много от моделите на дрехите. Във времето Версаче използва изключително иновативни материали и технологии. Верни почитатели на Версаче са почти всички звезди – от Мадона до Принцеса Даяна. Но Елизабет Хърли е актрисата, която му дължи огромна част от славата си – неговата черна рокля, закрепяща се със златни безопасни игли и изкусителна цепка (а и прегръдката на Хю Грант) изстрелват Елизабет в космоса. Самата Анна Уинтър, която както знаем е доста трудна, що се отнася до впечатления, споделя, че Версаче е бил първият, който е осъзнал огромното значение и влияние на супермоделките, на звездите, канени на първия ред по време на ревюта и е най-големият посланик на италианската мода по света.
Именно затова е обожаван от Наоми Кемпбъл, Клаудия Шифър, Кристи Търлингтън и кой ли още не. Версаче създава сценични костюми за Елтън Джон, Мадона, Тина Търнър. Неговите творения са представяни в редица музеи, сред които National Field Museum в Чикаго, London’s Royal College of Art, Kobe City Museum в Япония и Kunstgewerbemuseum в Германия. През 1992-ва представя линията си с парфюми, а малко по-късно и тази за дома. И всичко това преди да навърши 50. Създава цяла модна империя на стойност от 807 милиона долара. Качва модата на друго, ново ниво. Внася блясък, разкош, сексапил. А какво ли още щеше да сътвори, ако не беше така нелепо прекъсната нишката на живота му? Остава само да гадаем.
Teкст: Теа Денолюбова
Снимки: Getty/Instagram